• Skuttan83

Vilken ersättning är bäst?

Amningen för min del verkar inte vilja fungera så lillan för ersättning nu, men vilken är bäst. Vill ha alla tips och råd som ni kan ge!

Allt från vilken sort som är bäst?
    Pulver eller färdigblandad?
    Enklaste sätt att tillreda, (speciellt om man inte är hemma är på stan för ärenden osv)
    Vilken flaska rekommenderar ni?
    Ersättning gör ju att de har större risk att bli trög i magen, hur avhjälper ni det?

Berätta allt. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken ersättning är bäst?
  • annakarin75

Jag slänger det. Står väl att man bör ge det inom en timme, men då kan man väl inte värma det igen. Jag tycker inte det är värt att testa. Handlar ju inte om några direkta pengar som man kastar.

• Tjolanta

Tänkte mest på bakterier om hon redan ätit lite av den, ett par snutt bara.. Jo jag kastar den också men gillar inte att kasta mat..

• annakarin75

Jo, jag gör det av samma anledning som dig, bakterierisken. Det kanske inte är någon fara, men inte värt att ta risken som sagt var. Jag ser inte ersättningen som mat riktigt, så jag har inga problem att spola ner det. 

• Tjolanta

Nä vågar inte heller riskera nåt

• trollefur

Vi började med NAN 1 för att alla rekomenderade det.. men det funkade inte alls på vår lilla son som vart förstoppad direkt. så vi böt till babysemp 1 lemolac, efter det bajsade han ungefär 1 gång om dagen och hade heller inte längre magont. 

vi körde på mams flaskor det tyckte vi helt klar funkade bäst. och våran son tog heller ingen annan flaska.

Det är olika från bebisar till bebisar.. testa er fram.

• jenny7906

Nan pro 1, vi ger sonen Sempers magdroppar 1gg/dag och Minifom innan varje måltid (ersättning), detta för att han inte ska bli förstoppad. När jag ammar så ger jag inte Minifom utan litar på att bröstmjölken gör sitt emellanåt.

• jagälskarallaminabarn

Vad gäller nappflaska har vi använt MAM Ultivent anti-kolik till alla våra 3 och den har fungerat suveränt, särskilt som t o m bvc-sköterskan och personalen på BB hade väldiga problem att få tvillingarna att rapa, det var så gott som hopplöst. Kan nämna att den flaskan gjorde att vi inte behövde rapa något av barnen. När det gäller ersättning hade de Semper på BB och det använde vi ett tag, tills att det blev dax för att byta till Sempers Lemolac vid 4 mån ålder då alla 3 hade känsliga magar.

Amningen kom aldrig igång riktigt och vid 1,5 mån ålder var alla barnen så frustrerade över att det knappt kom något. Pratade med bvc som rådde mig till att sluta amma och enbart ge ersättning, sedan dess var barnen mycket gladare och nöjdare och matningarna blev inte längre fyllda av illamående och stress från min sida. Visst var det ledsamt att inte kunna amma men efter stöttning från bvc gick det över så småningom.

• skrootan

jätteintressant tråd!
    Jag tänkte välja NAN till vår bebis när den kommer o ska tilläggsmata efter amningen. Men finns ju tre sorter: NAN1, NAN H.A 1, och NAN Pro 1.. vad är det för skillnad??? Vad bör man välja till den nyfödda? Vad har ni för erfarenheter?

• Maria07

Såg att flera skrivit det men vill bara understryka hur skönt det är med en vattenkokare man kan ställa in temperaturen på. Köpte våran på Jula, har 5 graders intervall från 40 grader. Nästan slutat med ersättningen nu men kokaren används flitigt till gröt och välling Glad

• annakarin75

Skrootan - börja med nan1, det är den vanliga. Ha är väl om barnet inte tål den vanliga.

• skrootan

annakarin 75- tack! Ja den verkar ju finnas överallt,. på vanliga ica o så och det är smidigt:)

Svar på tråden Vilken ersättning är bäst?