• Skuttan83

Vilken ersättning är bäst?

Amningen för min del verkar inte vilja fungera så lillan för ersättning nu, men vilken är bäst. Vill ha alla tips och råd som ni kan ge!

Allt från vilken sort som är bäst?
    Pulver eller färdigblandad?
    Enklaste sätt att tillreda, (speciellt om man inte är hemma är på stan för ärenden osv)
    Vilken flaska rekommenderar ni?
    Ersättning gör ju att de har större risk att bli trög i magen, hur avhjälper ni det?

Berätta allt. Tack på förhand!

• Svar på tråden Vilken ersättning är bäst?
  • AnnelieW78

Jag tyckte att Nan 1 var bäst i början och nappflaskan Dr Brown. Lättast är ju den färdiga ersättningen men det blir ju dyrt i längden. Ska man ut på stan är den ändå enklast att ta med och slippa blanda och hålla på! Lycka till!

• Dr to be

Vi gav vår dotter NAN 1. Hon delammades i princip från start. Vi använde medelas calmaflaska som ska efterlikna samma sugteknik som barnet använder när de suger på bröstet vilket är toppen om du överväger att delamma. När vi var ute så hade vi med en termos kokat vatten, en flaska med kallt kranvatten och en burk med pulver. Bara blanda till ätbar temp. Inget krångel alls tyckte vi

• Dr to be

Om hon verkar bli trög i magen så ha i lite rapsolja i ersättningen. När ni tillreder hemma så räcker det att värma kranvatten i mikron till ätbar temp (så vida ni har kommunalt vatten och inte egen brunn).

• fantasyforever

Nan 1 pro är i de allra flesta fall snällast mot magen. Använder pulver hemma och tetror om vi åker iväg någonstans. Har dr browns flaska. Rapsolja om magen blir trög.

• Skuttan83
    fantasyforever skrev 2012-12-07 22:26:33 följande:
    Nan 1 pro är i de allra flesta fall snällast mot magen. Använder pulver hemma och tetror om vi åker iväg någonstans. Har dr browns flaska. Rapsolja om magen blir trög.
    När man öppnat en tetra måste inte den då förvaras i kylskåp? vår lilla dricker inte upp en hel sån på en gång. Är det Baby semp ni använder då? hur värmer du den "ute". Vi använder för tillfället Baby semp för det va de de använde på BB så köpte hem såna.På BB så värmde i vattenbad i en mugg till lagom temp. Är det inte skadligt att byta sort, tänker att deras mage kanske blir chockad?
  • fantasyforever

Nej jag använder nan på tetra oxå. Antingen mickrar jag den inne på nåt matställe eller så ger jag den som den är, rumstempererad! Jag kastar det som inte blir uppätet. Fast en timme kan du ha en öppnad förpackning i rumstemperatur om du vill. Det är inte skadligt att byta sort, vi gav sempen på bb eftersom det var den dom hade, när vi kom hem bytte vi rakt av till nan eftersom den brukar vara mildare och vi använt den förr.

• Jasmine 851

våran dietist rekommenderade nan1 färdigblandad och det är den vi kör med funkar perfekt
    (min son har en metabolisk sjukdom så allt måste gå genom dietisten )

• Mary Jo

Semper har funkat på bägge mina barn. Köper bara pulver och går jag ut har jag en termos med vatten i rätt temp och vällingdoserare, jättesmidigt! mam flaskan har vi, den har funkat toppen. Till nr 1 fick jag ge semper magdroppar och lite olja i flaskan.

• Skuttan83

Ni skriver att ni tillsätter lite olja i flaskan om era barn blir hårda i magen, men hur mycke är lite?! BVC sa att man kan ge lite messmör mot hård mage, någon som testat det, samma fråga där hur mycket ska man ge av det?

Hur mycket ersättning ger ni åt gången och hur ofta? vad har ni fått för rekommendationer? vår tjej är 11 dagar nu, på BB har de sagt att vi skulle öka med 10 ml för varje dag upp till dag 10. Så igår skulle hon ha ätit 100 ml per mål ca var 3-4 timme. Men det är jättesvårt att få i henne den mängden nu, det går bra till 50 ml sen tar det stopp. Då rapar vi henne kollar blöjan för att hålla henne vaken, sen kan man få i henne 20-30 ml till, men man får ju aldrig i henne hela den rekommenderade dosen. Blir ju orolig att det inte ska vara tillräckligt. Hur mycket har ni ökat ersättningen efter det?

• Mary Jo

Minns inte hur mkt ersättning jag gav henne men jag följde den ungefärliga rekommendationen på baksidan av paketet. Det är ju bara på ett ungefär, sen kissar dom 5-6 blöjor per dag , bajsar och går upp i vikt så mår dom ju bra! märkte att jag behövde öka ersättningen när hon åt upp allt och gnällde efter mer. Att hon inte äter hela dosen gör inget, det är bara en rekommendation.

Svar på tråden Vilken ersättning är bäst?