• Emeraldy

Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?

Vi ska köpa en bilbarnstol till sonen som nu är 6 månader. Det är ju en hel djungel och hur mycket jag än googlar och läser här på Familjeliv så blir jag inte klokare

Det är ju rätt dyrt med bilbarnstolar, så det optimala är ju att hitta en stol som funkar både nu när sonen är bebis, och som han sen kan ha minst tills han är 4 år och vi kan köpa en bältesstol och vända honom framåt. Men finns det någon sån stol??

Läser man här på FL så verkar alla med någorlunda säkerhetstänk köpa två bakåtvända stolar innan barnet vänds framåt, eller så tänker man lite mindre på säkerheten och vänder barnet för tidigt (det gjorde vi tyvärr med äldre dottern och vill helst inte göra om).

Nån som har nåt bra tips??     

• Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?
  • Duckan

Inte hittat en sån stol. Vi hade sk babyskydd fram till hon var året (litet barn) och sen en stol till det var dags för bälteskudde.

• Vinxen

Hur stol från IF. Prisvärt, alltid dom säkraste stolarna på marknaden, ny stol när barnet vuxit ur den förra å den sista får man behålla :) vi är sjukt nöjda för det är så smidigt. Dessutom får man ny stol om man skulle krocka eller om man på annat vis tycker man ska ha ny stol.

• Sisisisi

Nja, det beror ju på. De flesta stolarna funkar ju tills barnet fyllt 4 år. Men sen finns en stol som är ännu större, britax twoway, den har högre rygg och funkar verkligen tills barnet väger 25 kg, men bebisar sitter inte bra i den och den är inte lika ombonad och komfortabel som andra stolar.

Min son har precis fyllt 4, väger 18-19 kg och är 110 cm. Han har inom några månader vuxit ur både securan och multitechen som han har. Vi kommer att byta till twoway så han kan åka bakåt tills han  är för lång och för tung för den största stolen. Storebrorsan satt i tw tills han va 5 år, 25 kg och 118 cm, då var han för lång för alla andra stolar.

Vill man bara köpa en bakåtvänd stol som passar bra till bebisar och större barn  så väljer man en av de större stolarna. Jag skulle välja Britax maxway! Även axkid är stor, multitech någorlunda stol.

Besafe izikid, britax hiway, brio zento, maxicosi mobi , duologic, AG cosmic är stolar med kortare rygg som min son växte ur innan strax han var 4 år. 

• lullens

Det borde väl räcka med att köpa en bakåtvänd stol. som barnet kan ha tills det han går att vända.

Min 8-åring vände vi på när han var 4 år, fram tills dess hade han samma bakåtvända stol som vi köpte till honom när han var runt halvåret. Till våra småkillar har vi köpt britax stolar. Tyvärr har vi bara en volvo v40. Så vi har fått trixa för att alla stolar får plats. Ville egentligen köpt en annan britax stol, men den var för stor för vår lilla bil.

Men hur gammal är er dotter; Kan ni inte använda hennes gamla stol?

• Sisisisi
    Vinxen skrev 2012-08-10 10:46:03 följande:
    Hur stol från IF. Prisvärt, alltid dom säkraste stolarna på marknaden, ny stol när barnet vuxit ur den förra å den sista får man behålla :) vi är sjukt nöjda för det är så smidigt. Dessutom får man ny stol om man skulle krocka eller om man på annat vis tycker man ska ha ny stol.

Men deras mellanstol är ju bara godkänd till 18 kg och dessutom väldigt låg rygg så då behöver man ju verkligen köpa en till bakåtvänd stol innan man vänder barnet och börjar använda bältesstolen.
  • Lena

Vi kommer ha en men kan inte byta förrän bebisen är nio månader då stolen är 9-25kg. Vi har en acta graco belogic.

• lullens
    MeNoLike skrev 2012-08-10 10:52:47 följande:
    Britax multitech? Men den va kanske från 9 mån

Den var det jag ville köpt!!!

Min 20månaders är lång för sin ålder. Så den borde varit den bästa!
  • Lena

Vinxen: du får alltid en ny stol vid krock, det går på bilförsäkringen

• Vinxen

Fast 18 kilo är ganska mycket å ryggdelen går att höja :)

Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?