• brainpick

Ska jag betala för hennes bostadslån?

Tom Araya skrev 2013-06-20 17:29:05 följande:
    Hon har en utgift för ett lån. Möjligheten finns visst att få tillbaka pengarna vid försäljning.
    Den som definitivt INTE får tillbaka någonting är den som inte delar ägandet.
    Nej så är det och inte heller den som hyr en hyresrätt. Där betalar du också räntor, men inte fan blir du någon delägare för det eftersom räntan i sig är en driftskostnad och INGEN AMORTERING
  • brainpick
    Knas01 skrev 2013-06-20 17:54:27 följande:
    Jag blir verkligen mörkrädd när jag läser svaren i denna tråd, dels för att folk inte verkar förstå skillnaden mellan att betala ränta och att amortera, och dels för att folk inte verkar förstå skillnaden mellan en bostadsrätt eller hyresrätt.

Tänk er följande: A och B flyttar ihop i As lägenhet. Lägenhet är en HYRESRÄTT, dvs A äger den inte, men betalar en hyra på 6 000 kr varje månad. Om A och B skulle separera skulle B inte ha någon rätt att få lägenheten.  I detta fall verkar dock de flesta tycka att det rimliga är att A och B betalar halva hyran var, dvs 3 000 kr var varje månad.

Om istället lägenheten som B flyttar in i är en BOSTADSRÄTT som A äger sedan tidigare och har ett lån på 2 miljoner (ränta efter skatteavdrag 3 000 kr/månad) och en avgift på 3 000 kr, så blir den totala kostnaden för lägenheten 6 000 kr. Lägenheten är exakt lika som hyresrätten i exemplet innan och B har fortfarande ingen rätt till lägenheten om A och B skulle separera. Varför skulle de inte dela kostanden för lägenheten i detta fall, dvs 3 000 kr var. Varför skulle A, som dessutom tagit risken med att ta ett stort lån, behöva betala 4 500 kr i månaden för att dela lägenheten med B som bara behöver betala 1 500 kr, med noll risk ifall lägenhetspriserna sjunker? Ränan är ingenting som A får tillbaka, utan är en ren kostnad.

Självklart ska B inte behöva betala på amorteringar på lånet, det är ett sparande som A har, och som hen får tillbaka den dagen lägenheten säljs. Men amortering var inte det som TS frågade om.

Att B inte får ta del av eventuell värdeökning av bostadsrätten är väl inte så konstigt eftersom han inte äger den, men varför han skulle få bo subventionerat under tiden begriper jag inne. Resonerar ni på samma sätt om ni skulle hyra en bostadsrätt i andra hand? Att ni endast ska betala avgiften till föreningen, och inte kostnaden som ägeren har till lägenheten (OBSERVERA INTE AMORETERING). Vem skulle vilja hyra till er isf, och ägaren skulle behöva betala för nöjet att ni bor i lägenheten?!

Tack för det. Äntligen någon med lite vett och sans i tråden.

För att anknyta till ämnet andrahandsuthyrning ser jag vissa kopplingar till Lars Ohlys berömda hyrestvist.

http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article10427644.ab 

Han skulle inte heller betala någon annans räntor och ha kraftigt subventionerat boende. Tack och lov är det slut på dessa dumheter nu. Nu får man betala vad det kostar.
  • brainpick
    jos85 skrev 2013-06-20 18:05:53 följande:
    I ditt exempel är det rimligt att A och B betalar 3000kr/var, men det beror på att lånets storlek är "anpassat" efter avgiften. Låt säga att att lånet är mycket högre, så att totala månadskostnaden blir 10.000kr, eller om det inte finns något lån överhuvudtaget - då blir det lurigare.

Självklart är detta något man får avgöra själv, men jag tycker det rimligaste är att man betalar halva marknadsvärdet av lägenhetens månadskostnad, oavsett storlek på lån. Ägaren har tagit en risk, men det är en risk som också har en uppsida - förhoppnigsvis stiger värdet istället för sjunka. Om man inte delar uppsida ska man heller inte dela på risk, enligt mig.
    Marknadsvärdet brukar vara exakt den summa som lägenheten kostar fullt belånad inklusive avgiften till föreningen, så jag förstår inte riktigt det här?

Man kan ju iof utgå från regeringens schablonmodell med 4% ränta på marknadsvärdet, men dom flesta har inte så hög ränta på sina bolån. 

Tvärtom är det riktigt billigt att låna pengar idag, vilket gör att man tjänar på att köpa trots höga priser 
  • brainpick
    Solrosens skrev 2013-06-20 18:06:48 följande:

Den anledningen är ingen orsak till att betala av ränta på någon annans lån. Tycker du det är okej att betala ränta för hennes billån också?
    Det beror på vem som använder bilen. När det gäller en lägenhet står det klart att båda använder den lika mycket. Alltså är det fullt rimligt att man delar på de gemensamma kostnaderna man ha för bostaden. I dessa ingår vanligtvis räntor såvida man inte är asrik och betalat lägenheten kontant. 

Kom ihåg att vi måste hålla i sär att "betala av på" och bara betala räntan. Det är två helt olika saker. 
  • brainpick
    jos85 skrev 2013-06-20 18:14:44 följande:
    Med marknadsvärdet menar jag vad en motsvarande hyresrätt skulle kostat (samma som vad man tidigare har fått ta ut av andrahandshyresgäster utan möbler). Man kan såklart dra in ytterligare parametrar, t.ex. med tanke på svårigheten att faktiskt hitta en hyresrätt, men det verkar bli onödigt krångligt.

Men visst, kostnad vid fullt belånad är ju en annan modell men då ska man ju räkna efter just det - full belåning - och inte hur stort lånet faktiskt är. Summa summarum, storleken på lånet är inte viktigt i sammanhanget.
    Nej det kan man inte riktgt säga eftersom "bruksvärdet" sällan motsvarar vad marknaden kan och vill betala. Hade det varit marknadspriser på hyresrätter hade vi inte haft någon bostadsbrist på samma sätt.

Kostnad för en fullt belånad bostadsrätt är mer likt det verkliga marknadspriset. Ja man kan nog faktiskt sätta ett likhetstecken där när jag tänker efter. 
  • brainpick
    AnnaSthlm skrev 2013-06-20 18:35:10 följande:

Jag fattar inte heller varför man inte ska dela på räntan.
    När min sambo flyttade in i min bostadsrätt (tvåa) var det glasklart att vi delar på avgiften OCH räntan. Amorterade gjorde jag självklart på egen hand. Hade han vägrat betala ränta hade han ju inte fått flytta in.
    En annan sak hade varit om jag bodde i en villa med skyhög ränta (ponera att jag hade tyckt att det var värt pengarna) hade jag ju inte krävt exakt halva räntan, utan vi hade fått komma överens om vad som är rimligt.
    Ja själklart ska man göra det. Jag har själv en vän som nyligen blivit tillsammans med en tjej och planerar att flytta ihop. Själv har han precis varit med om en ombildning från hyres till bostadsrätt och hans kostnader har ökat något efter det. När han hyrde betalade han ca 6000 och nu betalar han 6500.

Tjejen som ska flytta in hos honom ska självklart dela kostnaderna med honom. Hon betalar själv ca 8000 i månaden i andra hand, så för henne är det rena vinstaffären att flytta ihop. Ska hon då bara betala halva hans avgift som ligger på 3000 och betala 1500 kr? Självklart inte och hon är med på noterna. 
  • brainpick
    Tom Araya skrev 2013-06-20 19:58:59 följande:
    Skitbra att kunna få hälften av lånekostnaderna betalda och när lägenheten säljs behålla pengarna själv....jag skulle inte kunna med det av en jag flyttat ihop med av de orsakerna.
    Vad är vinsten med det kontra om han haft hyresrätt? Rätt svar :ingen större skillnad alls. Tjejen är glad för hon kommer att spara 5000 i månaden. Annars kan hon lika gärna bo kvar och betala ockerhyra för sin lilla skrubb i innerstan.
  • brainpick
    Tom Araya skrev 2013-06-20 20:12:29 följande:
    Hon betraktas som en hyresgäst av sin sambo alltså!?

Man kan ju i alla fall hoppas att han betalar när något behöver fixas, renoveras eller bytas ut i lägenheten då för det ingår ju i hyra.
    Ja och vad är det som är så konstigt med det? Vill hon bli delägare får hon hosta till halva bostadsrättens värde. Troligtvis över millen ska in då till min kompis.
  • brainpick
    kvs skrev 2013-06-20 20:08:59 följande:
    Att hon inte får en ökad kostnad innebär inte att hon inte blir lurad, för det är vad hon blir.

Får lägga till en brasklapp, är det så att hon har bra koll på Stockholms (?) bostadsmarknad och är tämligen säker på att bostadsrätten säljs med förlust är det ju en skaplig deal hon gör.
    Hur kan hon bli lurad om dom delar på dom faktiska kostnaderna. Som jag sa så är de faktiska kostnaderna ungefär lika stora som när lägenheten hyrdes. Hur kan det då vara ett lureri att dela på dom faktiska kostnaderna inkl räntan? Hon sparar ju 5000 varje månad. Räcker inte det?
  • brainpick
    Tom Araya skrev 2013-06-20 19:56:29 följande:
    Javisst och värdet går också att räkna i pengar, vilket utgör bostadsrättens värde.

Hyresvärdar tar ut ränta för annars går de med förlust. Jag skulle aldrig ta ut den av en sambo eftersom fastighetens värde kan bli en vinst som väger upp det (här är det i stort sett obligatoriskt) och jag vill ju inte sko mig på någon jag vill bo ihop med av kärlek.
    BR-ägare går också med förlust om man inte får ersättning för räntan såvida man inte är skuldfri. Tror du att en BR-ägare skulle hyra ut sin bostadsrätt för bara avgiften eller? Nä just det.. Det funkar inte så.
Svar på tråden Ska jag betala för hennes bostadslån?