Knas01 skrev 2013-06-20 17:54:27 följande:
Jag blir verkligen mörkrädd när jag läser svaren i denna tråd, dels för att folk inte verkar förstå skillnaden mellan att betala ränta och att amortera, och dels för att folk inte verkar förstå skillnaden mellan en bostadsrätt eller hyresrätt.
Tänk er följande: A och B flyttar ihop i As lägenhet. Lägenhet är en HYRESRÄTT, dvs A äger den inte, men betalar en hyra på 6 000 kr varje månad. Om A och B skulle separera skulle B inte ha någon rätt att få lägenheten. I detta fall verkar dock de flesta tycka att det rimliga är att A och B betalar halva hyran var, dvs 3 000 kr var varje månad.
Om istället lägenheten som B flyttar in i är en BOSTADSRÄTT som A äger sedan tidigare och har ett lån på 2 miljoner (ränta efter skatteavdrag 3 000 kr/månad) och en avgift på 3 000 kr, så blir den totala kostnaden för lägenheten 6 000 kr. Lägenheten är exakt lika som hyresrätten i exemplet innan och B har fortfarande ingen rätt till lägenheten om A och B skulle separera. Varför skulle de inte dela kostanden för lägenheten i detta fall, dvs 3 000 kr var. Varför skulle A, som dessutom tagit risken med att ta ett stort lån, behöva betala 4 500 kr i månaden för att dela lägenheten med B som bara behöver betala 1 500 kr, med noll risk ifall lägenhetspriserna sjunker? Ränan är ingenting som A får tillbaka, utan är en ren kostnad.
Självklart ska B inte behöva betala på amorteringar på lånet, det är ett sparande som A har, och som hen får tillbaka den dagen lägenheten säljs. Men amortering var inte det som TS frågade om.
Att B inte får ta del av eventuell värdeökning av bostadsrätten är väl inte så konstigt eftersom han inte äger den, men varför han skulle få bo subventionerat under tiden begriper jag inne. Resonerar ni på samma sätt om ni skulle hyra en bostadsrätt i andra hand? Att ni endast ska betala avgiften till föreningen, och inte kostnaden som ägeren har till lägenheten (OBSERVERA INTE AMORETERING). Vem skulle vilja hyra till er isf, och ägaren skulle behöva betala för nöjet att ni bor i lägenheten?!
Tack för det. Äntligen någon med lite vett och sans i tråden.
För att anknyta till ämnet andrahandsuthyrning ser jag vissa kopplingar till Lars Ohlys berömda hyrestvist.
http://www.aftonbladet.se/bostadinredning/article10427644.ab
Han skulle inte heller betala någon annans räntor och ha kraftigt subventionerat boende. Tack och lov är det slut på dessa dumheter nu. Nu får man betala vad det kostar.