• Emeraldy

Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?

Vi ska köpa en bilbarnstol till sonen som nu är 6 månader. Det är ju en hel djungel och hur mycket jag än googlar och läser här på Familjeliv så blir jag inte klokare

Det är ju rätt dyrt med bilbarnstolar, så det optimala är ju att hitta en stol som funkar både nu när sonen är bebis, och som han sen kan ha minst tills han är 4 år och vi kan köpa en bältesstol och vända honom framåt. Men finns det någon sån stol??

Läser man här på FL så verkar alla med någorlunda säkerhetstänk köpa två bakåtvända stolar innan barnet vänds framåt, eller så tänker man lite mindre på säkerheten och vänder barnet för tidigt (det gjorde vi tyvärr med äldre dottern och vill helst inte göra om).

Nån som har nåt bra tips??     

• Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?
  • Lena

18kg passerar de flesta innan fyra år när man tidigast bör vända.

• MeNoLike

Jag hade multitechen åt mina killar å var nöjd, köpte dock för ett år sedan såna enklare framåtstolar pga de är stora för sin ålder

• Sisisisi
    Vinxen skrev 2012-08-10 11:03:04 följande:
    Fast 18 kilo är ganska mycket å ryggdelen går att höja :)
    Tycker du? Mina barn har vägt det som 3-åringar och de ska åka bakåt till minst 5 år och helst till 25 kg.

Nej, den går inte att höja så mycket, det är den minsta stolen på marknaden. Jättesäker, men när den är urvuxen är det säkrare med vilken bakåtvänd stol som helst istället för den säkraste bältesstolen  
  • Coyote

Min snart tvååring väger 16 kilo, så en stol upp till 18 skulle aldrig funka för oss, därför hoppade vi över att hyra stolar. Vi har en hi-way och kommer byta till en twoway när den är urvuxen, eller när sonens småsystrar behöver byta från babyskydd till bakåtvänd.

• Gladskit

Vi hade en Britax Two Way från det att sonen var 6 mån. Då hade han växt ur babyskyddet och vägde över 9kg så i butiken sa det att det var godkänt att ha honom så. Och det funkade jättebra, vi hade den tills att han började åka i en framåtvänd bältesstol. Vi hade aldrig Two Wayen framåt utan han åkte alltid bakåt i den. Vi vände honom när han var ca 5,5 år.

• Emeraldy

Tack för alla svar!

Britax Multi Tech har vi tittat på och tycker ser fin ut. Det jag funderar på där (och med alla stolar med nackkudde) är att barnet kan växa ur den "för tidigt" pga att axlarna tar i nackkudden. Det hände med dottern (som alltid varit över medellängd) som satt i en AG Cosmic tror jag den hette, det var därför vi köpte en bältesstol och vände henne framåt redan när hon var 3½, och det kändes inte riktigt bra, så jag vill inte göra om det. Den stolen är borta ur huset av andra anledningar, så vi måste köpa en ny stol.

Britax Two Way har jag ju läst ska funka väldigt länge, men bara genom att titta på stolen känns det som att sonen skulle drunkna i den idag (och då är han ändå ingen liten bebis )

Britax Max Way som några av er har nämnt har jag faktiskt inte kollat på, får kolla upp den.

Axkid ser också stor och bra ut. Vi var till Barnens Hus igår för att få lite hjälp men det fanns ingen personal alls att fråga så då blev vi lite anti och for därifrån    

• R3becca

Vi använder BeSafe Izi kid x3 (om jag nu inte minns fel).
    Den har vi använt sedan dottern var drygt 8 månader, och planerar att ha henne sittandes (bakåtvänd) i den i iaf 2 år till.
    Hon är 16 månader idag. 

~ Meija 11-04-12 ~
  • Sisisisi
    R3becca skrev 2012-08-10 12:58:35 följande:
    Vi använder BeSafe Izi kid x3 (om jag nu inte minns fel).
    Den har vi använt sedan dottern var drygt 8 månader, och planerar att ha henne sittandes (bakåtvänd) i den i iaf 2 år till.
    Hon är 16 månader idag. 

Och sen köpa en större bakåtvänd? För ni tänker väl inte vända henne så tidigt?
Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?