• Miilli81

Vi gravida från RMC Malmö

Hej! Jag känner igen en del här inne från tråden då vi höll på med ivf. Vad kul att se att det gått bra för så många! I augusti 2012 gjorde vi vårt första försök med ivf, det tog sig direkt. Därefter har jag haft blödningar vecka 6, 10 och 12. Många gånger har det känns hopplöst men nu är jag i vecka 22 och i magen bor en pojke som mår bra och min mage växer så mycket!! Jag har varit på fyra ultraljud hittills. Jag har mått ganska dåligt och haft jätte ont i magen men nu mår jag toppen och längtar så efter vår lille kille. Ibland tror jag att jag drömmer Jag har migrän i perioder men då försöker jag att ta det lugnare på jobbet. När vi gick på rmc hade vi Margareta Kilinski och vi tycker att hon har varit jätte bra! När vi var på rul fick jag reda på att moderkakan ligger i framvägg och är delvis föreliggande. Föreliggande moderkaka innebär att den ligger långt ner och att man måste föda med kejsarsnitt om den inte flyttar sig uppåt. Vi ska tillbaka på kontroll i vecka 32. Den barnmorskan sa att detta är vanligare efter befruktning med ivf. Någon annan som har detta? Tror inte det syns förrän i vecka 18. Hur mår ni andra? Tänk vilket äventyr som väntar oss!!!

• Miilli81

Hjärtat78: Ja jag har också hört att blödningar är vanligare när man gjort ivf. Fast man kan ju tycka att vi borde vara förskonade från sånt men man blir bra stark av allt man får gå igenom. Jag har berättat för min barnmorska att det varit oroligt och jag får komma när jag vill för att lyssna på hjärtljuden eftersom det känns skönt för mig. I morse när jag vaknade kände jag de första riktiga sparkarna 😃 Jag tyckte att det var känsligt i början när folk sa att det inte syntes så mycket på mig att jag är gravid. Nu får jag dra tillbaka det när jag växer som bara den. Jag är lång och smal från början och ni har jag redan gått upp 12 kg med 18 veckor kvar. Undrar lite vad jag kommer väga när det är dags att föda 😜 Visst är det kul att handla till dem, det känns liksom verkligt då! Cornelia95: ta det bara lugnt, det är säkert ingen fara med fostret. Till mig sa de att det är lätt att blodkärl brister och då kan det kommer en hel del blod. Jag fick bruna flytningar efter att jag haft blödningar och det är torkat blod som kommer ut. Vilken vecka är du i?

• Miilli81

Cornelia95: Jag har haft två missfall tidigare och det är inte konstigt att man är väldigt orolig när man har dessa erfarenheter i bagaget. Denna graviditet hade jag också väldigt mycket molvärk och det är växtvärk du känner. Det är positivt! Vid mina första två blödningar fick jag också ont. Vid den tredje rann det lite blod bara. Jag bor i Limhamn. Var bor du?

• Miilli81

Välkommen hit Pussel!

Jag känner igen det där med att knappt våga börja njuta på grund av rädslan för missfall. Det tog lång tid innan jag vågade lita på att allt skulle gå bra men nu njuter jag för fullt.

Angående Krystof så har min man också en roliga och mindre roliga erfarenheter av honom. Först gången de träffades så var han väldigt rak och hård men senare mjuknade han lite. Han ringde till och med oss en söndag för att prata om vårt möte senare i veckan.

• Miilli81

Hjärtat78: Känner du också växtvärk fortfarande? Jag gör det en del dagar sen är det lugnt i några dagar.

• Miilli81

Hjärtat78: Kan du inte bli sjukskriven om du har så ont?? Så ska man inte behöva ha det! Min BM ville sjukskriva mig för jag fått migrän. Jag jobbar dom lärare och det är svårt att ta pauser och vila. Jag känner att det har blivit lite bättre nu eftersom jag bestämt mig för att stressa mindre. Maybe: Är det Emmakliniken du tänker på??

• Miilli81

Jag var på Emmakliniken i vecka 12 eftersom jag var så orolig efter blödningar. Det var grymt att se den där! De har mkt bättre utrustning än kk. Min sambo betalade men jag gick dit själv när han jobbade. Prata lugnt med din sambo/man och berätta hur mycket det skulle betyda för dig.

• Miilli81

Jag tycker inte att 1000 kr är ett dugg onödigt när man är orolig! Han kanske ändrar sig tills imorgon om han får fundera lite...

Svar på tråden Vi gravida från RMC Malmö