Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

emma enhörning skrev 2013-07-23 17:02:26 följande:
    Känner ju som er :) Stolen passar, hon klagar inte överdrivet (väldigt sällan faktiskt) och får ibland åka framåt i syrrans stol! Känns surt att vända henne men samtidigt så kommer hon få plats bakåtvänt tills hon är 9-10 år och där tycker tom jag att det går till överdrift :) Tack för era synpunkter!!!

Jag skulle vända när hon börjar skolan och åker med kompisar, för annars riskerar hon tyvärr att bli utsatt för mobbing, om hon inte prompt vill vända innan. Så länge hon inte verkligen begär det (mer än som i förbigående) så håll henne bakåt eftersom det uppenbarligen känns bäst så för dig, och det är ju säkrare! önskar verkligen jag hade samma problem, min 3,5 åring har 5cm kvar innan öronen är vid stilskanten på TwoWay
  • stor grön drake
    emma enhörning skrev 2013-07-23 23:39:23 följande:
    Blir nog som så att vi har kvar den bakåtvända och använder en framåtvänd när det "behövs"! Hur kan det vara möjligt att ett barn som inte ens fyllt 4 nästan är för stor för en two way? Uppriktigt förvånad då min normalstora åttaåring har ca 5 cm kvar? Hon är dryga 130 cm...

Tyvärr har han väldigt lång överkropp jag hoppas och ber att han slutar växa i ryggen NU men på kläderna synns det att hantvärtemot verkar ha växtspurt då tröjor som funkade i försomras nu visar magen. Han var ca 105cm i maj, inte mätt honom sen dess, men som sagt, väldigt lång överkropp precis som jag och pappan.
  • stor grön drake

Jag håller inte med där, en krock med en stillastående bil är något hlt annat än en krock mellan bilar i rullning som redanhar ett rörelsemoment t något håll. Nu kan inte jag ge någon avancerad förklaring med fysik ochrörelseenergi, men jag har fått det förklarat några gånger. För genomsnittstrafikanten, vuxen som barn, är det 5 gånger säkrare att åka fastspänd, inkappslad i en stol och bakåtvänd.

Bobbie skrev 2013-08-12 01:58:00 följande:
    Kodia: det räcker ju med 40km/h för att barnet ska få allvarliga skador, o vid ett stopp ex, vid ett övergångsställe som bilen bakom missar ( villket är betydligt vanligare än att bilarna backar på varandra) då kan ju farten vara 50 km/h!! O den som kör in i bilen framför behöver ju inte ens ha något barn i bilen.... Hur barnen än sitter så är det kollisionen i sig som avgör vilket sätt som e bäst!

• stor grön drake
    IVFmamma skrev 2013-09-17 15:13:48 följande:
    Vårt babyskydd kommer att stå i baksätet, vi har airbag i passagerarsätet och jag tycker om att kunna sitta bredvid maken och prata. Gäller samma ändå? Så stort glapp som möjligt? Ett akta Graco med bas.

Nej, i baksätet är inte avståndet lika viktigt.
  • stor grön drake
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-02 21:43:18 följande:
    Nån som vet om man kan sätta en Two-Way på mittenplatsen i en Kia Ceed? Max-Way är tydligen inte godkänd där men jag misstänker att det kan bero på stödbenet. Vi skulle gärna sätta två stolar i baksätet men eftersom sambon har stolen så långt bak blir det väldigt trångt för stolen bakom förarsätet.

Det är OK, men båda stolar måste vara lika långt bak för att stlda stolen, så då blir det ju väldigt trångt för den andra stolen.
  • stor grön drake
    drömmaromsmått skrev 2014-01-07 00:14:24 följande:
    Någon sim har bra tips på bil med ordentligt baksäte för tre bakåtvända stolar? Har trean i magen och kör en megane nu med en cosi och en tw i bak, testade att ställa in ytterligare en tw i bak men då går det inte stänga dörren så det är väl bara att gilla läget och skaffa större bil.. kommer ju ha stora bakåt i minst två år till förhoppningsvis tills hon är fem och helst längre :)

Om ni gillar meganen, så titta på Scenicen. Där går in 3 stora bakvända i bredd, med utrymme för en 2m lång person framför.
  • stor grön drake
    Pim skrev 2014-08-13 11:18:33 följande:

Har frågat här innan och behållt bakvänd ett tag till men nu har det gått ett tag och frågorna börjar komma upp igen. Äldsta barnet är:

- 5 år och 1 månad

- 16 kilo tung

- 110 cm lång

Hans huvud har börjat sticka upp kanske 5 cm ovanför vår britax hiway. Jag förmodar att han snart kommer behöva ny stol, kanske till vintern... Vilken stol är bäst som nästa stol?

Britax TwoWay hade jag valt till ett så stort barn
    längtan09 skrev 2014-08-14 18:20:40 följande:

Hej! Tänkte ställa en fråga här till er som kanske vet lite mer än mig om bilsäkerhet. Det är nämligen så att vi ska få ytterligare ett barn och undrar om det finns någon bakåtvändstol som kan användas i mitten bak med två punkts bälte? Vi har lite svårt att byta bil och alternativet blir ju annars att ha ett barn fram och mig i mitten bak, men hade varit skönt att ha alla barn bak. Jag har ju noll koll på stolar just nu för vi köpte senast vid 2009 (lillebror fick ärva storebrors stol) och mkt har ju hänt sedan dess. 

De flesta stolar är godkända med tvåpunktsbälte, bara det är "rätt" sorts bälte som går att låsa. Har ni möjlighet att ha den lutande mot förarsätena? Kan man ställa ner ett stödben i mitten?
  • stor grön drake
    Pim skrev 2014-08-15 18:14:10 följande:

Tack för tips! Har läst runt lite och kollat testsidor och nästan överallt står det att man ska använda bältesstol, som till exempel Concord Transformer T eller Cybex Solution X2-fix till barn över 4-5 år. Skulle du vilja utveckla din rekommendation lite mer? Är Britax Twoway säkrare och på vilket sätt?

Eftersom jag trodde du sökte en vakåtvänd stol var det min rekommendation, de du nämner är bältesstolar och således något jag inte skulle rekommendera innan rymligaste bakåtvända stol (TW är en av de rymligaste) är urväxt bakåt. När TW är urväxt bakåt är den set även framåt.
  • stor grön drake
    Kina79 skrev 2014-11-28 11:38:01 följande:

Min 4½-åring är ca 105 cm lång. Till sommaren kommer hon att vara 5 år. Är det skillnad säkerhetsmässigt om hon sitter i Britax Adventure eller Akta Graco Rallysport?

Eller är de så enkla/dåliga att man behöver köpa en bättre?

Det du behöver kolla är att hon sitter bra, och att bältet kommer över benen istället för upp över magen. Är man så liten som hon är nu, sitter man fortfarande säkrast bakåtvänt.
  • stor grön drake
    Kina79 skrev 2014-11-30 09:30:43 följande:

Så om bältet sitter bra över hals och ben, så är alla bältesstolar likvärdiga?

Ur säkerhetsynpunkt, så ja, mer eller mindre. Det är dock viktigt att barnet sitter bra/bekvämt, annars kommer de att kasa, hänga osv och då skyddar inte stolen korrekt. Sover barnet ofta i bilen är det kanske värt att betala lite extra för en stol med lutningsläge. Är barnet lite bredare är det viktig att stolen även kan växa på bredden.
    Orkide skrev 2014-11-30 07:37:53 följande:

Om man sitter bakåtvänd i en britax tw är det stor säkerhetsskillnad på den och en max way? Har en treåring som börjat växa så det knakar o jag tänkte om han skulle få en ny stol lite större stol och lillsyrran ta över max way..

• stor grön drake

Nu blev det konstigt. Orkide:

Pröva barnet i stolen först, att hen sitter bra. Sitter hen bra, och ni får den bra monterad i bilen så är den lika säker.

• stor grön drake
    Orkide skrev 2014-12-02 08:22:40 följande:

Det är inte så lätt att hitta en butik med alla bilbarnstolar längre så jag hade tänkt beställa en från nätet. Men vi har en Volvo v70om det spelar roll?

Jag har samma problem det jag vet direkt är att gracos "disneystolar" är väldigt hårda/lite stoppade och att om man ofta åker långt så är det värt att välja en dyrare och "tråkigare" stol. På nätet skulle jag rekommendera säkerhetsbutiken (även deras fysiska butik förståss) och de har prisgarati så de matchar andra nätbutikers pris, äve specilerbjudanden.
  • stor grön drake
    Lilja100 skrev 2014-12-03 20:12:36 följande:

Hej!

Finns det någon i tråden som kan hjälpa mig med en fråga?

Jag och min har precis fått veta att vi väntar vårt fjärde barn (oplanerat) och undrar om någon vet hur det funkar med bilbarnstolar i extrasäten?

Vi har en Toyota Verso som ju är sju-sitsig men där de två stolarna längst bak är uppfällbara extrastolar.. Går där att sätta en framåtvänd bältesstol? Eller i andra hand en bakåtvänd stol? Vi kommer ha ett babyskydd , två bakåtvända stolar och en framåtvänd (plus då två vuxna i bilen).. Hur bör vi placera oss på bästa sätt så alla åker så säkert som möjligt? Ett av barnen kommer vara knappt 4,5 när minstingen kommer och skulle väl teoretiskt kunna vändas framåt han med men vi avvaktar ju gärna så länge dom möjligt med det..

Tacksam för svar!

En bältesstol skulle funka i extrasätet, tänk på att inte placera de tre bakvända i baksätet allihop, då är det omöjligt att komma åt dit bak. När nästa ska vändas kan hen med sitta i stol längst bak.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!