• Pssst

En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?

Vi har en diskussion här ang. detta där jag anser att det räcker att vi tar upp en gång innan vi lägger oss. Min man är av annan åsikt och går han upp på natten så tar han upp dottern med.

Vad tycker ni? Och varför?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?
  • Dr Mupp

Kisset koncentras på natten pga av ett hormon. Utan att vara speciallit påläst så tänker jag spontant att borde inte hormonproduktionen störas om man tar upp och kissar barnet på natten. 

Vi har aldrig behövt nattkissa våra barn, de har hållit sig hela nätterna, vi har inte tagit bort nattblöjorna innan de varit torra på morgonen (de har varit mellan 2 och 2,5 år då). 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • tobiq

Vår dotter var torr dagtid vid 2 år och 9 mån, sen hade hon blöja på natten tills hon var 3,5 och då hade den varit torr i några månader, efter det har det inte hänt en enda olycka nattetid. Förstår inte riktigt stressen med att få bort nattblöjan om inte barnet absolut vill det?

• Natulcien
    Dr Mupp skrev 2012-08-02 19:18:20 följande:
    Kisset koncentras på natten pga av ett hormon. Utan att vara speciallit påläst så tänker jag spontant att borde inte hormonproduktionen störas om man tar upp och kissar barnet på natten. 

Vi har aldrig behövt nattkissa våra barn, de har hållit sig hela nätterna, vi har inte tagit bort nattblöjorna innan de varit torra på morgonen (de har varit mellan 2 och 2,5 år då). 
    Det kan nog ligga något i din så spontana tanke...

Mina föräldrar tog upp mig och kissade mig ett par timmar efter att jag hade somnat när jag var liten. Och sen fortsatte jag vakna och var kissnödig ett par timmar efter att jag hade somnat - ända upp till 20-årsåldern!? Sen gick det, tack och lov, över.
  • Zirup

Vår stora dotter blev torr när hon var 2.5, dock brukade det vara lite kris på morgonen och bråttom att sätta sig. Vi hade också problem med att hon vaknade när hon behövde kissa (toppen!) men ibland var detta aningens tidigt på morgonen och lite för nära hennes vanliga "vakna-tid" vilket ledde till att hon inte somnade om igen (inte lika kul när detta var vid halv fem-fem på morgonen!). Prövade att kissa henne på natten för att se om det möjligtvis kunde förskjuta sömnen en eller ett par timmar till. Tror inte resultatet var helt statistiskt signifikant åt något håll faktiskt men efter sådär tidiga mornar är man beredd att prova vad som. Nu har hon växt till sig och så även blåsan.

• mandelblomma

olika svar beroende på olika barn såklart. Inga barn är väl stöpta i samma form. inte ens våra enäggstvillingar gör lika i den här situationen heller. L har vart helt torr sen ett år tillbaka ( då han vart 3 år) C kissar fortfarande på sig på nätterna om vi inte tar upp honom två gånger per natt.

• Höghus

Om man skulle resonera som vissa här i tråden så är varken jag eller min sambo torra nattetid...självklart kan man behöva kissa då och som liten är det bra med lite påstötning. Våra barn har slutat helt med blöja vid precis fyllda två och vi har då tagit med dem när vi kissat på natten. Efter ett tag började de gå upp själva om de kände att det behövdes och så gör de fortfarande.

• Miss Obsessive

Min dotter är ännu för liten för att vänjas av med blöjor, men en kompis till mig har precis vant av sin dotter med nattblöjan och hon tog upp dottern en gång för att kissa. Ibland händer det att tösen själv vaknar och säger till om att hon är kissnödig. Om ni är osäkra på om det räcker att ta upp en gång, så kanske det är en bra idé att skaffa ett  lakanskydd? Då märker ni ju snart om hon behöver upp och kissa fler gånger. Känns ju annars onödigt att väcka henne..

• hellokill3r
    Höghus skrev 2012-08-02 20:29:15 följande:
    Om man skulle resonera som vissa här i tråden så är varken jag eller min sambo torra nattetid...självklart kan man behöva kissa då och som liten är det bra med lite påstötning. Våra barn har slutat helt med blöja vid precis fyllda två och vi har då tagit med dem när vi kissat på natten. Efter ett tag började de gå upp själva om de kände att det behövdes och så gör de fortfarande.

Va det är klart ni är torra? Ni vaknar ju och går upp och kissar själva? Inte har ni väl en person som kommer och väcker er så ni kommer ihåg att kissa?
  • Höghus

Hellokillern: fast är man 2 år kan man ju behöva lite hjälp...

• hellokill3r
    Höghus skrev 2012-08-03 07:38:14 följande:
    Hellokillern: fast är man 2 år kan man ju behöva lite hjälp...

Fast är man två år och inte vaknar av att man är kissnödig så saknar man tillräcklig produktion av hornonet vasopressin som är det hormonet som gör att man vaknar om msn behöver kissa på natten, vilket innebär att barnet egentligen inte är redo att hålla tätt om nätterna. Alla gör som dom vill, men jag anser ju att barn som är redo att vara torr på natten vaknar av sig själv.
Svar på tråden En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?