• brokig

Hur ofta går ni med ert barn till biblioteket?

I frågeställningen tänker jag mig främst barn i förskoleåldern då de äldre barnen oftare använder skolbiblioteket.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta går ni med ert barn till biblioteket?
  • pigglet
    Whitetrash86 skrev 2012-11-20 20:19:17 följande:
    Hela min skolgång var ett rent helvete. Av olika anledningar.
    Har även jätte svårt för att lära mig, speciellt genom läsning. Lyckades enbart ta mig igenom 9an tack vara special klass. Från gymnasiet (innan jag blev utkastad av rektorn) har jag IG i alla ämnen, förutom dom ämnen som inte rördes från 9an.

Kanske även ska påpeka att jag lider av dyslexi och ADD.  
    Så tråkigt!
    Vet du om dotterns förskola jobbar på något sätt för att förebygga att även din dotter får problem? Det är ju ganska modernt att jobba tidigt mot bornholmsmodellen (språktåget) eller så, just för att förebygga problem för de barn som ligger "i riskzonen".
    Du känner inte själv att det skulle vara bra att hitta vägar till läsning, tex genom att lyssna på ljudböcker samtidigt som ni tittar i boken tex? Att ge henne positiva upplevelser av böcker?

Ursäkta alla påflugna frågor... Jag är kanske lite yrkesskadad, vi är så inställda på att en god språk- (och i förlängningen läs-) utveckling ger ett bra försprång och kan förebygga många problem.     
  • Vinterankan

Vi går dit ungefär varannan vecka nu när jag är föräldraledig. Får se hur det blir sedan när jag jobbar igen men det blir säkert ungefär samma då. Gör det mest som en kul grej. Vi har en massa böcker och min sambo gillar att spontanköpa böcker i present till dottern. Så det blir ju ett litet tyvärr med biblioteket, för det gör att vi köper mindre böcker och det är ju också ett nöje.

• La Lola

Aldrig gått dit med mina barn.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • anyXX

Kanske varannan vecka med barnen. Jag jobbar på bibliotek men jag tycker det är viktigt att barnen själva får välja vad de vill läsa. Finns ju så mycket mer än bara böcker på bibliotek - vi lånar film och musik t ex. Vi har mycket spel, pussel och leksaker också på "mitt" bibliotek så där är oftast andra barn att leka med också. Vill bara passa på att tipsa om att om man har någon form av läshinder - dyslexi, adhd, fibromyalgi, synskada etc kan man få en inloggning till tal- och punktskriftsbibliotetet för att ladda ner ljudböcker att lyssna på ex i sin dator el mobiltelefon. Man måste inte ha diagnos för att få ta del av servicen utan det räcker att man anger att man har läshinder. Superbra!

flicka 2008 & pojke 2010
  • Catti41

Vi brukar gå en gång per månad. Vi köper mkt också, böcker får man alltid liksom. Vi lånar ett 20 tal böcker varav flera faktaböcker. Jag vet mer om krokodiler, rymden, hajar, dinosaurier, robotar, star wars, småfåglar, geologi, pirater, kroppen m.m än vad jag nånsin gjort...

• Whitetrash86
    pigglet skrev 2012-11-20 20:30:37 följande:
    Så tråkigt!
    Vet du om dotterns förskola jobbar på något sätt för att förebygga att även din dotter får problem? Det är ju ganska modernt att jobba tidigt mot bornholmsmodellen (språktåget) eller så, just för att förebygga problem för de barn som ligger "i riskzonen".
    Du känner inte själv att det skulle vara bra att hitta vägar till läsning, tex genom att lyssna på ljudböcker samtidigt som ni tittar i boken tex? Att ge henne positiva upplevelser av böcker?

Ursäkta alla påflugna frågor... Jag är kanske lite yrkesskadad, vi är så inställda på att en god språk- (och i förlängningen läs-) utveckling ger ett bra försprång och kan förebygga många problem.     
    Min dotter har redan gått till en logoped och fått veta att hon har svåra språksvårigheter. Sitter just nu i kö för att få komma dit och jobba på det. Hon har svårt med begrepp och färger bland annat.
    Men eftersom vi märkte tidigt att hon låg efter i språket så har förskolan jobbat och "pluggat" med henne sedan hon var 2 år. 
    Det är nu som först hon börjat be oss om att läsa på kvällarna, men annars vill hon inte se böcker. Hon vill knappt se på film heller.
    Så vi får se hur vi ska lösa det hela. Får ta ett steg i taget. 
  • Ragnar

Vi går dit minst en gång i veckan. Inte bara för barnens skull utan även för våran egen. Vi läser mycket och har i princip slutat köpa böcker. Vi läser så pass mycket att det blev för dyrt och böckerna bara samlades upp och fyllde bokhyllorna. Så numera lånar vi alla böcker på biblioteket. För barnen läser vi nästa varje dag och så läser de själva också. I alla fall den äldre som är 7 år. Så det blir till att låna nya böcker minst en gång i veckan.

• Kasihi

Ofta flera ggr i veckan med sonen på 2,3år. Det är ett mysigt bibliotek med lekhörna, fik, utställningar och självklart en massa böcker.

• u77

Har aldrig gått dit med mina barn. Har böcker hemma till dem, och köper nya böcker ofta.
    De har dock fått gå med till biblioteket med dagis. 

Svar på tråden Hur ofta går ni med ert barn till biblioteket?