Inlägg från: annakarin75 |Visa alla inlägg
  • annakarin75

Vilken ersättning är bäst?

100 ml dag 10? Oj, det fick vi aldrig i år efter så få dagar. Vi skulle öka med 5 ml per dag upp till dag 10, sen ordnade det sig själv hur mycket han fick. De visar rätt bra om det blir för mycket, men det är inte kul med kaskadkräkning för att man proppar i de. Ibland slutar sonen äta om han är mätt och ibland kräks han om jag tänkt fel och haft på tok för mycket i flaskan. Har ni vägt henne? Då ser ni ju så att hon går upp i vikt. 

Jag använder Calmaflaskan och har gjort i 7 veckor nu. Min son kunde inte suga från början. Nu ammar han i början av varje mål, men han blir inte mätt, så då ger jag honom ersättning också. Så efter 7 veckor har han ännu inte valt bort bröstet i alla fall. 

Samtidigt måste man ju få i barnet mat, så om man inte vill sitta med kopp, så är det flaska som gäller. Sen får man hoppas att amningen kommer igång. Gör den inte det, så kommer ju barnet växa upp i alla fall, så...
    Huvudsaken är väl att göra det man känner är bäst för barnet. Kämpar man för mycket med att tvinga igång amningen, kommer den ändå inte att fungera, så... 

• annakarin75

Om jag inte minns fel kostade den runt 200kr???
    Jag har bara en och har ju klarat mig 7 veckor.  

OBS! Flaskan är ju ingen garanti att barnet väljer bort bröstet, men det är ju ett bättre alternativ i alla fall  :) 

• annakarin75

På SÖS där jag födde hade de Babysemp. Det stod i ett kylskåp så man fick ta. Dock var det för att min amning inte kom igång. Om du vet redan innan att du inte ska amma kan du ju likaväl ta med dig det märke du vill testa använda. Jag började med babysemp, bytte till nan efter ca 7 veckor. Sonen bajsade under och efter varje måltid. Men det spelar nog ingen roll vilket märke du börjar med. Du vet ju inte hur just sitt barn reagerar. Prata med din barnmorska.

• annakarin75

Jag slänger det. Står väl att man bör ge det inom en timme, men då kan man väl inte värma det igen. Jag tycker inte det är värt att testa. Handlar ju inte om några direkta pengar som man kastar.

• annakarin75

Jo, jag gör det av samma anledning som dig, bakterierisken. Det kanske inte är någon fara, men inte värt att ta risken som sagt var. Jag ser inte ersättningen som mat riktigt, så jag har inga problem att spola ner det. 

• annakarin75

Skrootan - börja med nan1, det är den vanliga. Ha är väl om barnet inte tål den vanliga.

Svar på tråden Vilken ersättning är bäst?