• Maramina

Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?

Efter sammanlagt 16 försök, och två missfall under den här tiden (en konstaterad av sjukvården, en utan läkarkontakt) till att få till ett syskon till vår dotter på snart 3 år så ska vi i december påbörja en utredning. Dottern blev till på 7:e försöket men nu tycks det inte vilja ta sig.

Det vore trevligt att komma i kontakt med andra som också har försökt ett tag att få till ett syskon till det/de barn man redan har. Någon som vill hänga här med mig?

• Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?
  • Maramina
    M och M skrev 2014-02-01 07:36:22 följande:

Ska strecket alltid bli starkare på en grav.test ju längre graviditeten går eller?

Ja, hcg ökar ju så då blir även strecket starkare, men det går ju bara till en viss gräns som sätts av hur mycket färgämne just det testet har. Har du funderat på att köpa digitalt med veckoindikator? Kanske det kan vara en idé om någon dag? För om den gått över till 3+ så lär ju även ditt hcg har ökat? Eller när var det du blödde?

Vad det gäller när man kan se något på VUL så kan man ev se en hinnsäck i vecka 5 och ibland så kan man se ett hjärta i vecka 6 men det är inte säkert. För att inte oroa i onödan brukar man vid IVF inte göra IVF förrän runt vecka 8 tror jag det är
  • jamka

Välkommen Whizzer! Hur gammal är du? Jobbigt med missfall. Så vitt jag vet hade jag aldrig tidiga missfall utan först i v. 9 och i v. 12. Vid båda gångerna fick jag se ett slående hjärta i v. 6 eller 7 men sedan blev det något fel i det blev MA några veckor senare.

Min första son kom utan problem och med första UL först i v.18. Men då var jag 30 och min man 48. Sedan dess har vi försökt och försökt. Nu är jag 36 och min man 54. Tiden går men det verkar att vi får vänta länge till på ett syskon. Om det blir något alls. Är så tacksam att vi åtminstone inte hade sådana problem när vi väntade vårt första barn. Vår 6-åring är underbar:)

• Maramina

Välkommen Whizzer! Har ni funderat på utredning? Utredning har jag för mig kan man få på landstingets bekostnad även om man har barn sedan tidigare, oavsett var man bor i Sverige. Eventuell behandling får man stå för själv. Så är det i alla fall i Västra Götaland där vi bor. Har man "tur" kan det ju vara så att de hittar något som är enkelt att åtgärda, som tex problem med ämnesomsättningen. Om inte annat tyckte jag själv i alla fall att det trots vårt negativa resultat på utredningen var skönt att få svar på varför vi inte lyckades med att få ett syskon till dottern. Och nu har vi ju som sagt var fått hjälp och är halvvägs in i graviditeten, 30 månader efter att vi började våra försök

• Whizzer

Hej o tack Glad

Jag fyllde 31 för några veckor sedan, men ja.. jag har väl alltid tänkt att jag ska haft 2 barn innan 30 men det blev ju inte så..

med sonen så blev jag typ gravid direkt när jag slutade med p-pillren (minnet är bra men kort). Jag vet bara att vi slutade med dom o tänkte att nu kör vi, o så bara blev det.. en väldigt okomplicerad graviditet rakt igenom, inget illamående eller så vilket gjorde att jag inte fattade förrän i v11-12-13 att vi var gravida..

O nej, inte tänkt någon utredning än.. de vill nog att jag tappar lite i vikt först även om jag väger lika nu som när jag blev gravid sist.

• M  och  M

Clearblues digitala graviditetstest, hur "räknar" den ut för veckoindikatorn? Vad är det som avgör det? Bara hcg eller?

• Kingston

Jag vet inte med säkerhet men jag antar att den bara går på hur mkt hcg det finns. Vet inte annars vad det skulle kunna mäta utefter...

Har du tagit ett test M och M?

• Maramina
    M och M skrev 2014-02-02 16:43:30 följande:

Clearblues digitala graviditetstest, hur "räknar" den ut för veckoindikatorn? Vad är det som avgör det? Bara hcg eller?

Den går bara på hcg, precis som alla andra hemmatester. Den visar veckor från befruktning och 3+ är det som den visar max och det gör den utefter "normala" hcgvärden för de första graviditetsveckorna. Visar testet 3+ så betyder det i alla fall att du har hcg motsvarande minst graviditetsvecka 5. Visar den 2-3 kan det fortfarande vara så att du är gravid, men att du har lite lägre nivåer av hcg i urinen, vilket inte är helt ovanligt ändå. Men då borde det höjas de närmaste dagarna. Men visar den tex 1-2 så kan du vara rätt säker på att det var missfall.
  • Moonlight83
    Whizzer skrev 2014-01-31 22:45:43 följande:
    Smiter in här i tråden också, har en son som blir 3 till sommaren o försöker febrilt få till ett syskon men det vill sig inte Rynkar på näsan Vi har nog försökt intensivt nu i snart 1,5år men inget.. mer än 2 tidiga missfall Rynkar på näsan

Jag plussade ngra dagar efter nyår o var jätteglad, o vi började se fram emot ett syskon.. o så helt plötsligt efter en promenad med hundarna så har jag blod i trosorna.. f-n... hade jag inte tagit ett gravtest veckan innan så hade jag trott att det var mensen som kom..

Blödde i 7-10 dgr, precis som vanlig mens. Ingen smärta.. Googlade förstås som en idiot på allt möjligt och blev inte mkt klokare. Pratade med MVC o de trodde väl tyvärr att jag blött ut alltihopa eftersom det betedde sig som vanlig mens. De uppmanade mig att ringa gyn o kolla om jag kunde komma på undersökning där.. Ringde gyn nu i veckan (tänkte ju blöda klart först, o sen kom vardagen emellan så det dröjde ju ett tag innan jag ringde) o de trodde väl som MVC att det var ett tidigt missfall. Tyvärr har de knökafullt i bokningarna på gyn nu, tidigaste tiden att komma dit för undersökning är 26/2.. o då får jag träffa en distriktsläkare!

Hon sa ialf att man kan testa med nytt grav.test 4 veckor efter misstänkta missfallet, och om det är negativt så är det inget kvar, men är det fortfarande positivt så kan det va så att man fortfarande är gravid eller att det finns rester kvar..

Så nu är det bara att vänta in nästa mens (som aldrig kommer som den ska, den är väldigt oregelbunden) och försöka klura ut när den där jäkla ägglossningen ska komma..

O det värsta av allt, alla i bekantskapskretsen som pratar om hur LÄTT det var att bli gravid med nummer 2, det gick lixom automatiskt.. ät skit säger jag bara...
    Rekomenderar verkligen clearblues fertilitetsmonitor,jag har en väldigt oregelbunden mens så skulle aldrig ha kunnat lista ut när jag har ägglossning annars.

• M  och  M

Ja jag gjorde ett test med clearblues digitala och nu står det 2-3veckor istället för 1-2 som det gjorde på det första jag gjorde förra lördagen... Alltså drygt en vecka sedan..

• Anceka m D
    M och M skrev 2014-02-03 05:46:24 följande:
    Ja jag gjorde ett test med clearblues digitala och nu står det 2-3veckor istället för 1-2 som det gjorde på det första jag gjorde förra lördagen... Alltså drygt en vecka sedan..

Inte mycket klokare där alltså. Hur jobbigt det än är är det ju bara att vänta. Men försök få tag på någon som kan göra ett ultraljud om två veckor!
Svar på tråden Någon mer med svårigheter att få till ett syskon?