Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Exakt! Det händer inget magiskt när barnet fyller 4 och därför är det SÄKRAST FÖR BARNET, läs inte bäst för familjen, mest praktiskt eller något annat nu, att åka bakvänt så länge det bara går.

LindaEfraim skrev 2013-02-10 20:52:41 följande:
    Jag har inte skrivit någonstans att man ska vända barnen när de är runt 2-3 års åldern. Men när de närmar sig fyra år är det inte fel! Då ska huvudet klara det. Det är inte så att det är något magiskt som händer den dagen de fyller 4 år och nacken får nån helande som gör att de klarar av att åka framåtvända. Sedan beror det ju på proportionerna på barnet.

• stor grön drake
    MCooper skrev 2013-02-19 21:14:52 följande:
    Hej! Behöver tips om stolar till en jaguar xtype - en kombi, men lite litet baksäte. Airbagen går ej att koppla ur. Vi behöver ha två stolar bak. Just nu har vi en britax multi-tech bakom passagerarsätet och ett brio babyskydd bakom förarsätet, men yngsta behöver nu en ny stol. Mannen är låååååång så en liten stol är ett måste - eller om man möjligen kan sätta en stol i mitten. Men om man sätter en stol i mitten bak, kan man justera stolarna fram utan att det påverkar barnstolens montering?! Skall givetvis åka till en affär och testa, men kan vara bra med lite ideer!

Det går att montera stol med stödben mitt bak, bara det går att fästa underförankringsbanden i skenor/ringar istället för i själva stolarna. Klippan Triofix , Axkids Minikid och Britax MaxWay är väll de stolar som tar minst plats i bilen, som jag kommer på på rak arm.
  • stor grön drake

Ang bilar med mycket utrymme bara måste jag tipsa om Renault Scenic. Jag avskyr vår bil av olika anledningar, men jag älskar utrymmet i den! 3 bilstolar, fram eller bakvända såelar ingen roll. Britax Multitech (bred som s*t*n) mitt bak och en vuxen på 120kg får rum brevid. Inga utrymmes problem alls, och endå stor trunk och inte speciellt stor på utsidan.

• stor grön drake
    LyckligS skrev 2013-03-02 21:02:40 följande:
    Har en dotter på 3,5 år som fortfarande sitter bakåtvänd. Nu börjar det bli läge att byta bort babyskyddet för sonen på 8 månader. Finns någon stol som fungerar att ha bakåtvänd bakom föraren i en saab 9-5 utan att föraren måste sitta helt hoptryckt? Skulle gärna vänta med att vända dottern... Tips önskas snarast!!
    Det är väll Britax TwoWay jag tänker såhär direkt på
  • stor grön drake
    Lantani skrev 2013-03-10 07:33:33 följande:
    Ja de verkar ursmidigt! ar en besafe bältesstol utan isofix, som jag köpte när de hade bra pris på den. Ångrar lite nu i efterhand att jag inte valde med isofix, men får nog skaffa dessa clipsen sen när sonen ska åka framåt..
    lekmer.se/barn-och-baby/bilbarnstolar/tillbehor/concord-iso-fix-monteringsband-till-b%C3%A4ltesstolar#.UTwvA1e_dGk
  • stor grön drake
    Zezzan skrev 2013-03-10 21:47:57 följande:
    Är det lika saft att köpa sådanna clips som att köpa en riktig isofixstol? Väger de clipen mycket eller blir stolen lättare om man använder sig av dem istället? 
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)

Zezzan skrev 2013-03-10 21:47:57 följande:
    Är det lika saft att köpa sådanna clips som att köpa en riktig isofixstol? Väger de clipen mycket eller blir stolen lättare om man använder sig av dem istället? 
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Familjen♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)

Vet inte, hela grejjen med isofix på bältesstolar är ju att man slipper spänna fast stolen med bälte när ingen sitter i dem
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!