• Sisisisi

Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?

Nja, det beror ju på. De flesta stolarna funkar ju tills barnet fyllt 4 år. Men sen finns en stol som är ännu större, britax twoway, den har högre rygg och funkar verkligen tills barnet väger 25 kg, men bebisar sitter inte bra i den och den är inte lika ombonad och komfortabel som andra stolar.

Min son har precis fyllt 4, väger 18-19 kg och är 110 cm. Han har inom några månader vuxit ur både securan och multitechen som han har. Vi kommer att byta till twoway så han kan åka bakåt tills han  är för lång och för tung för den största stolen. Storebrorsan satt i tw tills han va 5 år, 25 kg och 118 cm, då var han för lång för alla andra stolar.

Vill man bara köpa en bakåtvänd stol som passar bra till bebisar och större barn  så väljer man en av de större stolarna. Jag skulle välja Britax maxway! Även axkid är stor, multitech någorlunda stol.

Besafe izikid, britax hiway, brio zento, maxicosi mobi , duologic, AG cosmic är stolar med kortare rygg som min son växte ur innan strax han var 4 år. 

• Sisisisi
    Vinxen skrev 2012-08-10 10:46:03 följande:
    Hur stol från IF. Prisvärt, alltid dom säkraste stolarna på marknaden, ny stol när barnet vuxit ur den förra å den sista får man behålla :) vi är sjukt nöjda för det är så smidigt. Dessutom får man ny stol om man skulle krocka eller om man på annat vis tycker man ska ha ny stol.

Men deras mellanstol är ju bara godkänd till 18 kg och dessutom väldigt låg rygg så då behöver man ju verkligen köpa en till bakåtvänd stol innan man vänder barnet och börjar använda bältesstolen.
  • Sisisisi
    Vinxen skrev 2012-08-10 11:03:04 följande:
    Fast 18 kilo är ganska mycket å ryggdelen går att höja :)
    Tycker du? Mina barn har vägt det som 3-åringar och de ska åka bakåt till minst 5 år och helst till 25 kg.

Nej, den går inte att höja så mycket, det är den minsta stolen på marknaden. Jättesäker, men när den är urvuxen är det säkrare med vilken bakåtvänd stol som helst istället för den säkraste bältesstolen  
  • Sisisisi
    R3becca skrev 2012-08-10 12:58:35 följande:
    Vi använder BeSafe Izi kid x3 (om jag nu inte minns fel).
    Den har vi använt sedan dottern var drygt 8 månader, och planerar att ha henne sittandes (bakåtvänd) i den i iaf 2 år till.
    Hon är 16 månader idag. 

Och sen köpa en större bakåtvänd? För ni tänker väl inte vända henne så tidigt?
  • Sisisisi
    R3becca skrev 2012-08-10 13:20:16 följande:
    Nej, då köper vi en framåtvänd stol. När hon är drygt 3,5 så har vi tänkt vända på henne.
    Förutsatt att hon inte "passar" i stolen längre. Hon är idag både mycket tyngre och mycket längre än genomsnittet, och fortsätter hon växa efter sin egen kurva precis som hon gör idag så finns det inte en chans att hon ryms längre än till ca 3,5 år. 

Nä, ni har ju den minsta stolen, klart det blir trångt då. Ett smartare val vore ju att köpa en större bakåtvänd stol när izin är urvuxen. Det är ju fem gånger säkrare att åka bakåt så barn ska ju åka bakåt tills de är minst 5 år och helst väger 25 kg.
    Själv skulle jag inte ens fundera på att vända en 3-åring som inte har vuxit ur den största stolen. 
  • Sisisisi
    Syskon2013 skrev 2012-08-10 13:34:34 följande:
    Vilken är den största stolen? Själv har jag en gosse på 20 månader som var 90 cm vid 18-månaderskontrollen, han väger cirka 15 kg, en stor gosse med andra ord.

Den största stolen är britax twoway, den har högst rygg och är väldigt rymlig. Axkid  och maxway har oxå höga ryggar, men maxway är väl inte lika rymlig på sidorna.
  • Sisisisi
    niky40 skrev 2012-08-10 23:49:38 följande:
    Jag har stora pojkar.. Tänkte först att äldsta pojken skulle få åka i sin hi way tills han växt ur den och sen gå på bälteskudde.. Vi bytte bil för att han skulle få bättre plats när det började se för trångt ut men nu ser det ut som han snart kommer växa ur den på längden v trots att vi kopplade ur airbagen på nya bilen och satte honom fram för att få mer plats m Jag vill inte sätta honom framåt änpå mycket länge.. Vad ska jag köpa för stol? Han är nu 3, 5 år, 106 cm lång och väger 19 kg..

Förlåt om jag snor tråden!

Jag skulle välja britax twoway som är störst, den brukar kosta ca 1500 kr i webbutikerna.
  • Sisisisi
    Borgsan skrev 2012-08-11 11:28:02 följande:
    Vi har kollar på ny stol till vår dotter då lillebror behöver ha hennes. Hon har en besafe som vi varit supernöjda med. Hon hade kunnat sitta i den ett tag till men ni får lillebror ärva den och hon får en ny besafe frmåtvänd. Enligt personalen räcker det att barnet uppfyller ett av tre krav. Över 15 kg. Över 103 cm eller fyllt fyra år. Vår dotter uppfyller två av tre.

En bältesstol är godkänd från 15 kg så det är ju okej från att barnet väger det. Men det är inte säkert. Barnet åker fem gånger säkrare bakåtvänd så vill man att barnet ska åka säkert väljer man att vända så sent det går. Även om barnet väger 15 kg eller är 4 år, en bakåtvänd stol är mycket säkrare.
  • Sisisisi

Bara det personalen säger, att ett av tre krav ska uppfyllas visar på hur otroligt okunnig personal det finns!! Vilken affär sa de så på?

Svar på tråden Finns det nån stol man kan ha från babyskydd tills barnet kan åka framåtvänd?