• lullens

Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?

Det borde väl räcka med att köpa en bakåtvänd stol. som barnet kan ha tills det han går att vända.

Min 8-åring vände vi på när han var 4 år, fram tills dess hade han samma bakåtvända stol som vi köpte till honom när han var runt halvåret. Till våra småkillar har vi köpt britax stolar. Tyvärr har vi bara en volvo v40. Så vi har fått trixa för att alla stolar får plats. Ville egentligen köpt en annan britax stol, men den var för stor för vår lilla bil.

Men hur gammal är er dotter; Kan ni inte använda hennes gamla stol?

• lullens
    MeNoLike skrev 2012-08-10 10:52:47 följande:
    Britax multitech? Men den va kanske från 9 mån

Den var det jag ville köpt!!!

Min 20månaders är lång för sin ålder. Så den borde varit den bästa!
  • lullens
    Borgsan skrev 2012-08-11 11:28:02 följande:
    Vi har kollar på ny stol till vår dotter då lillebror behöver ha hennes. Hon har en besafe som vi varit supernöjda med. Hon hade kunnat sitta i den ett tag till men ni får lillebror ärva den och hon får en ny besafe frmåtvänd. Enligt personalen räcker det att barnet uppfyller ett av tre krav. Över 15 kg. Över 103 cm eller fyllt fyra år. Vår dotter uppfyller två av tre.

Och så krängde dem en stol till er!?

För det första: Att barn Ska sitta bakåtvända tills 4 år! Beror inte p.g.a. vikt eller längd! Det beror främst p.g.a. mindre barn har ett mycket större huvud förhållande till kroppen. Och det är först vid 4-årsåldern det börjar "växas till sig". Alltså om ett mindre barn sitter framåtvänd vid en krock, är riskerna stora att barnet bryter nacken.

Orkar inte dra för det andra, tredje osv.

Jag skulle åkt tillbaka till affären och krävt att få tala med chefen! J-a lurendejare!
Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?