• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • M  och  M

Vad härligt det låter när ni beskriver graviditeterna och att ert nuvarande barn kan vara så engagerad och förstående!

• Anceka m D

M och M: Vad tråkigt att det verkar vara missfall! Bra att de kollar hcg så att man inte missar något. 

• Fröken Frågvis

M och M, usch så tråkigt! Jag hade också två tidiga missfall, i januari och februari förra året, så jag förstår hur besviken du är. Jag hoppas att du ändå kan hämta lite kraft och hopp i det faktum att ni ändå vet att ni kan bli gravida nu. Och av någon anledning sägs det att många blir gravida precis efter ett missfall. För mig blev det ju så, även om det inte höll den gången heller. Hoppas på bättre lycka för dig, tycker verkligen att det är din tur nu!

• M  och  M
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-04 16:57:33 följande:
    M och M, usch så tråkigt! Jag hade också två tidiga missfall, i januari och februari förra året, så jag förstår hur besviken du är. Jag hoppas att du ändå kan hämta lite kraft och hopp i det faktum att ni ändå vet att ni kan bli gravida nu. Och av någon anledning sägs det att många blir gravida precis efter ett missfall. För mig blev det ju så, även om det inte höll den gången heller. Hoppas på bättre lycka för dig, tycker verkligen att det är din tur nu!

Tack, ja försöker tänka att vi blev åtminstone gravida. Det är mer än vi lyckats på 1 1/2år innan... Hoppas att det ska ge bra tur i fortsättningen att lättare bli gravid (och behålla det!) Men nu måste det bara sluta blöda så vi kan få till nåt slags samliv igen bara. Har ingen aning hur cykeln är nu...
  • Maramina
    M och M skrev 2014-02-04 16:07:26 följande:

Hon såg ingenting. Gissade på tidigt missfall. Fick ta ett prov för att se hur nåt hormon låg för att utesluta utomkvedskap eller vad det heter. Hon sa ju att det kan vara för tidigt att hon inte ser nåt, men troligtvis inte. Det ser de väl kanske isf på det här provet också om det ökar eller sjunker. Klart jag/vi blev ledsen och besviken, men känner mig okej. Var inställd på det. Gått igenom så många besvikelser redan.

Åh, vad tråkigt om det nu är så! Jag antar att det är hcg de tog? Ska du in och ta igen? När? Hoppas att det nu tar sig snabbt igen, det är ju de som säger att man lättare blir gravid efter ett missfall, hoppas att det är så i ditt fall!
  • Maramina
    Fröken Frågvis skrev 2014-02-04 13:56:04 följande:
    Sant, min syster är 3 år yngre än jag och ärvde både min lågstadie- mellanstadie- och flera av högstadielärarna! Dessutom var min syster och jag aldrig lekkamrater under småbarnsåren och har heller inte varit särskilt nära vänner i äldre ålder heller, så av den anledningen kan det kanske lika gärna skilja lite mer i ålder...

Hur långt gången är du nu?
    Min yngsta syster är tre år äldre mig och samma sak var det där. Hon har alltid varit duktig i skolan, öppen, framåt och allmänt poppis och omtyckt av alla medan jag var tyst och försynt och har alltid fått kämpa för mina studieresultat, och att då bli jämförd var inte alltför kul... "Men din syster var ju så duktig!" som någon lärare sa... Eller alla dessa lärare som sa hennes namn när de skulle säga mitt. Däremot hade jag mer gemensamt med min andra syster som är fem år äldre mig.

Jag är nu halvvägs! På fredag går jag in i vecka 21 (20+0).
  • alem

Då är vi nästan lika marimina jag går in 19+0 på fredag ( än sålänge, får se vad RUL säger i övermorgon) Vår dotter kommer hinna bli 5,5år hon innan bebis kommer

(¯`°?.¸ ღ♥ mikaelajensen.blogspot.com/ ♥ღ¸.?°¯)
  • Kingston

Tråkigt M och M! Hoppas innerligt att det är din tur snart. Och min också för den delen. Jag kan inte låta bli att bli lite avis på er andra här inne som redan kommit en bra bit påväg.

Jag har fortfarande lite "svårt" för det där med åldersskillnaden på barnen. Jag vill verkligen inte att mitt barn ska hinna bli så mkt äldre nu... Jag kan se fördelarna på kort sikt men för mig är det den långsiktiga utsikten som räknas. Tror att barnen kommer ha mer nytta av varann som vuxna om inte glappet är för stort.
    Så upplever iaf jag det som har syskon som är bra mycket äldre än mig, samt ett yngre mer "nära". Jag umgås och pratar knappt alls med dom äldre, just av anledning att dom är så mkt äldre och inte har så mkt gemensamt längre.
    Men men! Just nu är väl ändå det viktigaste att få det där efterlängtade barnet trots allt!

• Maramina

Som vuxen ser jag åldern av mindre betydelse än någonsin vad det gäller mig och mina syskon.

När min äldsta syster, som är 13 år äldre mig, flyttade hemifrån och så småningom fick barn, så bodde jag mer eller mindre varenda helg och ledighet hos dom för att hjälpa till med både barn och hundar (hon har kennel). Så där hade vi väldigt mycket glädje av varandra, trots, eller kanske ska man säga tack vare åldersskillnaden.

Systern som är fem år äldre var den som jag umgicks mest med under hela uppväxten, ända fram tills hon flyttade 65 mil bort pga kärleken och kontakten av naturliga själ blev mer sporadisk. Vad det gäller yngsta systern, hon som är tre år äldre, hade jag aldrig något gemensamt med under uppväxten, förutom lärarna. Nu i vuxen ålder är det väl henne jag har mest kontakt med, men det beror mer på att hon bor kvar i de trakter där vi växte upp och att vi ses när jag är och hälsar på mamma. De två andra systrarna har flyttat till andra delar av landet så dom ser man inte lika ofta.

Nu har ingen av systrarna någon vidare bra kontakt med någon av de andra. Jag antar att jag är den som har bäst med samtliga. Orsaken till det är inte åldersbetingat utan handlar om något helt annat.

Jag tror inte att åldersskillnaden ide flesta fall spelar någon större roll i vuxen ålder, utan då handlar det mer om hur man är som person (-er) och hur familjekär man är. Är man inte så familjekär är det ju inte konstigt (eller om någon av syskonen inte är det) kanske att man inte har så mycket gemensamt då. Men är man familjekär och man är en familj där man umgås mycket med varandra så blir det helt annorlunda.

På samma sätt så tror jag inte att barn som kommer tätt automatiskt alltid får en massa glädje av varandra eller att de automatiskt blir jättebra kompisar även som vuxna. Det handlar så mycket även om de individuella personligheterna. Men det är vad jag tror, vill säga

• Anceka m D

Jag har samma uppfattning som Maramina. Men jag är själv ensambarn, så vad vet jag.

Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?