• Avokado

Rengbågsförsök?

Hej hej!
    Jag är ny på Familjeliv och gick med just för det här regnbågsforumet som verkar så bra. Jag och min fru ska snart göra första inseminationen, om en månad ungefär. Vi längtar men är lite rädda också. Tänk om man inte blir gravid, mår skit under graviditeten och går upp 30 kilo. Funderingar också kring hur det ska påverka vår relation. Det är sånt man inte kan veta innan liksom. Men mest så längtar vi ju :)

• Avokado
    EmelieCG skrev 2013-07-16 18:10:33 följande:
    Avokado. Förstår verkligen, man vet ju inte riktigt vad som väntar. :) blir ju också lite stressad av begränsningen som blir av antal försök osv. Vi är inte riktigt framme än, vi ska göra samtal med kuratorn också, vilket vi OCKSÅ är nervösa för :) mycket tankar! Men om +30kg på vågen är tack vare en till i familjen så är jag lycklig! :)

Åh vi var också jättenervösa inför kuratorsbesöket. Men det var såklart inte alls något att vara orolig för. Har ni fått en tid till kuratorn? Ja det är stressande med begränsningen i antal försök. Vet du om man får betala själv efter det eller om man inte får fortsätta alls?
  • Avokado
    EmelieCG skrev 2013-07-17 12:33:18 följande:
    Avokado, vi har tid drygt en månad. Har läst att folk inte tycker att de va så illa med samtalen och att de ibland även va trevligt, :) men det går ju inte att inte va nervös när de gäller så mycket.. Va de några frågor som va jobbiga som ni fick? Va ni först på egna samtal för att sen ha ett tillsammans?

Jag vet inte riktigt om man får försöka med egen finansiering, men eftersom man får göra syskonförsök (med egen finansiering och om de finns resurser från sjukhuset så att det räcker) så tycker jag att de känns som man får försöka :)

Själva situationen var ju konstig. Vi var nervösa över att bli bedömda, samtidigt som kuratorn tyckte att vi skulle ta upp eventuella missbruk och relationsoroblem. Vi har ju inga såna, men jag undrar om de dom har det faktiskt berättar... Vissa frågor tyckte jag kändes lite privata med tanke på att man aldrig träffat personen innan. Som att berätta om kriser man gått igenom. Men för det mesta var samtalet lugnt! Hon tjatade mkt om det har med genetik och biologi, som inte är en grej alls för oss.
  • Avokado

Och vi var bara på ett samtal, tillsammans. Vi erbjöds att kontakta henne om vi vill prata eller ha stöd, men det känns inte aktuellt just nu :)

• Avokado
    Repan skrev 2013-07-22 09:45:27 följande:
    Vi upplevde samma - kuratorn utbrast förvånat till mig "Men bryr du dig inte någonting alls om donatorn!?" efter att ha försökt fiskat efter biologisk problematik osv.

"Nej" liksom, jag bryr mig om att han är frisk och har donerat av vettiga skäl - i övrigt spelar det ingen som helst roll för mig vem det är eller hur han ser ut eller vad han jobbar med. Detta verkade förvåna på Sahlgrenska. Vissa har säkert många tankar men det borde ju rimligen vara okej att inte heller vara så brydd om genetiken, man kan ju faktiskt ha ett förhållningssätt som säger att arv är en sak men miljö är nästan allt som spelar roll egentligen. Och när man ändå inte kan påverka vem donatorn är, varför grubbla? :) 

Håller med till 100 procent. Jag tror att det oftare är en grej för heteropar som kanske tagit gör givet att barnet ska ha bådas gener.
  • Avokado
    Lyckan 382 skrev 2013-07-22 10:28:48 följande:
    Vi hade en jättebra upplevelse av kuratorsamtalet på Akademiska i Uppsala. Kuratorn var hur trevlig som helst och vi kände oss inte ett dugg ifrågasatta. Hon mer bad oss att fritt berätta hur vi tänkte och kände gällande vissa frågor, bl.a. om donatorn. Hon förklarade också att hon träffar donatorerna och gör en psykosocial bedömning även av dem. Hon berättade om några av de frågor hon diskuterar med potentiella donatorer, och de är också ganska privata. Vi tycker det känns tryggt. På Ackis får de tag på de flesta donatorer vis blodcentralen och många ser tydligen det hela lite på samma sätt som att donera blod till någon. Jag tycker det är jättebra att vi som får barn via donation i Sverige får genomgå detta - det stimulerar ju även tankar kring vissa saker som kan vara bra att reda ut innan barnet kommer osv. Jag ser det mer så än som ett test. Det jag däremot har större problem med är att sitta på familjerätten och svara på frågor om jag haft samlag med en man vid tiden för befruktningen, trots att vi kommer vara gifta när barnet föds och trots att min fru skrivit på medgivande med diverse lagparagrafer som relaterar till föräldraansvar osv. Detta papper skickas ju tydligen inte till hemkommunen utan verkar hamna i en pärm på sjukhuset...

Frågar de om man legat med en man? Fy fan!
  • Avokado
    EmelieCG skrev 2013-07-22 17:40:30 följande:
    Tack Avokado, Repan och Lyckan 382 för ni dela med er.

Vi kommer att ha varsitt eget samtal och sen ett gemensamt, hoppas verkligen man blir godkänd. :S bara en månad kvar nu tills det är dags.

Sen en sak jag tänkte på är att när vi va där sist och tog en del prover och sånt så sa läkaren till oss att om vi blir godkända hos kuratorn så är de bara sätta igång med insemination på nästa ÄL, enligt våra beräkningar så kommer den ca 9-10 dagar efter samtalen. Tror ni dom hinner matcha donator osv på den tiden? Hoppas ju verkligen men inser att de kanske är lite väl optimistiskt...

Konstigt att de gör så olika med samtalen! Men ni kommer säkert bli godkända. Tror det krävs mkt för att bli underkänd. Hoppas det går snabbt och att ni hinner inseminera direkt :)
  • Avokado

Grattis till er som är gravida! <3

Här väntar vi in ägglossning. Den borde komma om drygt en vecka. Sen kör vi första försöket. Hoppas bara att det inte råkar bli på en lördag :-/ Någon mer som snart gör första försöket?

• Avokado

Första inseminationen gjord! Nu den långa väntan på att få veta om det tagit sig. Man ska väl inte hoppas att det ska fungera på första försöket, men jag kan inte låta bli.

Vår bm sa föresten att även frysta spermier lever i flera dagar! Jag har alltid hört att de lever i 24 h. :)

• Avokado
    Siri29 skrev 2013-08-16 13:25:19 följande:

Första barnet? hur gamla är ni?
    Yes, första barnet! Vi är 30-ish ;)
Svar på tråden Rengbågsförsök?