• MammaLotta

2 frågor :)

Tänkte fråga bara lite allmänt hur andras barn ligger i utveckligen vid 3 års ålder.
    Enligt min går det alldeles för fort för att jag ska hinna med min  3 åring.
    Ingen napp, ingen välling, vanlig säng och helt blöjfri!
    Någon annan som har ett snabbt utvecklande barn? :)

Och så tänkte jag fråga hur noga är ni andra med "pulla och snopp".
    Är det bara jag som tycker att det är lika viktigt att veta om sitt kön och att det finns 2 olika kön, precis som att veta att man har 10 fingrar och tår liknande?
    Har fått många blickar och fnys över min öppenhet ang kön när det gäller min dotter! 

• Svar på tråden 2 frågor :)
  • Edda2

Vet inte om jag tycker det är snabbt? Normalt är jo lika från barn till barn. Nu är mina pojkar snart 8 år och 6.5år.
    När de var 3 år så var de också utan välling,napp har de aldrig haft och var blöjfria.
    Har en 2 åring nu som håller på att tränas blöjfri och går bra,har fortfarande dock napp och välling ;)
    Angående kön så vet iaf pojkarna skillnaden och vi har väl varit rätt öppna.:)

• Jenny xxx

Hej hej. Barn utvecklas olika snabbt. Min dotter var också fri från samtliga, men med lite hjälp från mamma...
    Så det är bara att hänga med i svängarna. ;) 

Andra frågan är, enligt mig, en smaksak. Klarar du som förälder av att vara öppen men samtidigt hålla det på ett barns nivå så ser jag inget fel med det.  Min lilltjej kom en dag för ca ett år sedan (Då var hon tre) pekade på min mer privata och sa "Du har inte som pappa". Högröd i ansiktet hade jag varit, om någon annan varit i närheten... Jag förklarade då att pojkar har snopp och flickor ser ut som oss (hade inget bra namn på oss kvinnors privata delar som jag tyckte känndes bekvämt att lära en treåring).  Jag tror att vara öppen är bra, men det måste vara på barns plan... Frågar de "Varför är det så?" Tycker jag nog man ska hålla sig till att säga "För att det är så vi är skapta" ...

• cosinus

Vid 3 år så har mina slutat med napp (ganska nyligt men dock). 2 har varit blöjfria dag som natt (av 4) den ena redan innan 2 års ålder.

2 har sovit i vanlig säng, 1 har föredragit spjälsäng och 1 är inte 3 år än. 2 har inte druckit välling och 2 har gjort det vid 3 år.

Motoriskt så har vi haft allt från en som cyklat och gjort volter i studsmatten (dock inte landningar på fötterna utan på rumpan) till de som inte ens velat prova nästan något.

Språkligt har de varit rätt tidiga, däremot har de inte varit så intresserade av det finmotoriska så där har de inte direkt legat i framkant.

De har vetat om de har en snippa eller en snopp. De har även haft god koll på resten av familjen. Däremot inte funderar över omgivningen och ena sonen blandade helt slumpmässigt ut "han" och "hon" när han pratade. Han kunde veta att morfar har en snopp men ändå benämna morfar som hon. Det var inget jag anmärkte på och nu har han slutat för ett tag sen och nu är han 4.5. Så man kan väl säga att de vetat om att det finns 2 kön på så sätt att de vetat om att man kan ha snippa eller snopp. Däremot har vi aldrig tyckt det varit viktigt vem som har vad i just något sammanhang. Snippan eller snoppen påverkar ju inte barnets vardag på något större sätt i den åldern förutom att snoppar är svårare att styra på toaletten.

• La Lola

Hedda har napp o blöja o äter välling (varför ska de sluta med välling?)
    Vanlig säng; ja visst men vi samsover helst.
    Tycker att din 3-åring låter som en helt vanlig treåring.....

Såklart lär jag barnen vad könsorganen heter och använder de vedertagna ord som finns. Dvs snopp och snippa.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MammaLotta
    La Lola skrev 2012-12-09 21:58:03 följande:
    Hedda har napp o blöja o äter välling (varför ska de sluta med välling?)
    Vanlig säng; ja visst men vi samsover helst.
    Tycker att din 3-åring låter som en helt vanlig treåring.....

Såklart lär jag barnen vad könsorganen heter och använder de vedertagna ord som finns. Dvs snopp och snippa.
    Det var hon själv som inte ville ha någon välling mer strax efter 2 års ålder,helt förvånad blev jag och nästan lite panikslagen över vad hon då skulle äta innan läggdags.
    Sen funkade hjärnan igen, och macka eller gröt blev självklart haha :)

Varför säger alla snippa till tjejens könsorgan? :S 
  • La Lola
    MammaLotta skrev 2012-12-09 22:12:02 följande:
    Det var hon själv som inte ville ha någon välling mer strax efter 2 års ålder,helt förvånad blev jag och nästan lite panikslagen över vad hon då skulle äta innan läggdags.

Ok.

För att det är det ordet som används numer av tex BVC och förskolepersonal. Och så av oss som förstår det viktiga med att alla säger samma ord.
  • Opappan
    Jenny xxx skrev 2012-12-09 21:39:10 följande:
    Hej hej. Barn utvecklas olika snabbt. Min dotter var också fri från samtliga, men med lite hjälp från mamma...
    Så det är bara att hänga med i svängarna. ;) 

Andra frågan är, enligt mig, en smaksak. Klarar du som förälder av att vara öppen men samtidigt hålla det på ett barns nivå så ser jag inget fel med det.  Min lilltjej kom en dag för ca ett år sedan (Då var hon tre) pekade på min mer privata och sa "Du har inte som pappa". Högröd i ansiktet hade jag varit, om någon annan varit i närheten... Jag förklarade då att pojkar har snopp och flickor ser ut som oss (hade inget bra namn på oss kvinnors privata delar som jag tyckte känndes bekvämt att lära en treåring).  Jag tror att vara öppen är bra, men det måste vara på barns plan... Frågar de "Varför är det så?" Tycker jag nog man ska hålla sig till att säga "För att det är så vi är skapta" ...
    den stilen gillar jag!
  • MammaLotta
    La Lola skrev 2012-12-09 22:14:19 följande:
    Ok.

För att det är det ordet som används numer av tex BVC och förskolepersonal. Och så av oss som förstår det viktiga med att alla säger samma ord.
    Då får jag väl vara den enda som använder ordet pulla då!
    Snippa låter mer som namnet på en liten hund eller blomma tycker jag...."vet om att ordet pulla kommer från höna ja" :)
  • La Lola
    MammaLotta skrev 2012-12-09 22:17:22 följande:
    Då får jag väl vara den enda som använder ordet pulla då!
    Snippa låter mer som namnet på en liten hund eller blomma tycker jag...."vet om att ordet pulla kommer från höna ja" :)
    Javisst, vill du försvåra det för ditt barn så.
    Att tycka illa om ordet snippa är dock en dålig ursäkt till att inte använda det.
  • Opappan
    MammaLotta skrev 2012-12-09 22:12:02 följande:

för att det låter oskyldigare istället för pulla som låter åt det vulgära hållet. Pulla kanske till och med förknippar med nått sexuellt "jag ska pulla dig" minns att i skolan brukade vissa ohyfsade barn använda "pulla dig i f*ttan" som slagord eller vad an ska säga.
Svar på tråden 2 frågor :)