• brainpick

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Solrosens skrev 2013-06-21 15:04:53 följande:

Tydligen betalar din väns flickvän 500 kr mer ändå trots att även räntan är inräknad i hennes del. Alltså, rent ekonomiskt betalar hon nu även 500 kr i ren amortering till din vän varje månad!!! Detta UTAN att hon ens äger ett skit. Fy för! Och du kan skriva dig blå här men faktum kvarstår hon är litad! Jag får dessutom en känsla att din vän egentligen är du och att du har gjort den här fina dealen för din egen del men lurat DIN egen flickvän!
    Nej hon betalar mindre än min kompis. Totalkostnad är 6500. Räntan kostar 3000 och avgiften 3500. Tjejen betalar 3000. Exakt lika mycket som lägenheten kostade som hyresrätt för hennes halva del. Som hyresrätt kostade lägenheten 6000 kr.

Vad är skillnaden? Kostnanden är dyrare som bostadsrätt.. Nej hon är inte lurad. Hon sparar 5000 kr varje månad kontra hennes dyra andrahandskontrakt.
  • brainpick
    Solrosens skrev 2013-06-21 21:56:14 följande:

Klart hon är lurad eftersom hon betalar ränta på hans lån!
    Hur gör man då om avgiften är noll kr, medan lånet är högt. Ska den ena parten då bo gratis? Har du inte förstått att man betalar räntor även som hyresgäst i en vanlig hyresrätt?
  • brainpick
    Racer x skrev 2013-06-22 00:59:24 följande:
    Livet är inte alltid rättvist.
    Har du någonsin ägt en bostadsrätt? Du verkar ha noll koll på vad det innebär.
  • brainpick
    Racer x skrev 2013-06-22 01:10:10 följande:
    Den dagen du säljer lägenheten ja. Inte innan dess, och om den nu skulle sjunka i värde? Det finns trots allt lägenheter utan för tokholm.
    Jobbar man i "tokholm" kanske man måste bo i närheten smartass?
  • brainpick
    Racer x skrev 2013-06-22 00:36:07 följande:
    ???? Tar du pengarna du skulle betalat till banken och satt in dom på ett eget konto om du hade amorterat på lånet? Blir inte banken skitsur om dom inte får sina pengar?
    Du går i alla fällor och förstår fortarande inte skillnaden på en amortering och att bara betala fasta räntekostnader. Kamma till dig!
  • brainpick
    Solrosens skrev 2013-06-21 15:04:53 följande:

Tydligen betalar din väns flickvän 500 kr mer ändå trots att även räntan är inräknad i hennes del. Alltså, rent ekonomiskt betalar hon nu även 500 kr i ren amortering till din vän varje månad!!! Detta UTAN att hon ens äger ett skit. Fy för! Och du kan skriva dig blå här men faktum kvarstår hon är litad! Jag får dessutom en känsla att din vän egentligen är du och att du har gjort den här fina dealen för din egen del men lurat DIN egen flickvän!
    Ska försöka förklara pedagogiskt för dig.

Du måste tänka bort ägandet. Om du hyr en hyresrätt äger du inte den. Du får betala räntor till din hyresvärd indirekt för kostnaden för lånet på fastigheten. Om ett sambopar bor i den delar dom på hyran utan snack enligt dom flesta.

När man äger en bostadsrätt är det en privatperson som övertar dessa lån. Detta kostar pengar självklart och ingen kostnad man kan komma ifrån eller förhandla bort. Lånet är kvar sålänge man inte amorterar bort det. 

Om man bor i en stad som stockholm behöver man oftast låna miljoner. Att låna pengar idag är inte så dyrt så trots miljoner i lån kan hamna på en totalkostnad (ränta plus avgift till föreningen) under en motsvarande hyresrätt.

Om en part inte ska  betala några räntekostnader kan den ena parten utnytta detta och bo orimligt billigt.

Det finns bostadsrätter utan avgifter men med höga insatser som följd. I ett sådant läge skulle då enligt ditt resonemang den ena parten bo helt gratis på den andras bekostnad. Är det verkligen rättvist?

Man kan se en bostadsrätt som ett sätt att få bo där man vill, men man måste lägga en rejäl insats. De flesta kan inte lägga denna insats kontant utan ett lån. Lånet kostar pengar. Svårare än så är det inte.

• brainpick
    mmeline skrev 2013-06-22 11:45:42 följande:
    Jag tycker nog att du ska betala även räntan på lånet, dock inte amortering. Den reella kostnaden för att bo är ju lån+avgift. Hade hon inte tagit ut lånet hade ni inte kunnat bo där alls. Det bästa är kanske om du köper in dig på lägenheten för halva ursprungspriset och tar ett eget lån om det behövs, samt tar del av vinst/förlust vid en eventuell försäljning. Alternativt om hon säljer lägenheten och ni flyttar till hyresrätt eller köper något nytt som ni delar på.
    Om en bostadsrätt har ägts länge är det möjligt att marknadsvärdet är annorlunda än vad den nominellt köptes för. Vill en person köpa in sig är det bäst om det görs till en nuvarande marknadsvärdering av en mäklare.

I annat fall kommer en person att snylta på någon annans gamla investering. Eller om lägenheten är mindre värd göra en dålig affär. 
  • brainpick
    mmeline skrev 2013-06-22 11:45:42 följande:
    Jag tycker nog att du ska betala även räntan på lånet, dock inte amortering. Den reella kostnaden för att bo är ju lån+avgift. Hade hon inte tagit ut lånet hade ni inte kunnat bo där alls. Det bästa är kanske om du köper in dig på lägenheten för halva ursprungspriset och tar ett eget lån om det behövs, samt tar del av vinst/förlust vid en eventuell försäljning. Alternativt om hon säljer lägenheten och ni flyttar till hyresrätt eller köper något nytt som ni delar på.
    Frågan är också varför en person skulle vara intresserad av att köpa in sig om det medför högre kostnader för denne. Detta i det fall där man resonerar som många i den här tråden, att man inte ska betala räntekostnader på någon annans lån.
  • brainpick
    kvs skrev 2013-06-22 13:40:12 följande:
    Jag får lite dubbla budskap från brainpick, i ena sekunden är en bostadsrätt enbart ett boende och det lån man tar ett nödvändigt ont för att kunna få ett anständigt boende. I andra sekunden beskrivs ett bostadsrättsköp som en bra investering där det är den som har tagit den finansiella risken som ska kamma hem hela vinsten.

I det förra fallet så ses ju bostadsrättsköpet som enbart ett köp för att hitta någon plats att bo på, när andelen senare säljs är det alltså rimligt att tro att en eventuell vinst ses som en glad överraskning och har båda parterna delat på de kostnaderna för underhållet är det rättvist att dela på vinsten/förlusten också, båda har ju lika stor del i värdeförändringen på andelen.

I det senare fallet ses bostadsrättsköpet som en investering (vilken som helst) och då rådet det ingen tvekan om att det som har gjort investeringen bär kostnaderna för nämnda investering. Visst kan man ha något kommunistiskt kollektiv där man håller handen under regnbågen och sjunger Kumbayah tillsammans, men då bör man dela på andra kostnader/intäkter också.

---

Sen vill jag göra klart att man ska vara väldigt försiktig med att sätta likhetstecken mellan sparande och amorteringar. Det är visserligen närbesläktade (ökning av positivt kapital och minskning av negativt kapital), men det är lite den filosofin som gör att folk lånar betydligt mer pengar än de faktiskt har råd till och att vi inom en snar framtid kan titta Bolånekris(tm) v. 2.0 i ögonen.
    Ja en bostadsrätt är en investering som man kan gå antingen plus eller minus på. Med facit på handen vet vi att priserna på bostäder ökat kraftigt det senaste åren, bland annat i sthlm. Skillnaden mellan ditt synsätt och mitt är att du förutsätter att priserna kommer att fortsätta att stiga som förr. Samt att den som betalar räntor på den andras lån således blir blåst på en eventuell framtida vinst. Idag är situationen sådan att inflationen är nästan obefintlig och räntan är låg och priserna har i princip slagit i taket. Räntan i sig tjänar man inget på. Det är en kostnad och inget annat. Det mest rättvisa är om den andra parten köper in sig för marknadspris och sedan delar man på kostnaderna inklusive räntan.

Men den som inte äger kan inte kräva några pengar överhuvudtaget om personen inte äger lägenheten ifråga. Vill en part köpa in sig för marknadspris är det en annan sak. Om en person flyttar in hos en person som köpt en lägenhet för länge sedan och priserna stigit tillhör vinsten denna person inte inte den som flyttat in anser jag. 

Självklart delar man även på räntan. Den hör visserligen till investeringen men den är ett nödvändligt ont tyvärr. Det är lite som TV-licensen. Den räkningen kommer till en person i hushållet och den andra kan självfallet smita undan. Själv tycker jag att man ska dela på den om båda kollar på TV, men det kanske inte du tycker?

Om du tror på en bolånekris 2,0 vad ser du då för problem med att inte äga? Då är det ju rena klippet för den som inte äger. Själv hade jag i ett sådant läge inte haft några problem med att vara den del i förhällandet som är skuldfri, samtidigt som min partner får dra lasset med allt högre räntor. Nu tror jag iof inte en sekund på ett sådant scenario, men det är en annan historia.

En amortering är alltid ett sparande eftersom du betalar av på en skuld. När du säljer betalar du tillbaka mindre pengar till din bank och du får mer pengar över till insats på ditt nästa boende. Vad är det som är så svårt att förstå med det? Förresten har jag aldrig ens blandat in någon amortering i sammanhanget, eftersom dom flesta väljer att inte göra det. Jag tittar bara på nettokostnader för boendet och inget annat.

• brainpick
    kvs skrev 2013-06-22 15:18:27 följande:
    Hur drog du den slutsatsen? Det kvittar om det är en bra investering, oavsett resultat bör den som står för investeringen bära kostnaderna för densamma.

Det sista påstående håller jag med om.

Givetvis, jag kan inte köpa aktier i exempelvis Google och kräva att jag ska få köpa till 2004 års aktiekurs. Samma princip gäller här.

Njae, amortering och sparande har ungefär samma förhållande som tjäna och spara, i båda fallen har du ett större eget kapital, men uteblivna amorteringar kan bita dig i rumpan på ett helt annat sätt än uteblivna insättningar på sparkontot.

Jag tycker att upp till en halv hyresrätt är ok att ta men det är från fall till fall beroende på belåning osv. Då blir ingen lurad. Den ena parten ska inte kunna utnyttja den andra helt enkelt genom att hävda på sin rätt att räntan minsann tillhör den som tagit lånet.

Man måste komma ihåg att man kanske ska provbo först. Att köpa in sig i en lägenhet är väl inte det första man har i tankarna. För min kompis handlar det om att båda parter ska spara pengar så att dom får mer pengar att röra sig med tillsammans. Om tjejen helt ska slippa räntekostnaderna blir det orimligt billigt anser jag, eftersom båda använder lägenheten lika mycket. Jag tror inte dom diskuterat att hon ska köpa in sig. Det är nog snarare så att dom kommer att köpa något annat ihop senare i sådana fall.

Precis som med aktier kan man inte lita på värdet på lägenheter. Det går upp och det går ner. Realt händer det inte så mycket med värdet på bostäder över tid. Att stirra sig blind på den senaste tiden ( från år 2000 till idag) är ingen bra idé. Tittar man tillbaka historiskt sett så ser man att det har svängt rejält över tiden.

I alla ekonomiska läroböcker förklaras tydligt att en amortering inte är en kostnad. Det är en avbetalning på en skuld = en utgift. Skulden minskar om du amorterar och du får längre räntekostnader som tack, eftersom lånet minskar.

Man behöver helleer inte alltid amortera. Man kan göra som jag gör: sätta in pengar i aktier och fonder och på dessa får man utdelning som oftast är högre än det du sparar på att amortera. 
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?