• Skuttan83

Vilken ersättning är bäst?

Amningen för min del verkar inte vilja fungera så lillan för ersättning nu, men vilken är bäst. Vill ha alla tips och råd som ni kan ge!

Allt från vilken sort som är bäst?
    Pulver eller färdigblandad?
    Enklaste sätt att tillreda, (speciellt om man inte är hemma är på stan för ärenden osv)
    Vilken flaska rekommenderar ni?
    Ersättning gör ju att de har större risk att bli trög i magen, hur avhjälper ni det?

Berätta allt. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken ersättning är bäst?
  • Tjolanta
    annakarin75 skrev 2012-12-11 16:21:00 följande:
    Om jag inte minns fel kostade den runt 200kr??? Jag har bara en och har ju klarat mig 7 veckor.   OBS! Flaskan är ju ingen garanti att barnet väljer bort bröstet, men det är ju ett bättre alternativ i alla fall  :) 

Okej Värt att testa i alla fall! Har vanliga nappflaskor nu och tycker att tre är för lite Gör inget annat än att diskar!
  • Mary Jo

Amningshjälpen har gjort ett test på vakna flaskan, var en 5 åring som ammade och enligt det barnet iaf så liknade det inte ett bröst och hon var inte tvungen att suga på nåt speciellt sätt som liknade amning för att få ur mjölk. Lite ot kanske! men många är nöjda med den! Jag hade den.

• Cawi

Vi har använt NAN1 sedan våran dotter var 3 månader då jag slutade amma. Hon verkar tycka om den jättemycket. Gav semper nån gång och den verkade hon inte alls gilla. Sen kan jag VERKLIGEN VERKLIGEN rekomendera en vattenkokare med temperaturinställning. OCH en vällingdoserare. Skrev faktiskt ett inlägg om båda dom grejerna idag i min blogg www.caliwi.blogg.se 

För ca 350:- så har du allt och det kommer garanteeerat göra allt mkt mkt smidigare. Speciellt på natten då man är trött!!!  

Lycka till!  

Bloggar om mitt underbara mammaliv i Sthlm på www.caliwi.blogg.se
  • Skuttan83

Hur gör du med vattnet? man ska ju koka upp det till 100 grader och låta koka i 5 minuter sedan svalna till 40 grader. Kokar du först upp och sedan värmer på det till 40 när barnet ska äta? det kanske var en dum fråga men ändå. Vad är det för märke på vattenkokaren och vart hitta du den?

Någon som vet om man kan blanda i ordning ersättning helt utan att värma och förvara i kylskåp ca 6 timmar? har hört det men vill kolla om det stämmer. Vore ju smidigt på natten att bara micra.

• Tjolanta
    Skuttan83 skrev 2012-12-16 13:54:14 följande:
    Hur gör du med vattnet? man ska ju koka upp det till 100 grader och låta koka i 5 minuter sedan svalna till 40 grader. Kokar du först upp och sedan värmer på det till 40 när barnet ska äta? det kanske var en dum fråga men ändå. Vad är det för märke på vattenkokaren och vart hitta du den? Någon som vet om man kan blanda i ordning ersättning helt utan att värma och förvara i kylskåp ca 6 timmar? har hört det men vill kolla om det stämmer. Vore ju smidigt på natten att bara micra.

Den frågan vill jag också ha svar på. Att göra i ordning ersättning på natten
  • apelsin81

Man kan koka upp vatten och ha stående i kylen i en sluten tilbringare. Då tar man bara det man behöver och värmer när man ska ha det. Jag värmer i micron.
    Inför natten så mäter jag upp pulver i en vällingdoserare så jag slipper stå och räkna mått mitt i natten, min hjärna går inte alltid på högvarv kl 3 på natten ;)
    Man kan ju även mäta upp vatten i flaskor och förvara i kylen så går det jättesnabbt när man ska göra i ordning.

Nu är min dotter snart 6 månader så jag har slutat koka vattnet, tar direkt ur kallvattenkranen och värmer i micron. 
    Har läst att efter 4 månader behöver man inte koka vattnet.

• Rocktroll
    apelsin81 skrev 2012-12-16 16:21:02 följande:
    Man kan koka upp vatten och ha stående i kylen i en sluten tilbringare. Då tar man bara det man behöver och värmer när man ska ha det. Jag värmer i micron.
    Inför natten så mäter jag upp pulver i en vällingdoserare så jag slipper stå och räkna mått mitt i natten, min hjärna går inte alltid på högvarv kl 3 på natten ;)
    Man kan ju även mäta upp vatten i flaskor och förvara i kylen så går det jättesnabbt när man ska göra i ordning.

Nu är min dotter snart 6 månader så jag har slutat koka vattnet, tar direkt ur kallvattenkranen och värmer i micron. 
    Har läst att efter 4 månader behöver man inte koka vattnet.

Så länge man har kommunalt vatten ska man väll inte behöva koka alls. Bara om man har egen brunn.
    .:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • juliaannaeva

Jag gör ett gäng flaskor stället in i kylen och micrar när de är mat dags! Har en tsk messmör i flaskan också för att min dotters mage är lite trög. Hon får nan 1 PRO :)

Svar på tråden Vilken ersättning är bäst?