• Emeraldy

Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?

Vi ska köpa en bilbarnstol till sonen som nu är 6 månader. Det är ju en hel djungel och hur mycket jag än googlar och läser här på Familjeliv så blir jag inte klokare

Det är ju rätt dyrt med bilbarnstolar, så det optimala är ju att hitta en stol som funkar både nu när sonen är bebis, och som han sen kan ha minst tills han är 4 år och vi kan köpa en bältesstol och vända honom framåt. Men finns det någon sån stol??

Läser man här på FL så verkar alla med någorlunda säkerhetstänk köpa två bakåtvända stolar innan barnet vänds framåt, eller så tänker man lite mindre på säkerheten och vänder barnet för tidigt (det gjorde vi tyvärr med äldre dottern och vill helst inte göra om).

Nån som har nåt bra tips??     

• Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?
  • R3becca
    Sisisisi skrev 2012-08-10 13:07:13 följande:

Och sen köpa en större bakåtvänd? För ni tänker väl inte vända henne så tidigt?
    Nej, då köper vi en framåtvänd stol. När hon är drygt 3,5 så har vi tänkt vända på henne.
    Förutsatt att hon inte "passar" i stolen längre. Hon är idag både mycket tyngre och mycket längre än genomsnittet, och fortsätter hon växa efter sin egen kurva precis som hon gör idag så finns det inte en chans att hon ryms längre än till ca 3,5 år. 
    ~ Meija 11-04-12 ~
  • Sisisisi
    R3becca skrev 2012-08-10 13:20:16 följande:
    Nej, då köper vi en framåtvänd stol. När hon är drygt 3,5 så har vi tänkt vända på henne.
    Förutsatt att hon inte "passar" i stolen längre. Hon är idag både mycket tyngre och mycket längre än genomsnittet, och fortsätter hon växa efter sin egen kurva precis som hon gör idag så finns det inte en chans att hon ryms längre än till ca 3,5 år. 

Nä, ni har ju den minsta stolen, klart det blir trångt då. Ett smartare val vore ju att köpa en större bakåtvänd stol när izin är urvuxen. Det är ju fem gånger säkrare att åka bakåt så barn ska ju åka bakåt tills de är minst 5 år och helst väger 25 kg.
    Själv skulle jag inte ens fundera på att vända en 3-åring som inte har vuxit ur den största stolen. 
  • Gladskit
    R3becca skrev 2012-08-10 13:20:16 följande:

Det rekommenderas inte att man vänder så små barn!
    http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/Barn-i-bil/

Min son är också både stor och lång, det har han varit sen han föddes. Och vi vuxna kunde tycka att det såg obekvämt ut att sitta med något böjda ben (OBS något böjda, absolut inte i lotusställning!) i en bakåtvänd barnstol. Men det är ändå tusen gånger bättre, vilket vi också blev rekommenderade när vi var på väg att byta stol tidigare, att barnet sitter bakåt med böjda ben än att de sitter framåt med tanke på skaderisken vid olycka.
    Förutsatt givetvis att barnet ryms i stolen längdmässigt!
    Enligt NTF gäller:
    Bilbarnstolen är urvuxen först när barnets huvud når upp över bilbarnstolens ryggstöd, ungefär i höjd med överkanten på barnets öron.
  • Syskon2013
    Sisisisi skrev 2012-08-10 13:29:11 följande:
    Nä, ni har ju den minsta stolen, klart det blir trångt då. Ett smartare val vore ju att köpa en större bakåtvänd stol när izin är urvuxen. Det är ju fem gånger säkrare att åka bakåt så barn ska ju åka bakåt tills de är minst 5 år och helst väger 25 kg.
    Själv skulle jag inte ens fundera på att vända en 3-åring som inte har vuxit ur den största stolen. 
    Vilken är den största stolen? Själv har jag en gosse på 20 månader som var 90 cm vid 18-månaderskontrollen, han väger cirka 15 kg, en stor gosse med andra ord.
  • Sisisisi
    Syskon2013 skrev 2012-08-10 13:34:34 följande:
    Vilken är den största stolen? Själv har jag en gosse på 20 månader som var 90 cm vid 18-månaderskontrollen, han väger cirka 15 kg, en stor gosse med andra ord.

Den största stolen är britax twoway, den har högst rygg och är väldigt rymlig. Axkid  och maxway har oxå höga ryggar, men maxway är väl inte lika rymlig på sidorna.
  • Syskon2013
    Sisisisi skrev 2012-08-10 13:41:11 följande:
    Den största stolen är britax twoway, den har högst rygg och är väldigt rymlig. Axkid  och maxway har oxå höga ryggar, men maxway är väl inte lika rymlig på sidorna.
    Tack för infon! Det dröjer nog inte länge till förrän vi får byta till en annan stol än den vi har.
  • Dohgon

vi kör med de man hyr på IF. de står p ådem att de går upp till 18 kg eller 4 år. men precis samma stolar var tidigare godkända till 25 kg och enligt personalen på IF är det ingen fara att använda dem upp till 25 kg. Det är bara tillverkaren som var tvungen att ändra pga eu-direktiv.
    vi kommer fortsätta med dessa stolar tills de är 4 eller tills de växt ur dem helt enkelt.
    anledningen att vi hyr istället är att det skulle bli satans dyrt att behöva köpa två stycken samtidigt.

• Pim

Vi kör med Britax Hi-way på båda våra killar (1,5 resp 3 år, båda väger 13kg). Eftersom vi hade en väldigt liten bil när vi skaffade dem, så fick det bli just Hi-way för att de skulle få plats. När vi frågade om stolar på Barnens hus, så fick vi veta att vi kanske skulle fundera på att byta bil istället eftersom ingen skulle få plats. Så vi åkte och frågade samma på Babyproffsen och de visade oss Hi-way och installerade den till och med i bilen för att visa att den visst fick plats.

Mitt råd till dig är att åka till barnbutiken och fråga och testa. Kolla med barnen i. Känns det inte rätt, så åk till en annan butik om det finns möjlighet till det och kolla där. Sen kan du köpa begagnad eller slå till direkt i affären. Större barnkedjor, som Barnens hus och babyproffsen har ofta nedsatta priser på sina barnstolar. Kolla deras hemsidor! 

• Vildblomman

Jag hade en britax two way plus. Den var kalas bra. Hög i ryggen. Den ska gå att använda tills de blir 7 sa försäljaren. Sonen är lång så han växte ur sin vid nästan 5 år

Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?