• Pssst

En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?

Vi har en diskussion här ang. detta där jag anser att det räcker att vi tar upp en gång innan vi lägger oss. Min man är av annan åsikt och går han upp på natten så tar han upp dottern med.

Vad tycker ni? Och varför?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?
  • sagofröken

Fast det är väl inte bara en mognadsprocess utan också en vana, att kissa i blöjan och somna om? Min dotter är 18 mån och behöver (oftast) fortfarande kissa minst 1 gång per natt, hon gnäller/ropar tills vi kommer och hjälper henne. Så hon är inte mogen nog att sluta kissa på natten och inte mogen att gå upp själv, men det betyder inte att hon behöver blöja. Hon är helt enkelt van vid att rumpan ska vara torr, van vid att hojta efter assistans när blåsan är full.

• hellokill3r
    sagofröken skrev 2012-08-03 09:10:11 följande:
    Fast det är väl inte bara en mognadsprocess utan också en vana, att kissa i blöjan och somna om? Min dotter är 18 mån och behöver (oftast) fortfarande kissa minst 1 gång per natt, hon gnäller/ropar tills vi kommer och hjälper henne. Så hon är inte mogen nog att sluta kissa på natten och inte mogen att gå upp själv, men det betyder inte att hon behöver blöja. Hon är helt enkelt van vid att rumpan ska vara torr, van vid att hojta efter assistans när blåsan är full.

Hon har blivit torr, i och med att hon vaknar på egen hand när hon är kissnödig. Hon behöver hjälp ur sängen (spjälsäng är ju som bekant rätt rymningssäker) Det är inte samma som att väcka ett barn för att det ska komma ihåg att kissa. Ett barn som vaknar själv har tillräcklig hormonproduktion.
  • Mylla

Jag kan inte svara på det, tror det passar bra för en del barn en viss period.  Själv har jag provat med min dotter och det gick inte bra, hon blev arg och kissade inte. Hon var nog inte kissnödig då.  

Att ta upp henne på efternatten går ju bort för då sover jag. Jag tänker att det är bättre att bara bli väckt de nätter hon verkligen kissar i sängen än alla nätter. Sen är jag osäker på om hon skulle kunna somna om.

Vi kör med strategin att efter kl 18 får hon bara dricka vatten. Hon tycker alldeles för mycket om jos och mjölk så vatten dricker hon bara om hon är törstig. 

• Guldtrollsmamman

Nja, det beror på.

Är blöjan våt på morgonen och barnet inte väldigt gärna vill sluta med nattbjöja tycker jag att man ska låta dem sova med blöja tills den är torr på morgonen.

Vill barnet sluta men kissar i sängen under natten tar man upp dem så många gånger som behövs för att de ska slippa kissa i sängen.

• sagoskog

Nej, det har jag aldrig gjort och det har bara hänt en olycka (på två barn, tvillingar, och 2 års tid) och det var en av de första nätterna utan blöja. Jag "tvingar" dem inte kissa innan de går och lägger sig heller eller drar in på dricka/vätska innan läggdags (de har ett varsitt fullt glas vatten brevid sängen). Det är likadant på dagen. Jag "tvingar" dem aldrig att kissa innan vi går ut eller så och det har max hänt 5-6 olyckor per person på dagtid och nästa alla har varit på fsk. Jag är av den åsikten att det är bäst att låta dem själva ta ansvar och känna efter när de behöver gå på toaletten. Är man där hela tiden och tjatar och gnatar om det, så kan de ju aldrig lära sig att själva hålla koll.

• skogsvitter

Tillägger att våra har varit så små när vi tagit bort nattblöjan, 16 och 18 månader. Kan ju spela in också. Vi har kört EC med dem båda och det var naturligt för oss redan från att de var bebisar att själva aktivt sätta dem på pottan på rutin.

• Höghus

Hellokill3r: men mina barn har vaknat på natten av att de är kissnödiga. Grejen är bara att om vi lämnat det helt åt dem själva vid 2 hade de inte alltid hunnit till toan. Det tar ofta längre tid för barn att vakna till ordentligt. Jag har däremot märkt direkt när de börjat gny och röra sig oroligt dvs varit påväg att vakna pga full blåsa och då har någon av oss tagit dem i handen och lett dem in till toan. Detta har skett 1g/natt och har tagit ca 1 min och sen sover alla igen. Alltså lätt som en plätt och oändligt mycket bättre än att låta stora barn ligga i snuskiga blöjor.

• tjillevipp

Det här är en intressant diskussion, så jag väcker liv i den och hoppas någon vill fortsätta. Håller själv på och funderar på denna frågan då jag har en dotter på 2 år och 3 månader som varit torr dagtid länge och nu har vi precis börjat prova att ta bort blöjan på natten också. Hon började plötsligt protestera vilt när man tog på blöjan på kvällen så vi tänkte att vi kanske skulle passa på att prova trots att den för det mesta är blöt på morgonen. Hur som helst, de nätter det har fungerat har vi tagit upp henne för att kissa en gång innan vi lagt oss och en gång senare på natten. Övriga nätter har hon kissat på sig och inte vaknat.

Utifrån endast denna information hade jag ju varit benägen att tänka att hon helt enkelt inte är mogen att kunna vakna själv för att hon förmodligen inte producerar tillräckligt av det där hormonet. MEN, det intressanta är att när vi pottränade aktivt dagtid för 5 månader sedan så började hon själv vakna och säga att hon behövde kissa på natten. Vi blev förvånade och tog ju då upp henne på pottan, men var inte alls inställda på att ta bort nattblöjan för vi var så fokuserade på dagtorrheten. Så efter ett tag slutade hon säga till och sen fortsatte hon kissa på natten. Men uppenbarligen hade hon ju förmågan att vakna och säga till, jag tror att det var för att det var så högaktuellt för henne när hon tänkte så mycket på det på dagarna. Medans hon snabbt lärde sig att det inte behövdes på natten, och nu går det så automatiskt på dagen att hon inte är lika aktiv i processen.

Men min poäng är att detta gör mig övertygad om att det inte bara är en fysisk mognadsprocess utan också en vanesak. Vi tänkte i alla fall försöka ett tag att ta upp henne på natten, och tänker att hon efter ett tag vänjer sig att inte kissa där hon ligger och då säger till själv. Men det återstår ju att se!

En sak jag hade tyckte var intressant är att veta hur långt upp i ålder man kan förvänta sig att hon behöver kissa på natten. Jag hör talas om både de vars barn vaknar och kissa på natten när de är 5-6 år och de som sover hela natten utan att kissa i den åldern. Undrar vad som är vanligast. Själv går jag upp flera gånger per natt för att kissa, men det kom främst efter att jag fick barn och började vakna så ofta på nätterna!

• cosinus
    tjillevipp skrev 2014-05-16 11:21:59 följande:
    Det här är en intressant diskussion, så jag väcker liv i den och hoppas någon vill fortsätta. Håller själv på och funderar på denna frågan då jag har en dotter på 2 år och 3 månader som varit torr dagtid länge och nu har vi precis börjat prova att ta bort blöjan på natten också. Hon började plötsligt protestera vilt när man tog på blöjan på kvällen så vi tänkte att vi kanske skulle passa på att prova trots att den för det mesta är blöt på morgonen. Hur som helst, de nätter det har fungerat har vi tagit upp henne för att kissa en gång innan vi lagt oss och en gång senare på natten. Övriga nätter har hon kissat på sig och inte vaknat.

Utifrån endast denna information hade jag ju varit benägen att tänka att hon helt enkelt inte är mogen att kunna vakna själv för att hon förmodligen inte producerar tillräckligt av det där hormonet. MEN, det intressanta är att när vi pottränade aktivt dagtid för 5 månader sedan så började hon själv vakna och säga att hon behövde kissa på natten. Vi blev förvånade och tog ju då upp henne på pottan, men var inte alls inställda på att ta bort nattblöjan för vi var så fokuserade på dagtorrheten. Så efter ett tag slutade hon säga till och sen fortsatte hon kissa på natten. Men uppenbarligen hade hon ju förmågan att vakna och säga till, jag tror att det var för att det var så högaktuellt för henne när hon tänkte så mycket på det på dagarna. Medans hon snabbt lärde sig att det inte behövdes på natten, och nu går det så automatiskt på dagen att hon inte är lika aktiv i processen.

Men min poäng är att detta gör mig övertygad om att det inte bara är en fysisk mognadsprocess utan också en vanesak. Vi tänkte i alla fall försöka ett tag att ta upp henne på natten, och tänker att hon efter ett tag vänjer sig att inte kissa där hon ligger och då säger till själv. Men det återstår ju att se!

En sak jag hade tyckte var intressant är att veta hur långt upp i ålder man kan förvänta sig att hon behöver kissa på natten. Jag hör talas om både de vars barn vaknar och kissa på natten när de är 5-6 år och de som sover hela natten utan att kissa i den åldern. Undrar vad som är vanligast. Själv går jag upp flera gånger per natt för att kissa, men det kom främst efter att jag fick barn och började vakna så ofta på nätterna!
    3 av mina 4 barn har från 2-3 års ålder inte behövt gå upp och kissa på natten. Den 4e kissar på sig varje natt fortfarande och han är 8 år.

Jag tänker så här, ett barn som kissar ner sig på natten och inte vaknar för att sängen blir blöt utan sover vidare blöt går inte lära något alls med mindre än att det väcks precis när det kissar (här finns det ju larm man kan få prova för större barn som tjuter när de kissar ner sig).

Ett barn som kissar ner sig men vaknar av det kan nog relativt fort lära sig att vakna innan och gå på toa ist. Om det är värt proceduren eller inte tycker jag beror på barnets ålder och motivation i frågan. Är barnet 2-3 år kan jag tycka att blöja och ostörd nattsömn för mig och barnet kanske är att föredra för rätt vad det är klarar de ofta att hålla sig hela natten.

Ett barn som kissar ner sig på natten kan ha för lite av det här hormonet som koncentrerar urinen. Det kan också vara så att det har allmänt dåliga drick och kissvanor och så klart en kombination (plus en massa andra faktorer som jag inte orkar skriva om nu). Min son t ex vill helst inte äta och dricka på förmiddagen, han är jättemorgontrött och där måste vi aktivt försöka styra om så han dricker mer och kissar regelbundet på förmiddagarna ist för eftermiddagarna och nu då även nätterna. Tidigare har han inte varit motiverad men nu i sommar ska vi göra ett seriöst försök (skolan har inte varit så bra på att hjälpa till så därav sommarprojekt).

Huruvida man stör processen att koncentrera urinen om man tar upp barnet på natten vågar jag inte uttala mig om. Jag tror snarare det är så att är barnet rejält kissnödigt så får man jobba på hur dagarna ser ut samt i vissa fall acceptera att de saknar det där hormonet som koncentrerar urinen. För det finns ju (för större barn) Minirin och på vår son hjälper det så tillvida att kissfläcken blir mindre så viss effekt har den ju.

Barn som ibland vaknar innan och säger till och ibland inte kan det ju ha att göra med om det sammanfaller med lätt eller tung/djup sömn.
  • 010306

Aldrig behövt ta upp eller väcka mina om nätterna , de var mogna att sluta när de slutade .. äldsta var 3 år & de andra 2 var 2,5 år.

• tjillevipp

Intressant att höra dina erfarenheter. Min dotter vaknar ju alltid så fort hon blir blöt, så jag tror hon kommer lära sig vakna av själva kissnödigheten. Nej, jag är lite kluven i huruvida jag tycker det är värt att ta upp henne för att kissa för att slippa blöjan. På sätt och vis tycker jag inte om att använda blöjor längre än nödvändigt, men det är klart man värderar sin sömn. Som det är nu så väcker hon oss flera gånger per natt ändå oavsett. Men min förhoppning är ju att det räcker att ta upp henne under en kort period och att hon sen kanske lär sig att vakna själv och i förlängningen förhoppningsvis hålla sig hela natten.

• linn74

Inte läst vad alla andra skrivit,men vi tog aldrig upp vår dotter när hon var liten, för att kissa henne när vi skulle lägga oss. Hon slutade med blöja  utan att vara sen på något sätt gällande det. Vi tyckte som så att det kan störa henne att bli mer eller mindre väckt.Nu har vi en bebis i huset o kommer inte heller ta upp honom då det börjar bli dags att sluta med blöja...

/L

Svar på tråden En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?