• Gramma

Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!

Hej!

Jag heter Johan och är en kille på 27 år. Är du liksom jag trött på näthatet och all den rasism som flödar överallt på nätet och speciellt på forum som Familjeliv? Är du trött på att ständigt läsa rasistiska kommentarer med hat och osanningar? Det är känt sedan tidigare att det finns en grupp rasistiska aktörer som i grupp går in på forum och trollar i trådar och i kommentarsfält så många gånger när rasismen känns överväldigande så har det varit dessa trollaktörer som har legat bakom. Har det känts som att rasisterna är så många och de rasistiska kommentarerna bara väller in? Ja då kan det vara trollaktörerna som är i farten. Det här har fått pågå allt för länge MEN NU ÄR DET STOPP, NU SKA VI TILLSAMMANS ÅTERTA INTERNET! Jag har idén om ett vänligare forum med respekt för människor där ingen ska känna sig hatat eller kränkt och därför inleds Nätfighten Familjeliv med start idag.

Projekt Nätfighten Familjeliv går ut på följande:

* Att aktivt bekämpa rasismen och hatet som sprids på Familjeliv
    * Att aldrig låta en rasistisk kommentar stå oemotsagd
    * Att anmäla rasistiska och hatiska kommentarer och trådar till Familjelivssajten
    * Att vänligt men bestämt sprida sanningen när felaktiga påståenden och fördomar dyker upp

Ett liknande projekt Nätfight kommer också att inledas på Flashback den 25 November 2012.

Tillsammans ska vi utrota rasismen från forumen! NU ÄR DET STOPP!
    Familjeliv ska inte längre vara en sandlåda för rasistiska troll!

Tack för visat intresse!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-20 17:26
    Eftersom tråden ska fungera så ber jag er att hålla er till följande spelregler INNAN ni hoppar in i tråden och skriver:

1. LÄS hela tråden så gott du kan för att undvika att samma frågor med samma svar ska dyka upp.

2. Visa respekt och undvik personliga påhopp

3. I tråden är alla åsikter välkomna så länge de inte är rasistiska eller på andra vis kränkande.

4. Trådens är INTE riktade till Sverigedemokrater utan här pratar vi om rasism. Det är alltså fritt fram att diskutera både invandrarpolitiken så som Sverigedemokraternas politik så länge det sker på ett bra vis utan rasistiska utfall.

5. Rasism betyder inte bara hat mot invandrare och mörkhyade utan rasism kan också vara hat mot vita osv. ALL typ av rasism tas upp här.

6. Här är platsen där vi äntligen får möjlighet att reda ut problemen så här kommer ingen att bli tystad så länge reglerna följs. Låt allt komma upp till ytan så vi kan diskutera på en normal och sansad nivå.

Vänligen håll er till spelreglerna! Tack!

• Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!
  • Inkontinental
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 22:10:22 följande:
    Absolut, men jag tror inte att det är mångkultur som ställer till det.
    Det är ett samhällsproblem vi har, inget kulturellt problem. Problem med arbetslöshet, fattigdom, ökade klyftor och en effekt av detta blir missnöje, social otrygghet, hat, brottslighet.
    Det har inget med kultur att göra. 

Ingenting med kultur att göra? En stamkultur där kvinnor aldrig lär sig att läsa kan inte påverka möjligheten att integreras i Sverige?

Stick inte upp huvudet, det är lågt i tak härinne.
  • missmarple

I  vissa länder ses inte våldtäkt som något brottsligt utan det är kvinnan som straffas, t.o.m med döden. Räcker att läsa på lite, ej skitsidor som flashback  utan läs vad amnesty skrivit och liknande, använd engelska sökord.  Jag tycker istället att vi ska hjälpa kvinnor från dessa länder genom att låta de som söker medborgarskap bli beviljade och även männen som kommer från dessa länder genom utbildning och dylikt. Det handlar inte om intelligens, det handlar om krig och annat elände. 95 % av kvinnorna i Somalia könsstympas, där tycker jag att vi kan göra mycket genom upplysning om vad det innebär, iallafall kan vi hjälpa de flickor/ kvinnor som kommit hit och inte redan drabbats  att slippa denna vidriga behandling genom upplysning om vad det innebär.

Hoppas inte att detta ses som ett rasistiskt inlägg, men jag vill alltid att man ska tänka till och inte vara rädd för att ta upp orättvisor som drabbar kvinnor oavsett vilket land de kommer ifrån. Jag ser gärna en ökad invandring, men jag hoppas verkligen att jämställdhet som det pratas så mycket om ska gälla alla.

• Thomas 66
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 22:00:23 följande:
    Va?
    Jag förstår inte alls inlägget. 

Du hävdar ju att det inte alls beror på hudfärgen? Va lite dit jag ville komma, men ändå folk med andra värderingar, förstår du nu ?
  • GangsterKermit
    Absolut, men jag tror inte att det är mångkultur som ställer till det.
    Det är ett samhällsproblem vi har, inget kulturellt problem. Problem med arbetslöshet, fattigdom, ökade klyftor och en effekt av detta blir missnöje, social otrygghet, hat, brottslighet.
    Det har inget med kultur att göra. 
    We are free, where everything?s allowed and love comes first ♥
  • Knyttan
    Jellybeanbaby skrev 2012-11-20 20:54:02 följande:
    Helt ärligt, om någon skriver så där så borde de få ett dygns avstängning från FL. Jag har blivit avstängd för BRA mycket mindre än nåt sånt där...

Så - där håller jag med dig (även om du är rätt gapig emellanåt...)

FL har en stor regelbok och jag TROR nog att de följer den väldigt noggrant, så den här tråden saknar egentligen existensberättigande...
    Ha, tänk vad lustigt, jag tycker precis samma sak om dig. Solig
  • Smartie
    Absolut, men jag tror inte att det är mångkultur som ställer till det. Det är ett samhällsproblem vi har, inget kulturellt problem. Problem med arbetslöshet, fattigdom, ökade klyftor och en effekt av detta blir missnöje, social otrygghet, hat, brottslighet. Det har inget med kultur att göra. 
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.

Nja, problemen fanns långt innan vi fick dagens arbetslöshet och klyftorna ökade. Det finns definitivt socioekonomiska faktorer också. Men att vissa grupper har större anpassningsproblem än andra, har varit känt länge. Dock förvärras det av hög arbetslöshet och därför bör vi inte ta in nya problem innan vi har fått bukt med de gamla. Idag finns inte ens jobb till alla som redan bor här.
  • Nice Girl Wrong Place
    Inkontinental skrev 2012-11-20 22:13:12 följande:

Ingenting med kultur att göra? En stamkultur där kvinnor aldrig lär sig att läsa kan inte påverka möjligheten att integreras i Sverige?

Jo absolut.
    Men kulturen att kvinnor ska arbeta hemma istället för att gå i skolan är inget vi ser speciellt starkt i Sverige, kanske tack vare skolplikten.
    Jag har jobbat på många skolor där det nästan inte gått några svenskar, samt en muslimsk friskola där majoriteten av elever är somalier och en generell kultur att flickor eller kvinnor inte ska gå i skolan, är väldigt ovanlig här.

Att den är alltför utbredd i många länder vet jag dock. 

Alla sådana kulturella yttringar är såklart enorma problem, men om man ser till missnöjet hos människor i dagens Sverige, så ser jag det mer som ett klassproblem, än ett problem orsakat av mångkultur.
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • oOOo  oOOo
    GangsterKermit skrev 2012-11-20 21:53:10 följande:
    Rasist? Rasism är när man indelar människor i olika grupper och etniciteter! Där fick vi svar på det. Tack på förhand från en SSuare!
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-20 21:57:19 följande:
     "IQ tests have been criticized by researchers and educators for not taking into consideration race, gender, class and culture, the APA says. The tests appear geared toward white, upper-class males--who tend to score better on certain tests. Other criticisms include a minimization within the tests of practical everyday know-how, the importance of creativity and having a well-rounded character, according to the APA."

Så dessa forskare är alltså rasister. 
  • Jellybeanbaby
    GangsterKermit skrev 2012-11-20 21:53:10 följande:
    Rasist? Rasism är när man indelar människor i olika grupper och etniciteter! Där fick vi svar på det. Tack på förhand från en SSuare!
    Knappast. Du/SSU:are blandar ihop rasism med rasbiologi!

Rasism är kort sagt nedvärderande behandling i samband med ras

Well behaved women rarely make history
  • Nice Girl Wrong Place
    missmarple skrev 2012-11-20 22:13:20 följande:
    I  vissa länder ses inte våldtäkt som något brottsligt utan det är kvinnan som straffas, t.o.m med döden. Räcker att läsa på lite, ej skitsidor som flashback  utan läs vad amnesty skrivit och liknande, använd engelska sökord.  Jag tycker istället att vi ska hjälpa kvinnor från dessa länder genom att låta de som söker medborgarskap bli beviljade och även männen som kommer från dessa länder genom utbildning och dylikt. Det handlar inte om intelligens, det handlar om krig och annat elände. 95 % av kvinnorna i Somalia könsstympas, där tycker jag att vi kan göra mycket genom upplysning om vad det innebär, iallafall kan vi hjälpa de flickor/ kvinnor som kommit hit och inte redan drabbats  att slippa denna vidriga behandling genom upplysning om vad det innebär.

Hoppas inte att detta ses som ett rasistiskt inlägg, men jag vill alltid att man ska tänka till och inte vara rädd för att ta upp orättvisor som drabbar kvinnor oavsett vilket land de kommer ifrån. Jag ser gärna en ökad invandring, men jag hoppas verkligen att jämställdhet som det pratas så mycket om ska gälla alla.
    Jag håller helt med.
    Fast våldtäkt är väl brottsligt i stort sett överallt, det är omständigheterna kring våldtäkter som gör det svårt för gärningsman att bestraffas och en kultur som gör att kvinnan bestraffas. 

Utbildning, upplysning, det är exakt vad det handlar om. 
Svar på tråden Var med i Nätfighten på Familjeliv och tillsammans bekämpar vi rasisterna en gång för alla!