Ska jag betala för hennes bostadslån?
Tom Araya skrev 2013-06-20 14:46:06 följande:
Nu talar du mot dig själv, det ÄR skillnad på BR och HR och därför är det en annan sak om du hyr.Som BR-ägare är du även delägare i föreningen som äger/förvaltar fastigheterna, för vilka lån du är med och betalar genom BRF-avgiften.
Men jag betalar inte räntor för hyresvärd, det är inte mina lån, alltså inte mina räntor.
Att hyresvärd använder del av den hyra jag betalar till SINA lån är inte samma sak som att JAG betalar andras räntor. Dessa pengar blir ju ren vinst i hyresvärdens plånbok när lånet är betalt, inte hamnar de i min plånbok, som de hade gjort om det varit MINA räntor.
Ja, eftersom den andre har extrakostnader i form av lån. När de lånen är betalda så har denne istället en egendom värd förhoppningsvis minst det lånade beloppet, i många fall mycket mer.
Vill man inte betala lånen själv så får man väl också släppa en del av ägandet som är kopplat till lånet...simple as that!
Att en sambo äger en bostadsrätt kan gynna både kostnadsmässigt och därför förstår jag inte varför den ena eller andra parten ska bli utnyttjad. Det enklaste är om båda äger bostadsrätten lika mycket och delar 50/50 på alla kostnader, men ibland är det inte möjligt och då måste man titta på dom faktiska kostnaderna som finns för driften av bostaden. Bland dessa kostnader ingår även räntan.
Ja och när du hyr får du betala ränta på någon annans lån, något du är emot.
Hur kan du inte betala räntor om du hyr en vanlig hyresrätt? Enda skillnaden är att du knappt har någon insyn i din hyresvärds kostnader. När du bor i en bostadsrätt vet du precis vad allting kostar och får en bättre inblick i det. Jag tror inte att du någonsin har ägt en bostadsrätt och därför har du ingen aning om vad det innebär.
En viktig sak att komma ihåg är att en kostnad är inte lika med en vinst. Räntan är en förutsättning för att kunna bo i lägenheten. Betalar man inte räntan åker man ut och får bo på gatan.
Men snälla nån om man lånat miljoner, hur tror du att man kan göra sig av med dom så lätt? Hur kan du utgå ifrån att det kommer att vara mer värt när det säljs? Det är absolut inte säkert att det är så. Tvärtom så kan man gå minus efter alla omkostnader vid en eventuell försäljning och då vill självklart inte den sambo som inte äger ta det ansvaret för att dela en förlust.