Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Testa en TwoWay till dottern, den borde hon ha mycket kvar att växa i då man har "mycket huvud" kvar är MT är uräxt, pga nackstödet, så borde hon ha något r till i TW .den är även öppnare i sodorna så barnet lättare kan ändra benen.

BubbelBoom skrev 2013-01-10 22:26:45 följande:
    Hejsan! Jag har två frågor till er som är hemma i bilstolsdjunglen Min dotter är 3 år och 3 månader och nästan 110 lång och väger 21 kg (utan kläder). Stolen vi har är en Britax MT och hon åker bakåtvänd. Dock klagar hon på att hon får ont i knäna då hon inte sitter bekvämt utan få sitta så böjt med benen. Hon klara av MAX 20-30 mins bilfärd sen nästan gråter hon för att hon har så ont:( Vi har fört stolen så långt bak och gett henne så mycket plats vi tycker att de går men hon sitter ändå inte bra.. Vi vill inte helst, men ser ingen annan lösning än att vända henne framåt, OM vi inte hittar en annan stol. Någon som vet någon för lite större barn med 5 punktsbälte? Sen undrar jag, vi ska få ett till barn i april och då kommer de bli 3 barn i bilen (volvo v70). Finns de någon som kan rekommenderar stolar så alla får plats, plus en passagerare med. I april kommer min dotter vara 3,5 och min son 21 månader. Britax Mt kan sonen kanske ha men vad för stol till dottern (som vi kanske vänder framåt) och till bebisen? Gärna så alla får plats bak i bilen, om de ens är möjligt. Någon som har några tankar? :)

• stor grön drake
    mikroE skrev 2013-01-17 18:03:32 följande:
    Jag tar gärna emot input om bilbarnstol. Vi är i process att köpa en sådan då dottern snart är 7 månader och sitter stadigt och även om hon längd och viktmässigt kan ha ett babyskydd än så kommer hon snart vara tvungen att byta och hon ändå kan gå över till en stol nu. 

Vi har en liten bil, Hyundai Getz men vi vill köpa en mer normalstor bil tex en Skoda Octavia eller liknande så den stol vi har ska passa i båda typer av bil. Dessutom ska den kanske användas i svärmors bil när vi är där som också är liten, nästan lika liten som Getz:en. Vi har funderat på Britax Hiway men finns det andra bra alternativ? Hur är Britax Multi tech och Maxway i detta avseende? Vi är helt ärligt inte extremt rika så vi måste liksom hitta ett bra alternativ på första försöket eftersom vi vill köpa en ny stol. Vi ser gärna att den också räcker länge även om vi kan tänka oss att köpa en ny men om flera år i så fall.
    Jag tror Britax MaxWay är det bättre, och mer lättmonterade alternativet av stolarna du nämner. MultiTech är en superstol, men den tar mycket utrymme. Klippan Triofix och Axkids Kidzofix/Kidzone är två relativt nya stolar som tar liten plats i bilen men ändå har en lång användningstid.
    Ta med bilen till en återförsäljare och så prövar ni stolarna i bilen de oftast ska sitta i, där är det viktigast att de sitter perfekt. Kolla med butiken om de har någon som är bättre med detta att montera bilstolar och försök passa in så att hen kan komma och visa er. Det kommer ta ett tag att få in knixen på hur man flyttar stolen och får den monterad perfekt, men när man väl kommit på knepen så kan man montera sin stol säkert i nästan vilken bil som helst, med förbehåll att det i vissa bilar kan bli extremt trångt i framsätet, och ibland väldigt mycket framåtlut för barnet om sätena är väldigt skålade.
  • stor grön drake
    millipore skrev 2013-01-17 21:48:26 följande:
    Vårt barn är bara tre år och tre månader men är redan 114 cm och väger 24 kg. Vi har nu en Britax multitech och den är alldeles för kort i ryggen. Den kan dock funka ett tag till då hen sitter med krum rygg intryckt under nackstödet.
    Mitt problem är vikten. Stolen är bara testad och godkänd upp till 25 kg och vi är snart där.
    Vill verkligen inte vända redan men vad finns för alternativ?
    Har någon av er något tips eller synpunkt?
    Robert Bell har vid flera tillfällen sagt att skulle det bara fysiskt gå att få in nästa storlek på testdocka, dvs 36 kg, i internselen så skulle många bakåtvända stolar klara testerna med dem med. Ni skulle ändå kunna i butik testa hur ert barn sitter i en Britax TwoWay, iom att ert barn ännu får rum under nackstödet så finns chansen att det finns något år kvar bakåt i en TW. Annars är dt byta bil till en med bakvända säten och en ordentlig bältesstol som gäller
  • stor grön drake
    mikroE skrev 2013-01-17 22:30:44 följande:
    Tack! Vi kommer oavsett bil i första hand ha stolen i baksätet eftersom min man blir distraherad av barnet och han är den enda med körkort så han bestämmer om detta. Än så länge sitter jag också bak men när hon blir äldre hoppas jag hoppa fram igen. Vi ska åka och kolla i bilen, det är med på listan av allt 'att göra'. Om multitech tar stor plats så tar vi ur den ur ekvationen direkt. Vi har inte isofix i bilen och då vi planerar att köpa en lite äldre bil så är det inte troligt att vi kommer ha det i den nya så just detta är inget som är viktigt för oss med just denna stol men kanske i framtiden.
    Jag är osäker på om Triofix kan monteras med enbart bälte, jag tror det, och jag vet att kidzofix kan monteras med bälte, däremot är kidzone utan isofix och därmed billigare, den har även en annan sorts underförankringsband.
  • stor grön drake

Tillverkana själva har sagt till bilstolslotsen att den tryggt kunde användas till 20kg med iofix iom att tlen väger så lite, monterad med bälte är isofixstolar OK till 25, det är själva fästet som har max 18 på barnet.

Sisisisi skrev 2013-01-18 16:47:28 följande:
    Triofix kan monteras mes bälte men är bara godkänd till 18 kg. Jag skulle köpa en axkid minikid.

• stor grön drake

Multitech till exempel

Aileen Allannah skrev 2013-01-23 22:19:10 följande:
    Vilka stolar finns det där stödbenet INTE går nedanför stolen när det är helt infällt?

Låt brorsan ta MT, och satsa på en twowy åt dottern :)
    Malawi skrev 2013-01-23 22:27:07 följande:
    HJÄLP! Vi åker inte bil så ofta och insåg idag att lillkillen bara har ca 2 cm kvar innan babyskyddet är urvuxet. Skulle behöva lite tips om vad för stolar jag ska kolla på. Här är våra förutsättningar: Saab 9-5 kombi Storasyster 3,5 år 16 kg 100 cm sitter i en Britax Multi-Tech Lillebror 6 mån 9 kg 71 cm, kan inte riktigt sitta själv ännu Vi vill gärna att de ska sitta bredvid varandra i baksätet. Storasyster måste inte nödvändigtvis ha kvar MTn, lillebror kan ta över den. Hon sitter ändå inte riktigt bekvämt i den sen hon slutade med blöja, trots att hon fått en liten bebiskudde att sitta på. Hur skulle ni ha gjort?

• stor grön drake

Har ni testat axkids?

Aileen Allannah skrev 2013-02-07 14:19:34 följande:
    Fan, jag var nyss och provade stolar i bilen. Och vi måste byta bil! Nu har vi two-way i mitten bak, hi-way bredvid den och ett babyskydd i fram. Men, stolarna bak sitter inte helt bra, särskilt inte twoway. Dessutom orkar jag inte lyfta in stora ungen i mitten bak, och man kan inte reglera förarsätet alls, eftersom stolen flyttas då. För att jag ska se ordenligt i fram så vill jag ha twoway fram, men den är inte särskilt bra för en bebis att sitta i ju. Så, vi får inte till det. Vi har testat med hiway 2, men stödbenet är för långt (den går inte att få fast, eftersom stödbenet tar i mittbalken i golvet), AG Cosmic Comfort är för bred, liksom Maxi Cosi Mobi och Multi-Tech. Har någon tips eller idéer, eller är det bara byte av bil som återstår, alternativt ha två stolar bak på varsin sida och låta passageraren klättra in varje gång vi ska åka någonstans?

• stor grön drake

I vår renault scenic kan man utan problem montera tex Britax TwoWay så den har massor med benutrymme och ändå ha gott om utrymme fram.

Mamma och Mor skrev 2013-02-09 12:27:27 följande:
    Sämre alternativet beroende på vad? En stressad och trött förare vars öron blöder av konstant tjat från uppretat barn är inte heller en förare på toppen av sin koncentation. En förare som får köra utan konstant irriationsmoment är mer fokuserad och alert i trafiken. Att vända en treåring finns inte fog för att göra, för där finns det alternativ till stolar där barnet sitter bekvämt samt har viktnivå kvar. En sexåring har inte många, om ens någon, stol där det sitter bekvämt fastän kilogränsen tillåter det. Kanske kan en sexåring sitta bra bakåtvänt om man har en minibuss eller liknande där utrymmena är mer generösa, men i en vanlig personbil, där det dessutom måste rymmas någon att sitta fram - blir det ofelbert fantastiskt trångt för alla inblandade. 
    ~Miriam 061213 och Samuel 091127~

Min son ligger helt på sin kurva, har bra fördelning vikt/längd och är nu 3 år och 3 månader, han väger 20 kilo. Han är på inget vis "gödd" utan har den kroppstypen/tillväxttakten. Jag blir inte förvånad om han äger 25 kilo på 4-årskontrollen, han växer så det knakar på längden. Skulle min kille väga 5 kilo mindre skulle han vara mager, nu ser man ändå hans revben när han sträcker på sig men har småbarnsknubb. Och det får han gärna ha då jag vet att han är mycket aktiv och rör sig (för han kan inte vara stilla), så vänligen tänk dig för innan du häver ur dig saker. Alla barn är olika och utvecklas olika, och därmed passar olika bilstolar olika barn olika länge. Det finns ingen enskilt bästa stol, för bäst är en stol barnet kan sitta länge i och som passar i bilen där den ska monteras.
    LindaEfraim skrev 2013-02-09 11:31:22 följande:
    Sisisisisi Skulle man ha barnen bakvänt tills de väger 25kg skulle min nioåring kunnat åkt bakvänt till hon var 8 år och fortfarande åkt bakvänt tills dess! Hon väger 27 kg idag och blir 10 år i somnar. Göder man sina barn så att de väger 25 kg vid 4 års ålder är det sjukt. Ett barn på fyra ska väga runt 17 kg för det är normalt! Spannet är 16-19 kg och då räcker en stol till 18 kg. De nya framåtvända stolarna är säkra en av dom är Be Safe som roterar vid en sidokrock så benen kommer in mot bilen. Och ryggstödet utåt. www.besafe.se/Produkter/Bältesstol-15-36-kg/i...

• stor grön drake

Vad konstigt det blev, nytt örsök med andra svaret: Min son ligger helt på sin kurva, har bra fördelning vikt/längd och är nu 3 år och 3 månader, han väger 20 kilo. Han är på inget vis "gödd" utan har den kroppstypen/tillväxttakten. Jag blir inte förvånad om han äger 25 kilo på 4-årskontrollen, han växer så det knakar på längden. Skulle min kille väga 5 kilo mindre skulle han vara mager, nu ser man ändå hans revben när han sträcker på sig men har småbarnsknubb. Och det får han gärna ha då jag vet att han är mycket aktiv och rör sig (för han kan inte vara stilla), så vänligen tänk dig för innan du häver ur dig saker. Alla barn är olika och utvecklas olika, och därmed passar olika bilstolar olika barn olika länge. Det finns ingen enskilt bästa stol, för bäst är en stol barnet kan sitta länge i och som passar i bilen där den ska monteras.

LindaEfraim skrev 2013-02-09 11:31:22 följande:
    Sisisisisi Skulle man ha barnen bakvänt tills de väger 25kg skulle min nioåring kunnat åkt bakvänt till hon var 8 år och fortfarande åkt bakvänt tills dess! Hon väger 27 kg idag och blir 10 år i somnar. Göder man sina barn så att de väger 25 kg vid 4 års ålder är det sjukt. Ett barn på fyra ska väga runt 17 kg för det är normalt! Spannet är 16-19 kg och då räcker en stol till 18 kg. De nya framåtvända stolarna är säkra en av dom är Be Safe som roterar vid en sidokrock så benen kommer in mot bilen. Och ryggstödet utåt. www.besafe.se/Produkter/Bältesstol-15-36-kg/i... clear="all" />
  • stor grön drake

Nu redde ju detta upp sig snabbt, men visst är att vi kan bli väldigt "på" ibland då flera av oss är gravt troende på att hålla kidsen bakåt så länge stolen räcker. För min del handlar det mycket om just det att min kille ser ut att vara för stor för både vagn och bakvänt, men är det inte, tvärtom är han ganska omogen för sin ålder Vi gillar att diskutera men kommer det felaktiga fakta kan det nog bli lite hätskt, tyvärr.

Mamma och Mor skrev 2013-02-09 15:09:22 följande:
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!