Inlägg från: trötter01 |Visa alla inlägg
  • trötter01

Min fru är inlåst på LVM-hem

Efter ett fruktansvärt jobbigt halvår då jag har gått och väntat på min frus nästa fylle-olycka har hon äntligten blivit LVM:ad och inlåst på behandlingshem. Dock kan hon släppas ut om 2 veckor om förvaltningsrätten anser att LVM ska hävas. Jag tvivlar på att det blir så...

Skulle det bli att hon kommer hem om två veckor tror jag inte att hon klarar av att vara nykter särskilt länge. Jag kommer definitivt inte acceptera en enda droppe, då får hon bo någon annan stans! Vi har ju dessutom två små barn, 3 och 1,5 år gamla som inte ska växa upp i ett alkoholisthem.

Jag älskar verkligen min fru men gränsen är nådd nu. Jag vet inte ens om vi kan hitta tillbaka till varandra. Nu säger läkarna att de vill undersöka henne för ADHD... suck! Så vitt jag vet så är det amfetaminer i ADHD-medicin och min fru har i sina tonår suttit på behandlingshem för drogmissbruk.

Jag bär runt på så mycket ilska, besvikelse, frustration och rädsla för allt detta och för allt som har hänt. Hon ringer mig varje dag men jag blir mest bara irriterad (inte så hon hör dock). Det är liksom så synd om henne hela tiden men när jag vill berätta hur jag har det här hemma så har hon inte tid att prata mer. Va fan... jag blev kvar här själv med våra små pojkar för att hon bestämde sig för att hälla i sig sprit... Det slutade med att hon kollapsade inne på vårt sovrumsgolv, jag ringde ambulansen och de fick dra upp henne på britsen eftersom  hon var medvetslös. Inne på sjukhuset konstaterades det att hon hade 3,0 i promille. Då bestämde läkaren att det skulle bli LVM. ( Detta var tredje gången hon kom in med alkoholförgiftning, de andra två ggr hände i februari)

Vet inte riktigt vad jag vill ha ut av att skriva här, men det känns skönt att få ner lite tankar i skrift. Kanske finns det någon därute som sitter i samma sits som jag och som vill prata ur sig :)

Kram till er alla!

• Svar på tråden Min fru är inlåst på LVM-hem
  • trötter01
    Anonym skrev 2012-08-28 22:56:07 följande:
    Tråkigt med din fru. Du verkar inte ha helt klart för dig hur processen fungerar. En läkare kan inte bestämma om det ska bli LVM. Läkaren kan göra en anmälan till socialtjänsten som beslutar om man ska göra ett omedelbart omhändertagande enligt LVM. Detta fastställs (eller upphävs) inom några dagar av förvaltningsrätten. Efter förvaltningsrätten har fastställt LVM så har soc en vecka på sig att ansöka om fortsatt LVM. Om soc ansöker om fortsatt LVM och det går igenom så kommer vården vara i sex månader. En förutsättning för att LVM ska gå igenom i rätten är din fru motsätter sig frivillig vård.
    Sorry, jag svamlade lite i mitt inlägg... Många tankar som mina fingrar inte hann med att skriva ner.

Jo jag vet hur detta går till. Min fru ska till förvaltningsrätten om två veckor och då kommer socialen att yrka på fortsatt LVM. Min fru har överklagat LVM-beslutet. Hon har redan fått chansen till frivillig vård som hon först gick med på och sen lyckades smyga sig ur. När hon trodde att alla släppt fokus på henne ökade hennes alkoholkonsumtion successivt tills det kulminerade i en ny alkoholförgiftning som våra barn fick bevittna :(

Läkaren kanske inte var den som bestämde men det var han som såg till att hon inte fick lämna sjukhuset igen. Hon har dessutom diabetes som inte mår så bra av allt detta drickande.

Jag gjorde den första anmälan till socialen... strax innan läkaren som behandlade henne andra gången (för alkoholförgiftning) gjorde sin. I februari var hon som sagt inne två gånger. 1,9 och 3,5 i promille hade hon då. Hennes hjärta stannade men läkarna fick igång det med hjärtmassage....

Allt detta och mycket mer finns med i socialens utredning. Dessutom löper det en parallell utredning angående barnens välbefinnande.

Tack för att du tog dig tiden att skriva hur det går till, förstår att jag verkade lite förvirrad i mitt inlägg :)
  • trötter01
    Anonym skrev 2012-08-28 23:12:33 följande:
    Älskar du din fru? Eller det spelar kanske ingen roll så..men du vill att hon ska funka för era barn iaf? Hoppas hon får den hjäklp hon behöver. Och du med. Prata med någon!
    Ja, jag älskar min fru och jag vill att vi ska bli en hel familj igen men hur det går med det får tiden utvisa... Hur det än går för oss som par vill jag att hon ska bli frisk igen så hon kan vara den fantastiska mamma som hon innerst inne är.

Hon har aldrig varit våldsam eller aggressiv mot barnen. Mot mig har hon skrikit och varit elak men aldrig fysiskt. När hon har blivit full har hon alltid tvärsomnat och därför har allt ansvar för barnen legat på mig. Även när hon inte har verkat onykter har hon sovit så djupt att inte ens vår yngsta, som sover i vårt sovrum, lyckats väcka henne med sitt mitt-i-natten-skrik. Våra grannar under oss har däremot haft full koll på vilka nätter han sovit dåligt.

• trötter01
    Anonym skrev 2012-08-28 22:49:28 följande:
    Usch, du har haft en jobbig tid Hoppas det hjälper henne att sitta där ett tag nu och nyktra till. Jag har jobbat inom LVM lite och det jag kan säga är att OM hon i grund och botten har adhd så kan det faktiskt hjälpa med sådan medicin, trots en bakgrund med missbruk. Just eftersom missbruket då många gånger helt enkelt varit i självmedicinerande syfte. Får personen då medicin så finns inte längre anledningen att missbruka för att medicinera. Medicinerna är dessutom inte alls som att missbruka amfetamin. Inte alla sorterna innehåller ens sådant. Skulle hon trots allt få en medicin som liknar amfetamin så är det i ytterst små och kontrollerade mängder, som inte gör henne hög utan gör henne normal. Det gör att hennes hjärnas kemi kommer i normal balans, inte att hon blir hög.  
    Jaha, det var ju bra i alla fall. Kan inte så mycket om ADHD, ska nog läsa på lite. Men jag har också hört att många som får medicin mot det tappar matlusten. Är det också skillnad beroende på medicin? Hon har ju även ätstörningar sedan tidigare. Det fick hon bukt med för ett flertal år sedan men jag misstänker att det har blivit sämre igen. Suck... så mycket som jag har låtit bli att se och intalat mig själv att det inte varit så farligt. Hon är ju väldigt duktig på att komma med vettiga svar när jag visar min oro.
    Jag har ju också haft mycket fokus på mig själv och barnen då det är jag som har fött båda och även tagit all föräldraledighet. Hon skulle vara hemma med vår yngsta nu i våras i 3 mån men det sprack efter två veckor då hon åkte in med alkoholförgiftning två ggr under loppet av en vecka... Så då fick jag vara hemma igen.
Svar på tråden Min fru är inlåst på LVM-hem