Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

det skrämmande med twoway är att den sett typ likadan ut sen 1996 åtminstonde, då var vår första tillverkad. mörkgrön med blå rutor och blå kudde

• stor grön drake
    Minza83 skrev 2012-10-03 13:23:24 följande:
    Kikade nu på västen men som sagt så knäpper han ju upp själva knäppningen och jag tänkte om det fanns något qtt sätta över knäppningen? :)

Testa vända på bältena så att knäppningen hamnar innåt. Inte bra i en olycka när man ska ur bilen fort, men i erat fall är nog den dagliga säkerheten viktigare.
    Camillapunktslut skrev 2012-10-03 15:31:39 följande:
    Hej! Jag skulle vilja fråga en sak. Min 3 åring får knappt plats i sin Britax highway, tror jag det är. Vill ha honom sittandes bakåtvänd så länge det bara går. Är det säkert att ha en sån bilstol som man kan ha både framåt och bakåt om den är gjord för det?

Orsaken till att kombistolar anses sämre är att de är dåliga framvända. De är heltenkelt för tunga och saknar bältesstyrningen. Bakvända är de precis lika säkra som enbart bakvända, och är de urväxta bakåt är de även urväxta framåt. Twoway eller axkids är de största på marknaden just nu, twoway är billigare.
  • stor grön drake

Jag hade fasan att sist jag och sonen åkte själva till mormor, så satt han helt obältad när vi kom fram. Spegeln var lite tillpuffad så jag såg inte bakåt, och hade inte hört något. Vet inte när han knäppte upp sig, men han förstod nog att det inte var bra, för han var mycket skuldmedveten. Nu härjar jag till så fort jag hör att han ens fingrar på bältena, och spegeln är på ätt igen. Men fy fasiken vad rädd jag blev att han skulle börja med det hela tiden.

• stor grön drake

MT har varit störst på marknaden, men det är lite lurigt, för rygghöjden räknas totalt, inte med internselen i. Utan internselen går nackstödet att höja nästan lika mycket till, men stolen är för tung att använda som bältesstol.

• stor grön drake
    E88 skrev 2012-10-15 23:07:44 följande:
    Nu är det dags att byta från babyskydd till bilstol men vilken är bäst?! Hur ska man veta...

Man provar arnet i stolarna och stolarna i bilen och sen väljer man en som barnet sitter bra i och som sitter bra i bilen. Maxway, graco cosmic och multitech är alla bra förstastolar, men de ska passa i bilen med
  • stor grön drake
    Queen Of Darkness skrev 2012-10-18 10:44:17 följande:
    Bältesstolsfråga!
    Jag har varit sugen på att köpa en bältesstol med iso-fix till äldsta när hon ska byta stol men undrar nu om det är så mycket bättre? Vi har vändbara bilsäten med iso-fix så dottern kommer fortsätta sitta bakåtvänd fast i bältesstol så är iso-fix verkligen nödvändigt då?
    Hittade ett bra erbjudande på akta gracos bältesstol (logico LX comfort) som inte har iso-fix så det är nog därför jag funderar på om det behövs eller om det bara är en smaksak. Jag gillar AG:s babyskydd (logico s) men tycker inte alls om deras bakåtvända bilstolar. Svor som tusan åt den vi hade och sålde den till slut, så är väl lite skeptisk till deras bältesstol av den anledningen
    Det enda egentliga nyttan med isofix på bältesstol är att man slipper bälta fast den när den inte används.
  • stor grön drake
    Queen Of Darkness skrev 2012-10-18 18:19:45 följande:
    Så säkerhetsmässigt spelar det ingen roll?
    Jodå, på det viset att en lös stol är livsfarlig vid en olycka. Och i framvänt läge slipper barnet belastas med stolens vikt, men eftersom du plannerar att använda den bakvänt skulle jag säga att nej, ingen egentlig betydelse.
  • stor grön drake

En som barnet sitter bra i, är lätt att montera och passar i er bil. Dvs det är olika för alla, beroende på vadman har för bil, behov och barn, samt hur snabb tillväxtkurva barnet förväntas ha.

Winglur skrev 2012-10-28 06:20:43 följande:
    Vilken bältestol är "bäst"? :)

Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!