• Nickie

Gravid efter IVF i september 2012

gilda3 skrev 2012-12-05 12:50:12 följande:
    Igår var jag och gjorde moderkaksprov. Fan vad nervös jag var. Min man cirklade omkring och letade parkeringsplats i 40 min utan att hitta nån, så han fick inte vara med. Surt! Han fick droppa av mig, som sprang in till undersökningen. Väldigt dubbla känslor att göra den där undersökningen. Blev så otroligt glad och rörd att se lille hen sprattla på ultraljudet - syntes otroligt tydligt (är i v 14). Samtidigt som jag gör undersökningen för jag (åtminstone hypotetiskt) kan tänka mig att ta bort hen om det är nåt "fel". Känns jättekonstigt. Får svar om en vecka. Om att är ok får man ett brev. Är det inte det ringer de. Kommer bli asnervös om det ringer nån från "dolt nummer"...
    Usch, sånt där är så jobbigt att vänta på. Tycker isf att dom kan ringa vilket som så man slipper veta att det är dåliga nyheter man väntar på annars.. Ett telefonsamtal måste ju ändå gå snabbare än att skicka brev.
  • Nickie

v.16 här med idag. :)
    Jag lider också av huvudvärk just nu, nästan varje dag i 2 veckor.
    Konstant täppt i näsan är jag med.
    Fast jag tycker att tiden går riktigt fort!
    Är nog för att jag har så mycket att göra hela tiden.
    Jobbar lite för mycket för mitt eget bästa och måste nog tänka på att hinna vila lite mellan varven.
    I helgen är det lugnt iaf och då ska hela min familj iväg och käka julbord som mitt jobb bjuder på. Underbart!
    Och snart är det jul också. :)

• Nickie

Jag mår oförskämt bra. Det är det som gör mig mest orolig.
    Nu vill jag bara att det ska bli 4:e januari så jag får se om det fortfarande slår ett hjärta därinne.
    Hoppas varje dag på att få känna sparkar nu med, ordentliga så man vet att det är det och inget annat.
    Man skulle haft en doppler hemma så man kanske kunde slippa vara så orolig.

• Nickie

Har exakt 2 veckor kvar till rul nu. Tiden som gick så snabbt nyss har börjat snigla sig fram nu känns det som. Ser däremot fram emot julafton och att få se min sons min när han får sitt nintendo 3ds som han tjatat om i en evighet nu. :)

• Nickie

Fick en angel-sound i julklapp idag av mina svärföräldrar, väldigt uppskattad julklapp.
    Kunde knappt hålla mig från att åka hem och köpa babyolja så man fick lokalisera hjärtljuden.
    Nu har vi äntligen fått lyssna på hjärtat så vi slipper vänta tills v.25.
    Spelade in på datorn också och skickade till familjen, det var uppskattat det med.
    Kändes såååå skönt att få veta att det lilla hjärtat slog därinne.
    Nu behöver man inte vara lika orolig när man kommer till ultraljudet om ca 1½ vecka. Hjärta

• Nickie

Huvudvärk får jag till och från var och varannan dag känns det som.
    Undra om det har nått med nästäppan att göra, för det har jag haft konstant de senaste 2 månaderna?
    Har hört att man ska vara försiktig med nässpray. Men koksaltlösning ska man kunna ta?
    Mycket med allt man får och inte får göra tycker jag, och det blir bara mer och mer för varje år som går känns det som.

• Nickie

Åhh, tror jag precis kände bebisen sparkas därinne! Nu kändes det verkligen som riktiga rörelser =)
    Min son kände också precis efteråt och sa att han kände den med.

• Nickie

Kopierar från vårdguiden..

Nästäppa

Om du har nästäppa kan du försöka ligga högt med huvudet när du sover eller vilar. Du kan också använda en näsvidgare som är en liten plastbit som du stoppar in i näsborrarna för att vidga näshålen något. Det kan göra att du kan andas bättre. Näsvidgaren finns på apoteket. Om det inte hjälper kan du skölja näsan med koksaltlösning.

Vid svåra besvär kan näsdroppar/nässpray ge lindring för stunden, men är inget du ska ta under längre tid, vare sig du är gravid eller inte.

Så kanske bra att bara ta nångång ibland.

• Nickie

Rajsiin: Haha. Jadu, humörsvängningar har jag gott om.
    Häromdagen blev jag så sur på min kille så jag började gråta i affären för att han ställde sig vid köttdisken och tänkte beställa salami när jag hade köpt hushållsmedwurst till honom för bara nån dag sen.
    Blev sur eftersom jag inte får äta sånt och jag tyckte att han bara tänkte på sig själv.
    Snacka om att det är en sån sak som jag skulle skita i fullständigt i vanliga fall, men nu blir jag minsann ledsen för minsta lilla.
    Stackars kille.... =)

• Nickie

Helhjärtat: Jag känner likadant. Men killen har sagt att vi iaf ska vänta tills efter rul.
    Så 6 dagar kvar, sen ska jag nog på en shoppingrunda ;)

Svar på tråden Gravid efter IVF i september 2012