• Anonym

Min fru är inlåst på LVM-hem

Usch, du har haft en jobbig tid Hoppas det hjälper henne att sitta där ett tag nu och nyktra till. Jag har jobbat inom LVM lite och det jag kan säga är att OM hon i grund och botten har adhd så kan det faktiskt hjälpa med sådan medicin, trots en bakgrund med missbruk. Just eftersom missbruket då många gånger helt enkelt varit i självmedicinerande syfte. Får personen då medicin så finns inte längre anledningen att missbruka för att medicinera. Medicinerna är dessutom inte alls som att missbruka amfetamin. Inte alla sorterna innehåller ens sådant. Skulle hon trots allt få en medicin som liknar amfetamin så är det i ytterst små och kontrollerade mängder, som inte gör henne hög utan gör henne normal. Det gör att hennes hjärnas kemi kommer i normal balans, inte att hon blir hög.  

• Anonym

Tråkigt med din fru. Du verkar inte ha helt klart för dig hur processen fungerar. En läkare kan inte bestämma om det ska bli LVM. Läkaren kan göra en anmälan till socialtjänsten som beslutar om man ska göra ett omedelbart omhändertagande enligt LVM. Detta fastställs (eller upphävs) inom några dagar av förvaltningsrätten. Efter förvaltningsrätten har fastställt LVM så har soc en vecka på sig att ansöka om fortsatt LVM. Om soc ansöker om fortsatt LVM och det går igenom så kommer vården vara i sex månader. En förutsättning för att LVM ska gå igenom i rätten är din fru motsätter sig frivillig vård.

• Anonym
    nozpa skrev 2012-08-28 22:57:06 följande:
    Låter jobbigt. Varit iväg i snart 3 månader eller hur lång tid fick hon? Det prövas väl innan hon "släpps" igen antar jag iaf.
    Inte alls omöjligt att hon har ADHD. Dock måste hon väl gå med på utredningen frivilligt? Iaf, nej, alla ADHD mediciner är inte "amfetaminbaserade". Sedan beror det ju helt på vilken diagnos hon får. ADHD är ju superstort. Och det är nog ingen omöjlighet att hon har just det.

Hur ställer hon sig till ev eftervård efter hennes LVM avslutas? Finns det möjlighet till öppenvård? Vad står det i hennes "dom"? 

Förstår att det är skitjobbigt, men jag hoppas verkligen att OM hon nu blir utskriven om 2 veckor, har möjlighet/viljan att genomgå en ADHD-utredning. Och att hon får den hjälp hon behöver.       
    LVM avslutas alltid efter sex månader. 
  • Anonym
    nozpa skrev 2012-08-28 23:03:45 följande:

Alltså att LVM omprövas efter 3 månader. Och LVU efter 6 månader. Men skillnaden är att LVM alltid avslutas och ej omprövas?
    LVM omprövas inte och avslutas efter sex månader.
  • Anonym

Men LVU? Hade en bonusdotter som fick omedelbart LVU..men det upphävdes ju efter bara någon månad?

• Anonym

Älskar du din fru? Eller det spelar kanske ingen roll så..men du vill att hon ska funka för era barn iaf? Hoppas hon får den hjäklp hon behöver. Och du med. Prata med någon!

• Anonym

Hm, känner igen mig, fast inte i din berättelse.

Jag känner igen den där ilskan som pyr.

Är ensamstående mamma med tre barn.

Iskan över att man INBILLAT SIG att det är meningen att man skulle vara två.

Jösses vilken kall dusch det är.

Ett tungt lass, så mycket ansvar i vardagen, så mycket som ska flyta.

Jag har en helt underbar familj, vi står varandra mycket närma. Men det är ändå svårt.

LYCKA TILL!!!                  

• Anonym
    trötter01 skrev 2012-08-28 23:15:27 följande:
    Sorry, jag svamlade lite i mitt inlägg... Många tankar som mina fingrar inte hann med att skriva ner.

Jo jag vet hur detta går till. Min fru ska till förvaltningsrätten om två veckor och då kommer socialen att yrka på fortsatt LVM. Min fru har överklagat LVM-beslutet. Hon har redan fått chansen till frivillig vård som hon först gick med på och sen lyckades smyga sig ur. När hon trodde att alla släppt fokus på henne ökade hennes alkoholkonsumtion successivt tills det kulminerade i en ny alkoholförgiftning som våra barn fick bevittna :(

Läkaren kanske inte var den som bestämde men det var han som såg till att hon inte fick lämna sjukhuset igen. Hon har dessutom diabetes som inte mår så bra av allt detta drickande.

Jag gjorde den första anmälan till socialen... strax innan läkaren som behandlade henne andra gången (för alkoholförgiftning) gjorde sin. I februari var hon som sagt inne två gånger. 1,9 och 3,5 i promille hade hon då. Hennes hjärta stannade men läkarna fick igång det med hjärtmassage....

Allt detta och mycket mer finns med i socialens utredning. Dessutom löper det en parallell utredning angående barnens välbefinnande.

Tack för att du tog dig tiden att skriva hur det går till, förstår att jag verkade lite förvirrad i mitt inlägg :)
    Lycka till. Utifrån det du beskriver är det troligt att det kommer bli LVM.
  • Anonym
    nozpa skrev 2012-08-28 23:07:01 följande:

Ah, tack. :) Men ts skriver att det kan hävas om 2 veckor? Då kan det ju knappast vara tidsbestämt om det går att häva lite här o där? Frågar bara för att jag vill lära mig.
    Detta är bara i det första akuta skedet. Då avgörs det om det ska bli LVM eller inte.
  • Anonym
    trötter01 skrev 2012-08-28 23:45:30 följande:
    Jaha, det var ju bra i alla fall. Kan inte så mycket om ADHD, ska nog läsa på lite. Men jag har också hört att många som får medicin mot det tappar matlusten. Är det också skillnad beroende på medicin? Hon har ju även ätstörningar sedan tidigare. Det fick hon bukt med för ett flertal år sedan men jag misstänker att det har blivit sämre igen. Suck... så mycket som jag har låtit bli att se och intalat mig själv att det inte varit så farligt. Hon är ju väldigt duktig på att komma med vettiga svar när jag visar min oro.
    Jag har ju också haft mycket fokus på mig själv och barnen då det är jag som har fött båda och även tagit all föräldraledighet. Hon skulle vara hemma med vår yngsta nu i våras i 3 mån men det sprack efter två veckor då hon åkte in med alkoholförgiftning två ggr under loppet av en vecka... Så då fick jag vara hemma igen.
    Det är nog lite från person till person ifall det påverkar aptiten i stor grad. Värt ett försök skulle jag väl tycka. Och det finns ju några olika sorter att prova också och man kan försöka justera dosen osv. Ja läs på om adhd, det kan nog vara bra att ha lite mer kunskap. Sök särskilt på kvinnor med adhd, för det är en ganska stor skillnad från hur det yttrar sig hos män. Kvinnor blir ofta mer självskadande t.ex, precis som din fru med ätstörningar och missbruk. 

Förstår att du måste vara slut, som burit och fött 2 barn och tagit hand om dem, samtidigt som du måste varit orolig över din fru. Och säkert känt dig övergiven i vardagen till viss del kan jag tänka mig. Hade jag varit du hade jag nog sett om hon klarade av att reda ut detta nu, om hon gav det en ärlig chans. Men sätt dig och era barn först annars och separera om hon faller ned i missbruket igen.  
Svar på tråden Min fru är inlåst på LVM-hem