Emeraldy skrev 2012-08-10 10:40:09 följande:
Vi ska köpa en bilbarnstol till sonen som nu är 6 månader. Det är ju en hel djungel och hur mycket jag än googlar och läser här på Familjeliv så blir jag inte klokare
Det är ju rätt dyrt med bilbarnstolar, så det optimala är ju att hitta en stol som funkar både nu när sonen är bebis, och som han sen kan ha minst tills han är 4 år och vi kan köpa en bältesstol och vända honom framåt. Men finns det någon sån stol??
Läser man här på FL så verkar alla med någorlunda säkerhetstänk köpa två bakåtvända stolar innan barnet vänds framåt, eller så tänker man lite mindre på säkerheten och vänder barnet för tidigt (det gjorde vi tyvärr med äldre dottern och vill helst inte göra om).
Nån som har nåt bra tips??
Köp en bakåtvänd som håller till 25kg. Det trista är väl att då kan ni inte köpa en isofixstol utan måste köpa en man fäster med bilbälte.
Min dotter har en Akta Graco DuoLogic 2 hemma hos mina föräldrar, den har isofix och går därmed bara upp till 18kg med andra ord kommer jag bli tvungen att köpa en till bakåtvänd att ha där om jag inte själv skaffar bil innan dess och bara åker bil dit upp.
Hemma har hon en Akta Graco BeLogic2. Den är jättebra, går också att luta i tre olika lägen. Minuset är att den fungerar inte att sätta i alla bilar. Den var svår att sätta in i hennes pappas bil eftersom fästdelen på bilbältet hamnade lite för nära metallbågarna man ska föra bältet igenom så de låste fast bältet och det blev svårt att mata fram. I min bonuspappas bil är den jättelätt att sätta fast och i min pappas bil går det inte alls att sätta den eftersom plastdelen på bältet åker in mellan metallbågarna och blir fysiskt omöjlig att fästa i hans bil. Så åk med bilen till en butik som har olika stolar och be att de följer med er ut så ni kan testa att fästa stolen i eran bil så ni ser att den funkar med bältena i bilen