• Avokado

Rengbågsförsök?

Bebisfabriken skrev 2014-03-16 07:56:47 följande:
    Hej. Jag och min sambo gör syskonförsök på Akademiska. Vi har en son född juli -12 som jag fött och nu ska min sambo förhoppningsvis bli gravid. Vi har gjort 4 inseminationer och den 3e lyckades men slutade i MA i november. Nu ska vi precis påbörja IVF eftersom det visade sig att vi har begränsat antal syskonförsök.

Hej! Är det begränsat fast ni betalar själva för behandlingen? Hur långt har ni kommit med ivf? När vet ni om det funkar? Lycka till!
  • Avokado

Och så är mensen här :'( Det är grått och regnigt ute och det känns passande just nu. Nu blir det ivf istället. Känns läskigt, men vad gör en inte... Ni som gjort ivf: hur lång tid tar det, är det som en menscykel? Jag har läst på men jag fattar ändå inte. Och hur många gånger måste man gå till läkaren under den här tiden? Gör sprutorna ont? Hur mår en av hormonerna?

• Avokado
    MinMio skrev 2014-04-09 10:16:38 följande:
    Avokado: usch vad ledsamt för er :'( Var ska ni göra ivf nånstans? Det beror nämligen lite på om ni gör långa eller korta versionen. Om ni ska göra långa versionen så är det nedreglering med nässpray (suprecur eller synarela) allra först. Då börjar ni på dag 1 eller 21 (oftast) i menscykeln och sen sprayar ni tills nedreglering är ett faktum. Om det av planeringsmässiga skäl behövs kan en behöva spraya längre även om nedregleringen går bra. Men jag sprayade nog mellan två och fem veckor. Sen är det sprutor, ultraljud och blodprovskontroller tills de tycker att nu ska äggen plockas! Då säger de till er mär ägglossningssprutan ska tas (exakt 36 h innan) och äggplocket ske. Sen är det befruktning och odling. Lite olika, men oftast två dygn men ibland odlar de vidare på embryon om där finns många befruktade och fina, så det vidarebildas till blastocyster och har större chans att bli bebis i livmodern. Och så typ två veckors ruvning (läs: outhärdlig väntan) precis som vid inseminationer, och då ger dom en progesterontillskott oftast. Om ni ska göra korta protokollet hoppas nedregleringen över och ni får ta en extra spruta på typ dag 5 eller så för att förhindra spontan ägglossning. Ursäkta låånga utlägget men konsensus: kort ivf ca en knapp månad inkl ruvning och lång ca 6 veckor inkl ruvning. Ni andra som gjort ivf: är jag helt ute och cyklar med tidsuppfattningen? :)

Åh, tack för en utförlig beskrivning! Vad är det som bestämmer om man gör den korta eller långa? Vi går på Karolinska i Huddinge.
  • Avokado
    StillAlive skrev 2014-04-09 10:10:30 följande:
    Hej! Jag och min käresta har börjat fundera på barn. Vi bor i Norrköping. Några fler som bor i närheten? Vart kan man hitta vettig information om hur allt går till, från början till slut i Sverige? Och hur fungerar det egentligen med det juridiska? För oss är det självklart att båda ska vara vårdnadshavare.

Hej! Båda blir vårdnadshavare när ni gör via landstinget. Vet inte vilket sjukhus ni tillhör, men det ska vara ett universitetssjukhus. Brukar stå bra på hemsidan. På Karolinska sjukhusets hemsida stör det bra om hur det går till med remisser osv, lycka till :)
  • Avokado
    tungmetall skrev 2014-05-05 22:48:52 följande:
    Va på ultraljud idag, vänstra äggstocken är typ överstimulerad med 25 äggblåsor o inte fredags va det knappt nån. Höger några få. Förmodligen ÄP på fredag o sänkning av menopur ikväll. Fick ta blodprov för att de skulle kolla hormonnivån.

Oj det var många äggblåsor! Stackars dig, har du ont? Spännande med äggplock imorgon, håller tummarna!
  • Avokado

Vi var på informatör om ivf idag och var helt inställda på att det skulle dröja innan vi kunde börja, men vi kör igång direkt! Jag har precis fått mens så ikväll tar jag första sprutan! Snabba ryck

• Avokado
    tungmetall skrev 2014-05-08 14:42:10 följande:
    Ont när jag kissar men annars som mensvärk ungefär. Känner mig mest svullen och fet haha o ett humör utan dess like. :p

Haha, kan tänka mig :-P
    tungmetall skrev 2014-05-08 14:40:25 följande:
    Åh vad skönt att slippa vänta! Vad ska du ta för sprutor?

Jag ska ta GonalF och efter några dagar också orgalutran. Vilka mediciner har du?
  • Avokado
    Varärstorken skrev 2014-05-08 15:18:09 följande:
    Å vilken tur! Hoppas det går bra för er avokado. Stackars dig tungmetall, hoppas du inte blir tokmycket överstimulerad. Själv började jag spruta igår, gonal-f. Blodprov på måndag. Det är så spännande!

Åh vad roligt att vi är så nära i fas :) jag ska på ul på tisdag. Lycka till till er!
  • Avokado
    tungmetall skrev 2014-05-08 15:54:28 följande:
    Menopur & cetrotide har jag tagit. Ovitrelle 36 timmar innan äp. Och efter et ska jag ta lutinus.

Ok! Jag ska ta ovitrelle 37 timmar innan äp och sedan också lutinus.
Svar på tråden Rengbågsförsök?