• Cecilia 913

Mitt tips för att bli av med PCO

Jag har haft PCOs sedan 20-årsåldern, med i princip alla symptom utom dålig hy. Jag har i inte haft någon ÄL alls, flera år i sträck och varit överviktig de senaste 15 åren. Jag lyckades gå ned i vikt med viktväktarna och få i gång ÄL och bli gravid med Pergo två gånger. 

Nu har allt kämpande i alla dessa år nått slutet, sedan jag började med LCHF. Jag är inte jättestrikt, jag äter cirka en frukt om dagen (typ satsumas), men har tappat massor i vikt, har fått igång ÄL, fått mycket mer energi.

Varje morgon ligger jag i sängen och känner hur magen är aningen plattare än morgonen innan, det är en otrolig känsla. 

OM du kämpar mot PCOs, testa att sluta med mjöl, pasta, ris, potatis och allt socker. Gör glass av grädde och hallon när du är sugen, gör snabblunch av stekta champinjoner, stekt skinka och riven ost, gör goda sallader med räkor, mozzarella och nötter. 

Jag önskar att alla som kämpar med mediciner och hopplösa dieter typ Viktväktarna ska våga testa LCHF två månader. 

• Svar på tråden Mitt tips för att bli av med PCO
  • Pissenisse

Dett är ju ett bra tips för att bli av med övervikt.
    Men alla pcoare har inte övervikt. Jag kämpar dagligen för att hålla mig smal. Likförbaskat vill äggen inte lossna.

• trina

Smal PCO:are här också. BMI på ca 20, inte får jag någon äl/mens för det.....

• Night sky

Jag är en smal PCOS:are. Jag behöver absolut inte gå ner i vikt utan kanske snarare upp i vikt. Men jag kan märka en liten skillnad på om jag undviker socker. Jag har aldrig fått en normal menscykel, men iallafall en mer regelbunden en och bättre hy av att undvika raffinerat socker och minska på kolhydrater i mat. Jag tror absolut på att undvika socker kan hjälpa till att hjälpa så att säga.

I´ve been through hell, now show me heaven...
  • Victrix

Cecilia 913: Kör just nu på LCHF också och har troligtvis PCOs. Har bara kört det i tre veckor, men har tappat tre kilo. Kör inte strikt för fem öre enligt mig själv, utan försöker ha det som en livsstil från början. Hur många kilon har du tappat? och på hur lång tid? Har bara haft egen mens två gånger i mitt liv och det var när jag var 14 resp 15. Gick inte upp i vikt förrän jag var 17, men då gick jag upp 20 kg på ett år som har hållit sig kvar, tills nu. Gick ner 6 kg innan jag började med LCHF, så nu är det bara 11 kg kvar.

B
  • princesspeach

Det finns de som säger att LCHF inte bara är en metod för de som behöver gå ner i vikt utan för alla som vill komma i "balans" i kroppen. Om detta funkar eller inte vet jag inte, men jag om jag var en smal PCO'are skulle jag nog testat iallafall. Jag är en "tjock" PCO'are och kör på LCHF, hittils i en månads tid och har väl tappat 6-7 kg nu. :)

• Cecilia 913

Jag har tappat 15 kg sedan i maj, möjligen mer. Jag vägde mig inte i början, men nu kan jag köpa kläder i strl 46 i stället för i 54! Inte byxor kanske, men tröjor, klänningar. 

Visst, alla PCO:are är inte överviktiga, men de som liksom jag har alla symptom kan kanske bli hjälpta av LCHF.
    Jag tror också att LCHF ger balans i kroppen - jag har precis blivit gravid dessutom, tack vare regelbunden ÄL!  

• Victrix

Cecilia 93: Vad roligt! och stort grattis! Jag ser fram emot och se i fall det kan underlätta för oss inför kommande IVF (kanske tom innan, hade ju varit underbart, men inte så sannolikt :O).

B
  • vision

men måste man verkligen köra lchf? jag mår SKIT av det! dock äter jag en väldigt kontrollerad kost uträknad av body fitnesstävlande.. gått ner 12 kg, har ungefär lika mkt kvar. men är inte själva viktnedgången det väsentliga?

• BuoBä
    vision skrev 2012-11-09 14:45:56 följande:
    men måste man verkligen köra lchf? jag mår SKIT av det! dock äter jag en väldigt kontrollerad kost uträknad av body fitnesstävlande.. gått ner 12 kg, har ungefär lika mkt kvar. men är inte själva viktnedgången det väsentliga?

Eftersom PCOs är kopplat till insulinet så finns det teorier om att LCHF är extra bra, för att det går ut på att hålla insulinnivåerna stabila. Men man ska ju kunna leva med sin kost så om något annat funkar bra för dig så kör på. De flesta dieter förespråkar ju ändå att dra ner på vitt socker och vitt mjöl, sen är det synen på fett som skiljer.
  • Cecilia 913

Tack för grattis! Jag är väldigt glad.
    Och jag kan inte så mycket teori om LCHF, men det är ju det där med insulinnivåerna som BuoBä pratar om som jag också menar.  

Svar på tråden Mitt tips för att bli av med PCO