Inlägg från: Gudasänd |Visa alla inlägg
  • Gudasänd

Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?

Agnostino skrev 2013-03-20 17:47:30 följande:
    Inte för någon av de astronauter vi sänt ut hittills. Det kommer förstås göra skillnad när vi sänder människor till mars men du tro ju ändå varken att vi sänt människor till månen eller att vi sänt sonder till mars, eller har jag fel? Accepterar du att vi sänt sonder som nu passerat de yttersta planeterna?
    Klart vi inte varit på Månen, bara humbug !!!

Christer Fuglesang hade ju stora problem att ens ta sig 1/1000 av sträckan till Månen, och då snackar vi ändå 2000-tal...  Foten i munnen
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-20 18:02:40 följande:
    Då har jag ungefär samma som på Wiktionary: "summan av en individs tankar och känslor; i religiösa sammanhang tidvis sedd som människans odödliga komponent "
    Har du länk?
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-21 21:53:28 följande:
    sv.wiktionary.org/wiki/sj%C3%A4l

Summan av en individs tankar och känslor?

Då uppkommer frågeställningen:

VEMS TANKAR?

Det kan nämligen inte finnas tankar utan tänkaren bakom tankarna!          

SJÄLEN är INDIVIDEN som tänker tankarna!  
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-22 15:33:22 följande:
    Antingen måste du sluta äta vissa piller eller så måste du börja göra det...
    Du bestrider alltså att det måste finnas en tänkare bakom tankarna?

Hur kan du göra det, med tanke på att tankar utan tänkare är en omöjlighet...Foten i munnen
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-26 07:05:36 följande:
    Definiera vad en tanke är.
    Tanke = Yttring eller produkt av själens bearbetning av sinnesintryck, erinringar, problem etc.

On-Topic:
    Om det nu är jorden som reser omkring runt zodiaken med de andra planeterna (sjukt tossig teori) , berätta då för oss vilket stjärntecken jorden befinner sig i nu, tack!
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-26 19:49:15 följande:
    Enligt vilket lexikon hänger tanken ihop med själen?
    Norstedts svenska ordbok
  • Gudasänd
    Venus flugfälla skrev 2013-03-27 01:32:59 följande:
    Du har ju inte ens koll på siffrorna. 365,25? Snarare sådär 365, 2419 - eller nå't sån't. O sancta simplicitas!
    Det beror på om du syftar på ett sideriskt eller tropiskt år, vilket syftar du på?
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-27 06:22:15 följande:
    Om man tror att stjärnorna är små prickar runt jorden så kan man beskriva det. Om man istället förstår hur universum fungerar så förstår man hur irrelevant placeringen är.

Om det verkligen funkade att spå i stjärnorna så borde väl någon ha kunnat förutspå när lillstjärnan (Estelle) skulle födas, eller hur?
    Placeringen irrelevant?

Irrelevant eller inte, nu frågar jag dig, i vilket stjärntecken befinner sig jorden, om det nu är sant att det är den heliocentriska världsbilden som är sann?

Seså...
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-27 06:22:15 följande:
    Om det verkligen funkade att spå i stjärnorna så borde väl någon ha kunnat förutspå när lillstjärnan (Estelle) skulle födas, eller hur?
    Nu var det ju inte en så stor händelse enligt världens ledande stjärntydare...
  • Gudasänd
    Toboas skrev 2013-03-28 07:39:32 följande:
    Jag vet inte vilket stjärntecken vi påstås befinna oss i just nu man jag är helt övertygad om att du kan tala om det för mig.
    Eftersom Moder Jord är stationär mitt i kosmos, så vandrar ju jorden givetvis inte runt ekliptikan/djurkretsen!

Det är solen och de andra planeterna som vandrar runt i stjärntecknen, bara att slå upp vilken efemerid som helst!  Solig
Svar på tråden Jag har insett den heliga geocentrismen, att det är solen som roterar och kretsar runt jorden. Frågor på det?