• Skuttan83

Vilken ersättning är bäst?

Amningen för min del verkar inte vilja fungera så lillan för ersättning nu, men vilken är bäst. Vill ha alla tips och råd som ni kan ge!

Allt från vilken sort som är bäst?
    Pulver eller färdigblandad?
    Enklaste sätt att tillreda, (speciellt om man inte är hemma är på stan för ärenden osv)
    Vilken flaska rekommenderar ni?
    Ersättning gör ju att de har större risk att bli trög i magen, hur avhjälper ni det?

Berätta allt. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken ersättning är bäst?
  • XcsM
    Dr to be skrev 2012-12-07 19:59:32 följande:
    Vi gav vår dotter NAN 1. Hon delammades i princip från start. Vi använde medelas calmaflaska som ska efterlikna samma sugteknik som barnet använder när de suger på bröstet vilket är toppen om du överväger att delamma. När vi var ute så hade vi med en termos kokat vatten, en flaska med kallt kranvatten och en burk med pulver. Bara blanda till ätbar temp. Inget krångel alls tyckte vi
    Kanske en svindum fråga - men den här flaskan gör alltså att barnet inte börjar föredra flaska framför bröstet om man vill delamma? Har fått höra av några vänner som fått barn att när de väl började med flaska ville bebis inte ha bröstet längre eftersom det är lättare för honom/henne att suga ur flaska.
    Jag har inte fått bebis än så vet inte hur amningen kommer gå. Hoppas på det bästa men om det inte skulle funka hade det varit skönt med ett alternativ som ändå gör att jag kanske kan amma lite. Men om bebis börjar föredra flaska framför bröst blir det ju tufft.
  • annakarin75

100 ml dag 10? Oj, det fick vi aldrig i år efter så få dagar. Vi skulle öka med 5 ml per dag upp till dag 10, sen ordnade det sig själv hur mycket han fick. De visar rätt bra om det blir för mycket, men det är inte kul med kaskadkräkning för att man proppar i de. Ibland slutar sonen äta om han är mätt och ibland kräks han om jag tänkt fel och haft på tok för mycket i flaskan. Har ni vägt henne? Då ser ni ju så att hon går upp i vikt. 

Jag använder Calmaflaskan och har gjort i 7 veckor nu. Min son kunde inte suga från början. Nu ammar han i början av varje mål, men han blir inte mätt, så då ger jag honom ersättning också. Så efter 7 veckor har han ännu inte valt bort bröstet i alla fall. 

Samtidigt måste man ju få i barnet mat, så om man inte vill sitta med kopp, så är det flaska som gäller. Sen får man hoppas att amningen kommer igång. Gör den inte det, så kommer ju barnet växa upp i alla fall, så...
    Huvudsaken är väl att göra det man känner är bäst för barnet. Kämpar man för mycket med att tvinga igång amningen, kommer den ändå inte att fungera, så... 

• Dr to be
    XcsM skrev 2012-12-11 14:48:06 följande:
    Kanske en svindum fråga - men den här flaskan gör alltså att barnet inte börjar föredra flaska framför bröstet om man vill delamma? Har fått höra av några vänner som fått barn att när de väl började med flaska ville bebis inte ha bröstet längre eftersom det är lättare för honom/henne att suga ur flaska. Jag har inte fått bebis än så vet inte hur amningen kommer gå. Hoppas på det bästa men om det inte skulle funka hade det varit skönt med ett alternativ som ändå gör att jag kanske kan amma lite. Men om bebis börjar föredra flaska framför bröst blir det ju tufft.

Ja det är just det som flaskan ska göra. Det funkade att delamma i 4 månader för oss med hjälp av den flaskan. Det rinner inte ur nappen utan barnet måste suga aktivt precis som vid bröstet
  • XcsM
    Dr to be skrev 2012-12-11 15:20:36 följande:

Ja det är just det som flaskan ska göra. Det funkade att delamma i 4 månader för oss med hjälp av den flaskan. Det rinner inte ur nappen utan barnet måste suga aktivt precis som vid bröstet
    Vad bra, tack för svaret! Och vilken kanongrejj!
  • Tjolanta

Å vilken bra tråd! Massa bra tips. Ger min lilla tjej flaskan då amningen inte heller kom igång riktigt. Ger bröstet också. Den där flaskan som ska efterlikna amning verkar ju super! Finns den på vanliga affärer?

• Emelie94
    Tjolanta skrev 2012-12-11 15:58:20 följande:
    Å vilken bra tråd! Massa bra tips. Ger min lilla tjej flaskan då amningen inte heller kom igång riktigt. Ger bröstet också. Den där flaskan som ska efterlikna amning verkar ju super! Finns den på vanliga affärer?

vet ej vart du bor men dom flesta apotek brukar ha någon sort av "bröst-flaska" :)
    Novalie 4/11-12 <3 emmevesterlund.devote.se
  • Skuttan83

Vi använder också Medela flaskan och den köpte vi på Babyproffsen, har även sett att den finns på Kronans droghandel. Den borde ju även finnas på Barnenshus och liknande affärer.

• Tjolanta

Då ska jag kolla nästa gång jag handlar Är den jätte dyr? Tänkte om man måste ha fler än en. ...

• annakarin75

Om jag inte minns fel kostade den runt 200kr???
    Jag har bara en och har ju klarat mig 7 veckor.  

OBS! Flaskan är ju ingen garanti att barnet väljer bort bröstet, men det är ju ett bättre alternativ i alla fall  :) 

Svar på tråden Vilken ersättning är bäst?