Inlägg från: Thotis90 |Visa alla inlägg
  • Thotis90

7 månaden med försök.. Fler?

Anonym (Man) skrev 2013-02-11 22:58:05 följande:
    Jag tror att det är ganska naturligt och vanligt att man som man känner sig orolig inför den första graviditeten. Men känner sig kanske inte redo att blir far, men är lite utanför när kvinnan verkar ta allt så självklart etc. Även om det går enkelt och lätt för kvinnan att blir gravid. Så om det dessutom är problematiskt och kräver utredningar så kan dessa känslor förstärkas. Kanske ni kunde prata med någon och få stöd. Och försök vara öppna mot varandra och acceptera varandras rädslor och fundersamheter.
    Vi skall till en kurator den 28/2 och prata om hur utredningen kommer att gå till (har skrivit det längre upp i tråden). Jag tycker att det skall bli skönt att kunna prata om hur vi båda känner inför det som komma skall. Jag försöker att vara positiv, men det är svårt när han säger sådana här saker. Jag förstår om han är rädd, det är jag också! 
  • Thotis90

Här är mensen på ingång. Jag fick bruna flytningar i förrgår (får det alltid 2-3 dagar innan mens), så idag eller imorgon går vi in på 14:e försöket. 

• Thotis90
    Anonym (vendel) skrev 2013-02-17 12:29:36 följande:
    Jag har i alla fall hört att stress kan vara en bidragande orsak. Det kanske finns någon studie om den saken? I vilket fall som helst, att pricka ägglossningen låter som ett svårt uppdrag. Jag hade nog stressat ihjäl mig om jag behövt hålla kollen på det! 

Jag är verkligen ingen expert på området, men att inte träffa rätt och lyckas bli gravid under ett år... det låter som KORT tid. Om man börjar jaga upp sig efter redan 6 månader på grund av utebliven graviditet... då tror jag man behöver tagga ner.
    På Babycenter står det så här:
    "Det är viktigt att skilja mellan konstant och tillfällig stress. Kroppen har en tendens att vänja sig vid konstant stress som upplevs varje dag, så ägglossningsmönstret ser förmodligen ungefär likadant ut i varje menscykel. Vid plötslig, tillfällig stress, som t.ex. ett dödsfall i familjen, kan din menscykel plötsligt förändras, något som kan påverka möjligheten att bli gravid." 

Jag led av konstant stress när jag blev gravid i slutet av tonåren, på första försöket! Jag tror inte ett skit på att det bara är att slappna av så blir man gravid, särskilt inte om man redan har regelbunden ägglossning och regelbunden mens.  
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    Ebba skrev 2013-02-25 19:41:58 följande:
    Men oj vad det är tyst här inne! Var håller ni hus?

Jag som har lite längre cykel än er andra har ju halkat lite efter och har BIM imorgon. Känns tyvärr precis som det brukar göra varje månad och jag testade negativt i morse så hoppet är inte så stort den här månaden heller.

Hur ligger ni andra till?
    Vi väntar på att det skall bli torsdag då det vankas besök (vårat första) på kvinnokliniken. Det börjar bli nervöst!
    Barnlöshetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Thotis90
    Ebba skrev 2013-02-25 22:27:39 följande:
    Lycka till Thotis! Det kommer säkert kännas bättre efteråt! Skönt att ha bollen i rullning så att säga.
    Vi skall bara prata, fylla i hälsodeklarationen och ta blodprover så det är väl egentligen ingenting att vara nervös över. I slutet av mars skall vi träffa läkare och gå igenom blodproverna och göra VUL. Det är väl mer nervöst, men i alla fall. Pirrigt nu när man snart är igång med allt. 
  • Thotis90

Jag måste bara dela med mig av det här försökets stegring på ägglossningstesterna. Det första är taget på dag 10, det andra är taget på dag 11 och det tredje är taget på dag 12 (idag). Rosenroten (jag lade till Artic root till rosenrot extra stark det här försöket) måste ha gjort underverk på min ägglossning. Den brukar komma på dag 14-16 annars och jag måste testa i 5-6 dagar, med start på dag 11, innan jag får ett såhär starkt resultat. Jag blev jättechockad när jag kom in i badrummet och såg resultatet av dagens test. 

• Thotis90

Första besöket gick bra :) Vi pratade om hur det känns att ha försökt så här länge och kuratorn gav oss information om hur utredningen kommer att gå till. Det togs blodprover på mig (för att kontrollera hormonnivåerna i kroppen) och sambon fick ett informationsblad om spermaprovet (han måste lämna det i veckan för att de skall hinna analysera det till nästa besök). Nästa besök skulle ha blivit den 28/3, men vi har blivit inbokade redan den 18/3 tack vare en lucka! Skönt att inte behöva vänta alltför länge emellan.

Jag nämnde  det här med HSS-spolning (spolning av äggledarna) och kurator sade att det är högst troligt att jag får göra en sådan Då är jag nöjd. 

• Thotis90
    Anonym (Man) skrev 2013-02-28 14:25:09 följande:
    Är sambon med på noterna nu alltså? Lycka till!
    Han är med på noterna :) Han tyckte inte att det var så farligt som han hade föreställt sig.
  • Thotis90
    Anonym (J) skrev 2013-02-28 19:47:19 följande:
    Skönt att ni äntligen är igång och att ni fick en ännu tidigare tid ändå till läkare!
    Vet du vad det var för prover du fick ta?
    Jag fick bara veta att de tog blodprov för att kolla hormonnivåerna. Exakt vad de skall kolla sade de aldrig, utan det lär jag ju få veta den 18/3.
Svar på tråden 7 månaden med försök.. Fler?