I vår renault scenic kan man utan problem montera tex Britax TwoWay så den har massor med benutrymme och ändå ha gott om utrymme fram.
Mamma och Mor skrev 2013-02-09 12:27:27 följande:
Sämre alternativet beroende på vad? En stressad och trött förare vars öron blöder av konstant tjat från uppretat barn är inte heller en förare på toppen av sin koncentation. En förare som får köra utan konstant irriationsmoment är mer fokuserad och alert i trafiken. Att vända en treåring finns inte fog för att göra, för där finns det alternativ till stolar där barnet sitter bekvämt samt har viktnivå kvar. En sexåring har inte många, om ens någon, stol där det sitter bekvämt fastän kilogränsen tillåter det. Kanske kan en sexåring sitta bra bakåtvänt om man har en minibuss eller liknande där utrymmena är mer generösa, men i en vanlig personbil, där det dessutom måste rymmas någon att sitta fram - blir det ofelbert fantastiskt trångt för alla inblandade.
Min son ligger helt på sin kurva, har bra fördelning vikt/längd och är nu 3 år och 3 månader, han väger 20 kilo. Han är på inget vis "gödd" utan har den kroppstypen/tillväxttakten. Jag blir inte förvånad om han äger 25 kilo på 4-årskontrollen, han växer så det knakar på längden. Skulle min kille väga 5 kilo mindre skulle han vara mager, nu ser man ändå hans revben när han sträcker på sig men har småbarnsknubb. Och det får han gärna ha då jag vet att han är mycket aktiv och rör sig (för han kan inte vara stilla), så vänligen tänk dig för innan du häver ur dig saker. Alla barn är olika och utvecklas olika, och därmed passar olika bilstolar olika barn olika länge. Det finns ingen enskilt bästa stol, för bäst är en stol barnet kan sitta länge i och som passar i bilen där den ska monteras.
LindaEfraim skrev 2013-02-09 11:31:22 följande:
Sisisisisi Skulle man ha barnen bakvänt tills de väger 25kg skulle min nioåring kunnat åkt bakvänt till hon var 8 år och fortfarande åkt bakvänt tills dess! Hon väger 27 kg idag och blir 10 år i somnar. Göder man sina barn så att de väger 25 kg vid 4 års ålder är det sjukt. Ett barn på fyra ska väga runt 17 kg för det är normalt! Spannet är 16-19 kg och då räcker en stol till 18 kg. De nya framåtvända stolarna är säkra en av dom är Be Safe som roterar vid en sidokrock så benen kommer in mot bilen. Och ryggstödet utåt.
www.besafe.se/Produkter/Bältesstol-15-36-kg/i...