Inlägg från: MammaLotta |Visa alla inlägg
  • MammaLotta

2 frågor :)

Tänkte fråga bara lite allmänt hur andras barn ligger i utveckligen vid 3 års ålder.
    Enligt min går det alldeles för fort för att jag ska hinna med min  3 åring.
    Ingen napp, ingen välling, vanlig säng och helt blöjfri!
    Någon annan som har ett snabbt utvecklande barn? :)

Och så tänkte jag fråga hur noga är ni andra med "pulla och snopp".
    Är det bara jag som tycker att det är lika viktigt att veta om sitt kön och att det finns 2 olika kön, precis som att veta att man har 10 fingrar och tår liknande?
    Har fått många blickar och fnys över min öppenhet ang kön när det gäller min dotter! 

• Svar på tråden 2 frågor :)
  • MammaLotta
    La Lola skrev 2012-12-09 21:58:03 följande:
    Hedda har napp o blöja o äter välling (varför ska de sluta med välling?)
    Vanlig säng; ja visst men vi samsover helst.
    Tycker att din 3-åring låter som en helt vanlig treåring.....

Såklart lär jag barnen vad könsorganen heter och använder de vedertagna ord som finns. Dvs snopp och snippa.
    Det var hon själv som inte ville ha någon välling mer strax efter 2 års ålder,helt förvånad blev jag och nästan lite panikslagen över vad hon då skulle äta innan läggdags.
    Sen funkade hjärnan igen, och macka eller gröt blev självklart haha :)

Varför säger alla snippa till tjejens könsorgan? :S 
  • MammaLotta
    La Lola skrev 2012-12-09 22:14:19 följande:
    Ok.

För att det är det ordet som används numer av tex BVC och förskolepersonal. Och så av oss som förstår det viktiga med att alla säger samma ord.
    Då får jag väl vara den enda som använder ordet pulla då!
    Snippa låter mer som namnet på en liten hund eller blomma tycker jag...."vet om att ordet pulla kommer från höna ja" :)
  • MammaLotta
    La Lola skrev 2012-12-09 22:18:12 följande:
    Javisst, vill du försvåra det för ditt barn så.
    Att tycka illa om ordet snippa är dock en dålig ursäkt till att inte använda det.
    Försvåra?
    På vilket sätt då?
    Hon är förståndig nog att förstå att ett "objekt" kan ha mer än 1 ord...
    Jag tycker inte illa om ordet snippa, men jag tycker att det är....som att kalla en snopp för rudolf ungefär.
    Det ska alltid vara så gulligt och försiktigt när det gäller tjejer, så som att ha små rosa fluffiga kaniner på trosorna.

Varför inte bara använda ordet pulla?

Om man jämför vilket som skulle vara mest okej att berätta det riktigt namnet på könet, penis eller vagina så skulle det vara mer okej att säga penis men inte vagina.. 
  • MammaLotta
    Opappan skrev 2012-12-09 22:28:38 följande:
    varför inte vagina? 
    Jag själv skulle kunna säga vagina, jag har absolut inget emot det.
    Dock tycker jag själv inte att det är ett barnord så, men inget direkt farligt.
    Jag menade mer i "norm" vad som är okej.

Det ska alltid gullas till när det gäller tjejer, men när det gäller en kille så kan man vara lite mer "hård".
    Om du förstår vad jag menar`?

Själv inget jag är speciellt för.. 
  • MammaLotta
    Opappan skrev 2012-12-09 22:43:35 följande:
    Håller med. Borde finnas ett lika neutralt namn som Snopp. Du kanske kan uppfinna en här o nu :)
    Jag är inte könsordexpert men jag skulle aldrig säga pulla irl Låter ju som att säga k*k och det säger jag inte heller irl :) 
    Vagina - Penis
    Snopp - Pulla
    Kuk -Fitta
    Så ser jag det, har då aldrig hört någon använda ordet pulla på ett hårt sätt eller som en svordom eller liknande... 
  • MammaLotta

Jag vet inte vart ni kommer ifrån eller hur gamla ni är, men i min generation och stad så hör jag aldrig snippa.
    Utan pulla...
    Förstår inte hur ni kan koppla det ordet med sexuella handlingar, men alla är olika! 

• MammaLotta
    Casablanca skrev 2012-12-12 20:13:12 följande:
    Men nu när du vet att 90% av alla i tråden, och antagligen därför även väldigt många i verkliga livet säger snippa och förknippar pulla med något helt annat, så kanske du skall fundera på att inte lära ditt barn ordet pulla?

Jag är 24 år, från södra Sverige.  
    Jag tänker absolut inte sluta använda ordet pulla, det är det ordet jag blev uppväxt med och det ordet min dotter använder.
    Ordet pulla förknippas endast som ordet på hennes kön och inget annat här i Gävle.

• MammaLotta
    La Lola skrev 2012-12-12 21:26:29 följande:
    Jag är 38 år o ens ålder har inget med ordet att göra.
    MammaLotta skrev 2012-12-12 20:24:22 följande:
    Jag tänker absolut inte sluta använda ordet pulla, det är det ordet jag blev uppväxt med och det ordet min dotter använder. Ordet pulla förknippas endast som ordet på hennes kön och inget annat här i Gävle.  
    Och så är det för alla i Gävle menar du?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

Klart att namnet på könet kan ha med ålder att göra. Jag kan inte tala för hela Gävle men på vårat dagis, bvc, umgänge, vänner och familj samt andra föräldrar som jag pratat med ifrån Gävle har eller säger pulla.
  • MammaLotta
    Ripichip skrev 2012-12-12 20:37:33 följande:
    Pulla är för mig ett verb. ATT pulla. En typ av onanirörelse. Rörelse man gör i slidan/fittan/vaginan med valfritt antal fingrar.

Alla ord kan användas på olika sätt, skulle man.vrida och vända på allabord eller sätta dom i olika meningar så skulle man kunna få alla ord till att låta som något man använder till onani.....
  • MammaLotta
    dec2010 skrev 2012-12-12 23:03:16 följande:
    Hur gammal är du då?

Har du verkligen aldrig hört nån benämna tidigare nämnda sexuella handling som pulla? Vad kallar du det istället?
    Jag är 20 år, jo det har jag, men det störta ordet för just den handlingen heter "fingra"
  • MammaLotta
    UnikFamilj skrev 2012-12-18 07:57:20 följande:
    Jag har varit med om den här diskussionen några gånger förut - om ordet för kvinnans könsorgan alltså - och varje gång är det ju nån som kommer med "pulla" (och en massa andra kanske ännu konstigare avarter...). Jag minns just en gång då en tjej stenhårt vidhöll att det var pulla det hette, trots att hon blev överbevisad gång på gång, och hon kom också från just Gävle..! Skrattande 
    Kanske är det så att i Gävle har man inte skaffat sig ordboken än..? Större delen av befolkningen tycks ju annars ha accepterat "snippa" - och framför allt gör man ju det på förskolor och på typ BVC och liknande ställen. Skulle nån på vårt BVC kalla det för "pulla" skulle jag direkt ifrågasätta var han/hon egentligen är utbildad... SkrattandeSoligSkål

Bodde dock i Gävle i tre år, och maken till mängd annorlunda uttryck har jag nog aldrig stött på någon annanstans.Flört
    Jaha så det som står i ordboken är liksom som en regelbok för vilka ord man ska använda menar du då?
     Och överbevisad?
    Vad är det för bevis du syftar på?

Bara för att du slänger in en massa smilegubbar så betyder inte det att jag blir mindre kränkt.

Eller så är det helt enkelt att i Gävle, vill man inte att sin dotter ska tro att hennes könsorgan låter som ett namn på en pudel.......
  • MammaLotta
    Gyllan skrev 2013-01-07 22:02:43 följande:
    utvecklingsmöjligheter låter det väl som en ganska "normal" treåring, varken tidigt eller sent, men visst upplever man när de är runt tre att de börjar bli stora, När det gäller den andra frågan så har vi alltid var öppna med det, dottern vet att hon är flicka och har snippa (som alla andra flickor) och att pappa och andra killar har snopp. Inget konstigt alls. Däremot skulle jag absolut inte lära mitt barn (flicka eller pojke) att det heter pulla. Det är ju något helt annat, räcker med en enkel sökning på nätet, så ser du ju vad det förknippas med. www.google.se/search?q=pulla&ie=UTF-8&oe=UTF-...
    Seriöst....länkar du ett googlande....?
    Jag kan skriva typ ärtsoppa och få upp en sexuell bild.... 
  • MammaLotta
    ToK skrev 2013-01-07 22:10:23 följande:

Jag är 24 och pulla är för mig uteslutande att pulla, alltså att onanera.

Vi och alla jag känner säger snippa. Verkar bara vara Gävle då som säger något annat än resten av Sverige... :)

Jag tror att riktigt många är så jävla trötta på att kalla kvinnans kön för något annat eftersom de inte hittat någon bra ord i den äldre generationen. När jag var liten kallade vi snippan för Gulla. Min vän kallade snippan för Höna. En annan för Smulan. Och sorgligt nog några för Framstjärt. En del kallade den säkert också för Pulla.

Nu har vi tröttnat på sånna tråkiga "hittepå-ord" utan nu vill vi i Sverige ha ett bra, gemensamt och tydligt ord precis som vi har för snoppar. Det blir snippa. Dags för Gävle att haka på resten av Sverige helt klart! 
    Och jag är jävligt trött på att folk ska komma med hittepå ordet snippa.
    Kanske dags för er att växa upp ist.
  • MammaLotta
    ToK skrev 2013-01-07 22:39:47 följande:
    Haha, växa upp? What? Varför blir du så bitter? Om nu typ hela Sverige använder ordet Snippa och det finns någon liten folkhop som istället använder ordet "pulla" i Gävle så ska vi andra växa upp och börja inse att den handfulla folkmassan i Gävle är de som har de universella svaren på vad könsorganen ska kallas?

Det kanske istället är dags att förenkla för sina barn och använda samma ord som resten av landet, kanske. De lär ju så fort de börjar prata med andra människor och får tillgång till internet få reda på att alla säger snippa i alla fall (om man nu inte väljer fitta, slida eller vagina istället förstås. Eller blygd, jag vet en tjej som vars barn vuxit upp med att det heter blygd).  
    www.google.se/imgres&hl=sv&sa=N&tbo=d&biw=1241&bih=606&tbm=isch&tbnid=B8Kd6o7jDt8bFM:&imgrefurl=minsnippa.wordpress.com/category/flash/&docid=Oxf9__ctDDY88M&imgurl=minsnippa.files.wordpress.com/2010/11/0021.jpg&w=400&h=487&ei=D0LrUOClNYqG4gS0z4Fw&zoom=1&iact=hc&vpx=1000&vpy=100&dur=83&hovh=249&hovw=203&tx=180&ty=108&sig=106870529635467975073&page=2&tbnh=131&tbnw=105&start=19&ndsp=28&ved=1t:429,r:25,s:0,i:182

Sökte på snippa...
  • MammaLotta
    majsis08 skrev 2013-01-07 22:54:30 följande:
    jag säger snippa eller puppan till min dotter:P låter puppa fult? kanske ska sluta säga de!!
    puppan.....ja vad bra lura in din dotter att hennes könsorgan en dag ska bli en fjäril :)
Svar på tråden 2 frågor :)