• Pssst

En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?

Vi har en diskussion här ang. detta där jag anser att det räcker att vi tar upp en gång innan vi lägger oss. Min man är av annan åsikt och går han upp på natten så tar han upp dottern med.

Vad tycker ni? Och varför?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?
  • 010306

-

hellokill3r skrev 2012-08-02 07:33:16 följande:
    Jag är av den åsikten att om barnet inte vaknar och vill kissa själv så är barnet inte torrt nattetid och inte redo att ta bort blöjan så jag svarar helt nej, aldrig.
    Röstar nej av samma orsak. Aldrig tagit upp våra 3 tjejer
  • Hypnotica
    Jag är av den åsikten att om barnet inte vaknar och vill kissa själv så är barnet inte torrt nattetid och inte redo att ta bort blöjan så jag svarar helt nej, aldrig.
    Jag är glad att mina föräldrar inte resonerade så eftersom jag då skulle behövt nattblöja upp i skolåldern....
  • hellokill3r
    Hypnotica skrev 2012-08-02 12:52:07 följande:
    Jag är glad att mina föräldrar inte resonerade så eftersom jag då skulle behövt nattblöja upp i skolåldern....

Om ett skolbarn inte är torr nattetid så behövs såklart annat bemötande eftersom det inte anses falla inom normalramen av vsnlig potträning, det tror jag du också förstår? Man för ju såklart dialog med BVC och skolhälsovården om man har problem med skolbarn som inte kan vakna och kissa på egen hand.
  • jodå
    Hypnotica skrev 2012-08-02 12:52:07 följande:
    Jag också.

Testa er fram...och skaffa ordentligt med plastad frotté. Bara för att ni tar upp några gånger på natten så innebär inte det att hon för evigt kommer behöva gå upp nattetid för att kissa! Var bara lite lyhörda för när det kan vara dags att ändra rutinerna så att ni inte fastnar i nattkissandet trots att det inte längre behövs.
  • jodå
    Men för vissa barn räcker det att få kissa en extra gång för att klara sig helt utan blöja på natten. Det måste väl ändå vara upp till den aktuella familjen att själva bestämma om man då vill fortsätta med blöja eller ej!
    Att bestämt säga att ett barn då inte är redo att vara utan blöja?? Jag tycker nog faktiskt helt tvärtom när jag tänker efter...att barnet då verkligen är redo att vara utan nattblöja. Många (inte alla såklart) barn kissar dessutom i blöja om de har den på, men håller sig när de sover utan.
  • Pssst

Vi har haft frågan uppe med vår dotter som alltid är väldigt mån om att inte göra "fel". (Det arbetar vi f.ö. väldigt aktivt med att hon INTE ska känna).  Hon har själv valt att ha blöja för att hon inte vill kissa i sängen. För några dagar sen valde hon självmant att hon inte ville ha blöja så då följde vi bara med i det. Frågade om hon ville upp och kissa innan vi gick och la oss och det ville hon, antagligen för att hon INTE vill kissa på sig. Jag tänker nu på den andra gången som min man har tagit upp henne, för jag tror inte det är nödvändigt...

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Hypnotica
    hellokill3r skrev 2012-08-02 12:57:21 följande:

Om ett skolbarn inte är torr nattetid så behövs såklart annat bemötande eftersom det inte anses falla inom normalramen av vsnlig potträning, det tror jag du också förstår? Man för ju såklart dialog med BVC och skolhälsovården om man har problem med skolbarn som inte kan vakna och kissa på egen hand.
    Jag förstår inte riktigt problemet med att ta upp ett barn på natten för att kissa? Råkar man förstöra nått då?
  • hellokill3r
    jodå skrev 2012-08-02 13:10:25 följande:
    Men för vissa barn räcker det att få kissa en extra gång för att klara sig helt utan blöja på natten. Det måste väl ändå vara upp till den aktuella familjen att själva bestämma om man då vill fortsätta med blöja eller ej!

Att bestämt säga att ett barn då inte är redo att vara utan blöja?? Jag tycker nog faktiskt helt tvärtom när jag tänker efter...att barnet då verkligen är redo att vara utan nattblöja. Många (inte alla såklart) barn kissar dessutom i blöja om de har den på, men håller sig när de sover utan.

Ts frågade mig vad jag tycker, jag svarade vad jag tycker, har jag nånstans skrivit hur andra ska göra och inte göra?
  • hellokill3r
    Hypnotica skrev 2012-08-02 13:57:37 följande:
    Jag förstår inte riktigt problemet med att ta upp ett barn på natten för att kissa? Råkar man förstöra nått då?

Nej? Jag bara tycker inte att det behövs? Min åsikt är att ett barn som är torrt, kissar själv. Är det något fel på min åsikt? Du har självklart rätt till din likväl som jag till min. Mitt svar som du citerade är ett svar på att jag inte hade låtit mina skolbarn sova med blöja utan då sökt hjälp via sjukvården och fått råd därifrån till hur man ska gå tillväga
  • Mercurialis

Inte väcka barnet alls för att kissa. Då utgår jag från hur vi gjorde/gör med vår äldste. Han kissar innan han går och lägger sig och sedan när han vaknar på morgonen. Så har vi gjort sedan han slutade med nattblöja.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?