• trötter01

Min fru är inlåst på LVM-hem

Efter ett fruktansvärt jobbigt halvår då jag har gått och väntat på min frus nästa fylle-olycka har hon äntligten blivit LVM:ad och inlåst på behandlingshem. Dock kan hon släppas ut om 2 veckor om förvaltningsrätten anser att LVM ska hävas. Jag tvivlar på att det blir så...

Skulle det bli att hon kommer hem om två veckor tror jag inte att hon klarar av att vara nykter särskilt länge. Jag kommer definitivt inte acceptera en enda droppe, då får hon bo någon annan stans! Vi har ju dessutom två små barn, 3 och 1,5 år gamla som inte ska växa upp i ett alkoholisthem.

Jag älskar verkligen min fru men gränsen är nådd nu. Jag vet inte ens om vi kan hitta tillbaka till varandra. Nu säger läkarna att de vill undersöka henne för ADHD... suck! Så vitt jag vet så är det amfetaminer i ADHD-medicin och min fru har i sina tonår suttit på behandlingshem för drogmissbruk.

Jag bär runt på så mycket ilska, besvikelse, frustration och rädsla för allt detta och för allt som har hänt. Hon ringer mig varje dag men jag blir mest bara irriterad (inte så hon hör dock). Det är liksom så synd om henne hela tiden men när jag vill berätta hur jag har det här hemma så har hon inte tid att prata mer. Va fan... jag blev kvar här själv med våra små pojkar för att hon bestämde sig för att hälla i sig sprit... Det slutade med att hon kollapsade inne på vårt sovrumsgolv, jag ringde ambulansen och de fick dra upp henne på britsen eftersom  hon var medvetslös. Inne på sjukhuset konstaterades det att hon hade 3,0 i promille. Då bestämde läkaren att det skulle bli LVM. ( Detta var tredje gången hon kom in med alkoholförgiftning, de andra två ggr hände i februari)

Vet inte riktigt vad jag vill ha ut av att skriva här, men det känns skönt att få ner lite tankar i skrift. Kanske finns det någon därute som sitter i samma sits som jag och som vill prata ur sig :)

Kram till er alla!

• Svar på tråden Min fru är inlåst på LVM-hem
  • Anonym (Kram)

Jag förstår att det är svårt för dig. Men eftersom du fortfarande står kvar, är du stark. Hon måste visa uppskattning för dig, men hon har det tufft själv. Om hon har suttit i missbruk tidigare så kanske hon mått dåligt, något har hänt. Hon inte känt sig normal i sig själv. Tycker du är stark som stannar. Var inte otrogen, försök göra henne lycklig. Visa att du kämpar så länge hon visar uppskattning. Du är stark, kram!

• Anonym

Usch, du har haft en jobbig tid Hoppas det hjälper henne att sitta där ett tag nu och nyktra till. Jag har jobbat inom LVM lite och det jag kan säga är att OM hon i grund och botten har adhd så kan det faktiskt hjälpa med sådan medicin, trots en bakgrund med missbruk. Just eftersom missbruket då många gånger helt enkelt varit i självmedicinerande syfte. Får personen då medicin så finns inte längre anledningen att missbruka för att medicinera. Medicinerna är dessutom inte alls som att missbruka amfetamin. Inte alla sorterna innehåller ens sådant. Skulle hon trots allt få en medicin som liknar amfetamin så är det i ytterst små och kontrollerade mängder, som inte gör henne hög utan gör henne normal. Det gör att hennes hjärnas kemi kommer i normal balans, inte att hon blir hög.  

• Sömntutan

Jag hoppas att du får den hjälpen du behöver. Det finns föreningar som riktar sig till familjemedlemmar till alkoholiserade. Al-anon är en sådan organisation och de finns på många platser i landet. Du behöver få prata med andra som har varit/är i din situation. Att leva med någon som lever för spriten är skittufft och man vet många gånger inte hur man ska bära sig åt för att orka hålla skenet uppe. Alkoholism är fortfarande en ganska tabu grej i samhället trots att det är en av de vanligaste folksjukdommarna vi har.
    Hoppas att allt löser sig till det bästa och att din fru får den hjälp och tar till sig den hjälp som hon så innerligt behöver.

• Anonym

Tråkigt med din fru. Du verkar inte ha helt klart för dig hur processen fungerar. En läkare kan inte bestämma om det ska bli LVM. Läkaren kan göra en anmälan till socialtjänsten som beslutar om man ska göra ett omedelbart omhändertagande enligt LVM. Detta fastställs (eller upphävs) inom några dagar av förvaltningsrätten. Efter förvaltningsrätten har fastställt LVM så har soc en vecka på sig att ansöka om fortsatt LVM. Om soc ansöker om fortsatt LVM och det går igenom så kommer vården vara i sex månader. En förutsättning för att LVM ska gå igenom i rätten är din fru motsätter sig frivillig vård.

• nozpa

Låter jobbigt. Varit iväg i snart 3 månader eller hur lång tid fick hon? Det prövas väl innan hon "släpps" igen antar jag iaf.
    Inte alls omöjligt att hon har ADHD. Dock måste hon väl gå med på utredningen frivilligt? Iaf, nej, alla ADHD mediciner är inte "amfetaminbaserade". Sedan beror det ju helt på vilken diagnos hon får. ADHD är ju superstort. Och det är nog ingen omöjlighet att hon har just det.

Hur ställer hon sig till ev eftervård efter hennes LVM avslutas? Finns det möjlighet till öppenvård? Vad står det i hennes "dom"? 

Förstår att det är skitjobbigt, men jag hoppas verkligen att OM hon nu blir utskriven om 2 veckor, har möjlighet/viljan att genomgå en ADHD-utredning. Och att hon får den hjälp hon behöver.       

• Anonym
    nozpa skrev 2012-08-28 22:57:06 följande:
    Låter jobbigt. Varit iväg i snart 3 månader eller hur lång tid fick hon? Det prövas väl innan hon "släpps" igen antar jag iaf.
    Inte alls omöjligt att hon har ADHD. Dock måste hon väl gå med på utredningen frivilligt? Iaf, nej, alla ADHD mediciner är inte "amfetaminbaserade". Sedan beror det ju helt på vilken diagnos hon får. ADHD är ju superstort. Och det är nog ingen omöjlighet att hon har just det.

Hur ställer hon sig till ev eftervård efter hennes LVM avslutas? Finns det möjlighet till öppenvård? Vad står det i hennes "dom"? 

Förstår att det är skitjobbigt, men jag hoppas verkligen att OM hon nu blir utskriven om 2 veckor, har möjlighet/viljan att genomgå en ADHD-utredning. Och att hon får den hjälp hon behöver.       
    LVM avslutas alltid efter sex månader. 
  • nozpa
    Anonym skrev 2012-08-28 23:01:38 följande:
    LVM avslutas alltid efter sex månader. 

Ja det kanske är 6 månader och inte 3? hade för mig att LVM var 3 månader och LVU alltid 6 månader.
  • nozpa
    nozpa skrev 2012-08-28 23:03:03 följande:

Ja det kanske är 6 månader och inte 3? hade för mig att LVM var 3 månader och LVU alltid 6 månader.

Alltså att LVM omprövas efter 3 månader. Och LVU efter 6 månader. Men skillnaden är att LVM alltid avslutas och ej omprövas?
  • Anonym
    nozpa skrev 2012-08-28 23:03:45 följande:

Alltså att LVM omprövas efter 3 månader. Och LVU efter 6 månader. Men skillnaden är att LVM alltid avslutas och ej omprövas?
    LVM omprövas inte och avslutas efter sex månader.
  • Anonym

Men LVU? Hade en bonusdotter som fick omedelbart LVU..men det upphävdes ju efter bara någon månad?

Svar på tråden Min fru är inlåst på LVM-hem