Inlägg från: MrsL |Visa alla inlägg
  • MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

Varför kallas man homofob så fort man inte kan tycka att homosex är något fullkomligt vackert, fint och "naturligt"?
    Om jag i stället för att anföra mina bibliskt grundade tro sa att "Nej, jag tycker bara det är äckligt" skulle min åsikt accepteras då?

• MrsL

Men vad har "kvinnan tige i församlingen" med homosex att göra?!

• MrsL

Jag tiger så gärna....

Allvarligt talat, nu är jag inte aktiv inom jv men jag stöder helt att man inte har kvinnliga äldste med hänvisning till just det skriftstället. Tycker inte att det ska finnas kvinnliga präster heller... (duckar mig snabbt för nu laddas kanonerna om...)

• MrsL

42Å

Alla som tar upp skriftställen för att bevisa att jag har fel har gjort precis likadant, tagit texter och verser helt ur sitt sammnhang. Och "kvinnan tige..." syftar inte på något som har med kärlek och äktenskap att göra, utan att kvinnan inte ska ha något högre ämbete.

• MrsL

Inget högre ämbete inom församlingarna, menar jag såklart. En tolkning som delas av de flesta frikyrkor, samt katolska kyrkan och den ortodoxa judiska tron.

• MrsL

42Å:
    "Till Mr sL: Antingen följer du samtliga Paulus förmaningar eller ingen. Det är ingen tvekan om att Paulus menar att kvinnor inte ska yttra sig i religiösa sammanhang och det är vad du gör när du hänvisar till Bibeln för att uttrycka din åsikt om samkönad kärlek.

Det är hyckleri att selektera bibelpåbud som stöd för sina åsikter om man själv inte följer alla. "

Du använder dem som stöd för dina åsikter, eller rättare sagt mot mina. Är du en hycklare?
    Dessutom befinner vi oss inte i en kyrka eller annan religiös lokal, utan på nätet. Här kan jag uttala mig trots att jag är kvinna. Men för säkerhets skull ska jag täcka mitt huvud när jag gör det, så kanske jag kan få yttra mig....

• MrsL

Vi glömmer i denna diskussion att människan har sin fria vilja. Gud skapade inte människan homosexuell utan människorna kan välja själva huruvida de vill leva som homo- hetero- eller bisexuella utan att Gud skickar en blixt i huvudet på oss för att tillrättavisa oss.
    Ett eventuellt "straff" kommer den dag då Gud bestämmer det.

• MrsL

RadixLecti

Du kan inte omvända mig och jag kan inte omvända dig. Kan vi inte nöja oss med det?

• MrsL

Dessutom var det inte min avsikt att försöka "omvända" någon, mer att få förklara varför jag tycker som jag gör om homosex.

• MrsL

Nej Radix. Man tröttnar på att bli kallad för saker man inte är.

• MrsL

Igen: det är inte _människorna_som fördöms utan handlingarna.

• MrsL

Och det är inte _jag_ eller andra kristna som fördömer utan Gud.

• MrsL

Citat Mr sL: ?Jag tror det kallas att häda när man förnekar gud..!
    Snälla 42Å citera rätt skribent....

• MrsL

Ang att barn föds med utvecklingsstörning (som f.ö min äldste son lider av) så kan man inte lasta Gud för detta. det beror på att vi människor är ofullkomliga, vilket i sin tur beror på att Adam och Eva syndade.

• MrsL

42Å

Känner mig inte ett dugg förnedrad, tycker bara att man ska hålla koll på vem som säger vad innan man kritiserar.

• MrsL

Och om det INTE är ett val, hur kommer det sig då att folk som varit gifta i många år plötsligt lämnar fru och barn för att leva som homosexuella? Och tvärtom?

• MrsL

Dofilus:
    Det är väl lika logiskt som ditt inlägg...
    Man kan se det från två håll. En tjej/kille vill "komma ut" som bög/flata men känner en stor skam, skuld osv. Beror det på samhällets fördomar eller på att det egentligen är "fel" och inte alls medfött? Ja, det är väl det vi "tvistar" om här?

• MrsL

42Å
    Intressant att du bara tar upp sådant som är negativt om jehoavs vittnen....Verkligen okritiskt och objektivt!

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln