• AnnaTr

Rengbågsförsök?

En fråga angående Pergotime.. Innebär detta hormoner och ägglossningsspruta? jag känner att jag har så dålig koll så jag vill gärna ha lite råd! :) 

• AnnaTr
    Regnbage021 skrev 2012-09-15 09:21:19 följande:
    Jag plussade i måndags efter 2 inseminationer, 1 ET och sista nu var FET. Fast jag var i Uppsala :) vart bor ni?
    Innebär ET ostimulerat och FET stimulerat? 
  • AnnaTr
    kvarkensmammor skrev 2012-10-23 18:17:08 följande:
    Nej, FET (frozen embryo transfer) innebär att embryot har varit nedfryst, vid vanlig ET är embryot färskt.
    Aha, tack för informationen! Lite svårt med alla förkortningar. 
  • AnnaTr
    kvarkensmammor skrev 2012-10-23 18:25:57 följande:
    Ja det är verkligen många nya begrepp och förkortningar som man måste lära sig. :)

Jag förstår inte riktigt din fråga om Pergotime. Pergotime är en medicin som stimulerar äggproduktionen.
    Ja, det ploppar upp nya hela tiden! 

Okej. Vi blev tipsade om ägglossningsspruta förra gången vi var på storken och jag är väldigt osäker på vad detta innebär.  
  • AnnaTr
    kvarkensmammor skrev 2012-10-23 18:35:07 följande:
    Okej, en ägglossningsspruta kan man ta för att få bättre tajming på inseminationen. Vissa tar det tillsammans med Pergotime, andra i ostimulerad cykel. Sprutan tar man ca 36 timmar före insemination. Vanligtvis avgör man med ett vaginalt ultraljud när man bör ta sprutan.

Vi har bara tagit ägglossningsspruta i samband med IVF, men ångrar lite att vi inte gjorde det när vi inseminerade eftersom vi tror att vi inte lyckades delvis på grund av dålig tajming.
    Okej. Tar man alltid ägglossningsspruta i samband med IVF?

Hade ni svårt att hitta ägglossningen med ägglossningstesten? Hur många inseminationer gjorde ni innan ni började med IVF? Grattis till bebis i magen förresten!!!  Vi har gjort fyra inseminationer och hittat den glada gubben varje gång men på olika cykeldagar så  jag vet inte om det kan klassas som att ha svårt att tajma ägglossningen. 
  • AnnaTr
    kvarkensmammor skrev 2012-10-23 22:53:02 följande:
    Ja i samband med IVF tar man ägglossningsspruta. Samtidigt som man tar sprutorna som gör att äggen produceras så tar man sprutor för att hindra ägglossning, fram till att äggen utvecklats tillräckligt då man tar ägglossningssprutan för att sedan göra ägguttaget vid rätt tidpunkt.

Vi har aldrig haft svårt att hitta ägglossningen med ägglossningstest, min fru är väldigt regelbunden. Däremot har vi inseminerat vid tre olika dagar i förhållande till när vi fått glad gubbe (samma dag, dagen efter och två dagar efter) och alltid fått veta att det är perfekt tidpunkt när de gjort VUL på kliniken.

Vi har gjort sju inseminationer och en IVF (ett ET och ett FET).
    Tack för grattiset! Hoppas ni också plussar snart! Står ni i kö i Sverige också?
    Vi har alltid inseminerats dagen efter ägglossning. Det har liksom aldrig varit glad gubbe på morgonen utan bara på eftermiddag eller kväll. Vad bra att dom kunnat göra VUL på kliniken, vart är det ni har gjort era inseminationer? 

Jag hoppas också att vi kan plussa snart!! Japp. vi står i kö i Sverige också men ställde oss ganska nyss så det är ju ganska långt kvar..  
  • AnnaTr
    Skevis skrev 2012-10-24 01:18:53 följande:

Jag äter Pergotime inför mina inseminationer, har gjort 2 med pergo.
    Jag får äta en ½tab cykeldag 5-9. (Vissa får fler såkallad enkel och dubbeldos. Vilken cykeldag verkar oxå variera)

Pergon ska boosta ett hormon som kallas FSH, det hormon som hjärnan skickar till äggstockarna för att äggblåsorna (Follikerna) ska utvecklas och börja producera östrogen. En eller flera folliklar blir dominant och ägget mognar sedan.
    Det är ju östrogenet som sedan ser till att man får en snabb LH ökning vilket ger ägget en sista knuff att mogna och sedan lossa. Därför tar det ett dygn efter glad gubbe att ha ÄL.

Vi tar ingen ÄLspruta i samband med Pergon MEN har en utskriven på recept ifall vi tror att vi kommer pricka in en helg och ej vill missa tillfället. Vår läkaren tyckte inte man skulle ta den i första hand utan försöka baka i "naturlig cykel".  Det är ju HCG hormon i den om jag fattade läkaren rätt, den ska göra att ägget lossar men även lura kroppen att den är gravid som hjälp på traven, därför får man utslag på gravtest i upp till 10 dgr efter med den trots att man inte är gravid.

Umeå inseminerar alltid ca 24h efter glad gubbe, precis vid "släppet". Det kan ju ta 24h för spermierna att hitta ägget och då ägget endast lever 24h men spermierna längre så är det bra att inseminera dagen för glad gubbe men helst dagen efter.
    Vad är anledningen till att du börjat med Pergotime? Gjorde du någon utredning innan eller hur gick det till? Som jag fattar det så har Storkkliniken tipsat oss om att först testa ägglossningsspruta, innan vi börjar med hormoner.. 

Vi har alltid inseminerats dagen efter glad gubbe! Men ändå vill det inte ta sig!!!

• AnnaTr

Idag skulle jag ringa runt för att försöka få lite klarhet i vad jag ska gå vidare med men det var inte det enklaste. Till slut fick jag prata med en snäll tjej på kvinnokliniken i Göteborg. Någon mer som går där? Bra? Så nu har vi fått tid där i slutet på november för att göra ultraljud för att se hur ägglossningen ser ut... Någon som gjort detta där? Jag antar att det är VUL och så ser man om något ägg är på gång? 

• AnnaTr
    Skevis skrev 2012-10-25 17:59:05 följande:

Jag har spottings innan mens (ibland) och efter första försöket i augusti fick jag spottings redan 3dagar efter inseminationen, sa till läkaren att jag ville ha extra progesteron.
    Hon satte mig då på Pergotime antagligen för att boosta ägglossningen.
    Så har jag fattat det iaf. Dom hormonerna ska hjälpa till med hela proceduren liksom.
    Har egen fungerande ÄL men tänker att lite hjälp på traven inte är fel.
    Äggblåsan har utvecklats mer och cykeln har kortas ner för mig.
    Jag har tydligare ÄL med Pergon och progesteronet tar bort PMS MEN ger istället en sjuhelvetisk mens Rynkar på näsan

Nu vid försök 3 hade jag en slemhinna på 15mm dag 11, utan hjälp har den aldrig varit över 10 så nog funkar det på mig Glad
    Spottings? Mellanblödningar eller är jag helt ute och cyklar? Vad skönt att det verkar hjälpa dig! Jag har ju aldrig gjort ett vul för att kolla äggblåsor och slemhinna så jag vet inte riktigt hur det ska vara. Ska den vara så tjock som möjligt? Hur ofta måste du göra vul innan inseminationen? Jag ska göra ett i slutet på november för första gången. 

• AnnaTr
    TFTC skrev 2012-10-24 22:19:34 följande:
    Jag hoppar in här i tråden, om det är OK Skrattande

I måndags, den 22/10 gjorde vi vår första DI (det är jag som blev inseminerad). Nu är det bara att vänta och hoppas på att de 2 miljoner spermierna gör sitt jobb så att 1 lyckas...suuuuck...man kan ju inte tänka på annat om dagarna. Och känner efter alldeles för mycket gör man (läs: jag) också. Lite molvärk har jag känt av och till sedan dess. Tycker också att jag har mer flytningar än vanligt men det kan ju vara inbillning. Hur mår ni?   
    Klart att det är okej! Vi är också ganska nya här i tråden och det är verkligen roligt att följas åt med människor i samma situation som en själv! Vad spännande att ni gjort ert första försök nu. Vart gjorde ni det? Javisst är det så att man inte kan tänka på något annat.. PUh!! Men jag bara längtar och längtar nu tills vårt femte försök.. 
Svar på tråden Rengbågsförsök?