• Emeraldy

Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?

Vi ska köpa en bilbarnstol till sonen som nu är 6 månader. Det är ju en hel djungel och hur mycket jag än googlar och läser här på Familjeliv så blir jag inte klokare

Det är ju rätt dyrt med bilbarnstolar, så det optimala är ju att hitta en stol som funkar både nu när sonen är bebis, och som han sen kan ha minst tills han är 4 år och vi kan köpa en bältesstol och vända honom framåt. Men finns det någon sån stol??

Läser man här på FL så verkar alla med någorlunda säkerhetstänk köpa två bakåtvända stolar innan barnet vänds framåt, eller så tänker man lite mindre på säkerheten och vänder barnet för tidigt (det gjorde vi tyvärr med äldre dottern och vill helst inte göra om).

Nån som har nåt bra tips??     

• Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?
  • Emeraldy
    Vildblomman skrev 2012-08-10 17:30:15 följande:
    Jag hade en britax two way plus. Den var kalas bra. Hög i ryggen. Den ska gå att använda tills de blir 7 sa försäljaren. Sonen är lång så han växte ur sin vid nästan 5 år

Från vilken ålder använde barnet den?
  • TheLightOfMyLife

Tror faktiskt att Max way är tom större än multi tech. När min son var 5 mån vägde han 11 kg och var 74 cm lång. Här snackar vi om stor bebis och Max way passade honom bäst:)

• niky40

Jag har stora pojkar.. Tänkte först att äldsta pojken skulle få åka i sin hi way tills han växt ur den och sen gå på bälteskudde.. Vi bytte bil för att han skulle få bättre plats när det började se för trångt ut men nu ser det ut som han snart kommer växa ur den på längden v trots att vi kopplade ur airbagen på nya bilen och satte honom fram för att få mer plats m Jag vill inte sätta honom framåt änpå mycket länge.. Vad ska jag köpa för stol? Han är nu 3, 5 år, 106 cm lång och väger 19 kg..

Förlåt om jag snor tråden!

• Vildblomman

Niky40: försäljaren sa till mig när jag köpte two way plus att den var stolen med den längsta ryggen. Vet inte om det är så idag oxå.

• Min underbara hjärtan

Vi köpt en sådan till dottern hon ska få börja ha den i höst dock är hon två!!! Men den går att ha direkt efter Babyskyddet... Finns på barnens hus den kostar över 3000! Vo köpte den för halva priset på barnens hus då dom öppnande en ny butik

• Sisisisi
    niky40 skrev 2012-08-10 23:49:38 följande:
    Jag har stora pojkar.. Tänkte först att äldsta pojken skulle få åka i sin hi way tills han växt ur den och sen gå på bälteskudde.. Vi bytte bil för att han skulle få bättre plats när det började se för trångt ut men nu ser det ut som han snart kommer växa ur den på längden v trots att vi kopplade ur airbagen på nya bilen och satte honom fram för att få mer plats m Jag vill inte sätta honom framåt änpå mycket länge.. Vad ska jag köpa för stol? Han är nu 3, 5 år, 106 cm lång och väger 19 kg..

Förlåt om jag snor tråden!

Jag skulle välja britax twoway som är störst, den brukar kosta ca 1500 kr i webbutikerna.
  • Helle333
    Emeraldy skrev 2012-08-10 10:40:09 följande:
    Vi ska köpa en bilbarnstol till sonen som nu är 6 månader. Det är ju en hel djungel och hur mycket jag än googlar och läser här på Familjeliv så blir jag inte klokare

Det är ju rätt dyrt med bilbarnstolar, så det optimala är ju att hitta en stol som funkar både nu när sonen är bebis, och som han sen kan ha minst tills han är 4 år och vi kan köpa en bältesstol och vända honom framåt. Men finns det någon sån stol??

Läser man här på FL så verkar alla med någorlunda säkerhetstänk köpa två bakåtvända stolar innan barnet vänds framåt, eller så tänker man lite mindre på säkerheten och vänder barnet för tidigt (det gjorde vi tyvärr med äldre dottern och vill helst inte göra om).

Nån som har nåt bra tips??     
    Köp en bakåtvänd som håller till 25kg. Det trista är väl att då kan ni inte köpa en isofixstol utan måste köpa en man fäster med bilbälte.
    Min dotter har en Akta Graco DuoLogic 2 hemma hos mina föräldrar, den har isofix och går därmed bara upp till 18kg med andra ord kommer jag bli tvungen att köpa en till bakåtvänd att ha där om jag inte själv skaffar bil innan dess och bara åker bil dit upp.
    Hemma har hon en Akta Graco BeLogic2. Den är jättebra, går också att luta i tre olika lägen. Minuset är att den fungerar inte att sätta i alla bilar. Den var svår att sätta in i hennes pappas bil eftersom fästdelen på bilbältet hamnade lite för nära metallbågarna man ska föra bältet igenom så de låste fast bältet och det blev svårt att mata fram. I min bonuspappas bil är den jättelätt att sätta fast och i min pappas bil går det inte alls att sätta den eftersom plastdelen på bältet åker in mellan metallbågarna och blir fysiskt omöjlig att fästa i hans bil. Så åk med bilen till en butik som har olika stolar och be att de följer med er ut så ni kan testa att fästa stolen i eran bil så ni ser att den funkar med bältena i bilen  
  • Helle333
    Emeraldy skrev 2012-08-10 11:52:08 följande:
    Tack för alla svar!

Britax Multi Tech har vi tittat på och tycker ser fin ut. Det jag funderar på där (och med alla stolar med nackkudde) är att barnet kan växa ur den "för tidigt" pga att axlarna tar i nackkudden. Det hände med dottern (som alltid varit över medellängd) som satt i en AG Cosmic tror jag den hette, det var därför vi köpte en bältesstol och vände henne framåt redan när hon var 3½, och det kändes inte riktigt bra, så jag vill inte göra om det. Den stolen är borta ur huset av andra anledningar, så vi måste köpa en ny stol.

Britax Two Way har jag ju läst ska funka väldigt länge, men bara genom att titta på stolen känns det som att sonen skulle drunkna i den idag (och då är han ändå ingen liten bebis )

Britax Max Way som några av er har nämnt har jag faktiskt inte kollat på, får kolla upp den.

Axkid ser också stor och bra ut. Vi var till Barnens Hus igår för att få lite hjälp men det fanns ingen personal alls att fråga så då blev vi lite anti och for därifrån    

kudden går att ta av på akta gracos belogic
  • Lillis80

Britax max way kan jag varmt rekommendera! Köpte en sån till dottern när hon var 6 månader, och den sitter hon väldigt bra i. Kan användas upp till 25 kg. Det är en rejäl förlustaffär att hyra stolar. Man betalar mer för stolarna än vad det hade kostat om man köpt dem. Sen får man visserligen behålla den sista stolen - som också är den billigaste. Bättre att köpa och få behålla alla tre, och betala mindre för det ;)

Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?