Lisa 779 skrev 2012-11-21 19:30:39 följande:
Okej, jag kan erkänna att jag kanske tog i en gnutta. Rasism handlar dock till en stor del om ignorans och okunnighet. Jag håller med dig om att osanningar måste bekämpas åt båda hållen och ber därför om ursäkt för mina påhopp. Att invandrare är överrepresenterade i brottstatistiken är dock en osanning likaså att invandrare har sett till så att vi inte längre kan ha skolavslutning i kyrkan eller att vi inte får sjunga nationalsången i skolan. Osanningar som dessa sprids ofta från mun till mun och det är ett problem. Anledningen till att jag anklagade alla rasister för att vara lågbegåvade är för att jag anser att en vuxen normalbegåvad människa bör besitta kunskaper såsom kritiskt granskande och kanske också en gnutta skepsism... någonting som rasister eller människor med rasistiska åsikter inte tycks ägna sig åt. Detta är ett problem.
Jag skulle också vilja dela med mig av kunskapen om att invandrare inte är överrepresenterade i brottsstatistiken utan att invandrar gruppen är en av de större grupperna inom gruppen "låg socioekonomisk status" som man inom kriminologi kollar på och tror ni inte liksom många kriminologiskt kunniga att en av de största anledningarna till att en stor grupp invandrare har en låg socioekonomisk status för att det är svårare för en invandrare att komma in på arbetsmarknaden och att det är svårare för en invandrare att komma in i samhället? Jag skulle också vilja dela med mig om kunskapen om att det är en ytterst liten procentenhet av alla invandrare som begår brott just därför att de är invandrare, nästan inga faktiskt så varför inte sluta sprida den osanningen om invandrare som överrepresenterade inom brottsstatistiken?
Jag tror att problemet med invandringen i Sverige liksom i många andra delar av världen beror på okunnighet och en ovilja att ta till sig det nya. Att anklaga invandrare för att vilja göra om sverige till de länder de flytt från är helt enkelt fel. De människor som befinner sig i Sverige och som flytt från sina, ofta diktaturiska, hemländer har alla flytt av en anledning. Jag tror att om vi kunde tala om dessa problem på ett intelligent vis så skulle vi kunna slå hål på alla fördomar och på så vis ta ett steg i rätt riktning men det går inte alltid att resonera med rasister. Jag upplever att man som rasist ofta är alldeles för satt i sina åsikter och ideer om invandrare.
Någonting som skrämmer mig är att man ofta stöter på människor med rasistiska åsikter som aldrig ens talat med en invandrare. Har man då rätt till en åsikt?
Undrar bara vart i från din sanning kommer? Kolla efterlyst så kanske du förstår, Träffar/ känner både syrianer juggar och greker, om du bara visste hur dom skrattar åt sådana som dig