Inlägg från: hellokill3r |Visa alla inlägg
  • hellokill3r

En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?

Jag är av den åsikten att om barnet inte vaknar och vill kissa själv så är barnet inte torrt nattetid och inte redo att ta bort blöjan så jag svarar helt nej, aldrig.

• hellokill3r
    silavs skrev 2012-08-02 07:39:58 följande:
    Vi har aldrig behövt göra det med dottern,kändes onödigt att vänja henne vid det.hon kissar vid 19.00 sen är det lugnt.

Men andra barn kanske måste?

Min har kissat på dig nån enstaka gång.

Hon blev blöjfri på natten 2 veckor efter att hon blev det på dagen,3 år och 9 mån

Samma här, min var 3 år och 5 månader. Tog inte bort blöjan på natten förrän den var torr på morgonen.
  • hellokill3r
    Hypnotica skrev 2012-08-02 12:52:07 följande:
    Jag är glad att mina föräldrar inte resonerade så eftersom jag då skulle behövt nattblöja upp i skolåldern....

Om ett skolbarn inte är torr nattetid så behövs såklart annat bemötande eftersom det inte anses falla inom normalramen av vsnlig potträning, det tror jag du också förstår? Man för ju såklart dialog med BVC och skolhälsovården om man har problem med skolbarn som inte kan vakna och kissa på egen hand.
  • hellokill3r
    jodå skrev 2012-08-02 13:10:25 följande:
    Men för vissa barn räcker det att få kissa en extra gång för att klara sig helt utan blöja på natten. Det måste väl ändå vara upp till den aktuella familjen att själva bestämma om man då vill fortsätta med blöja eller ej!

Att bestämt säga att ett barn då inte är redo att vara utan blöja?? Jag tycker nog faktiskt helt tvärtom när jag tänker efter...att barnet då verkligen är redo att vara utan nattblöja. Många (inte alla såklart) barn kissar dessutom i blöja om de har den på, men håller sig när de sover utan.

Ts frågade mig vad jag tycker, jag svarade vad jag tycker, har jag nånstans skrivit hur andra ska göra och inte göra?
  • hellokill3r
    Hypnotica skrev 2012-08-02 13:57:37 följande:
    Jag förstår inte riktigt problemet med att ta upp ett barn på natten för att kissa? Råkar man förstöra nått då?

Nej? Jag bara tycker inte att det behövs? Min åsikt är att ett barn som är torrt, kissar själv. Är det något fel på min åsikt? Du har självklart rätt till din likväl som jag till min. Mitt svar som du citerade är ett svar på att jag inte hade låtit mina skolbarn sova med blöja utan då sökt hjälp via sjukvården och fått råd därifrån till hur man ska gå tillväga
  • hellokill3r
    Höghus skrev 2012-08-02 20:29:15 följande:
    Om man skulle resonera som vissa här i tråden så är varken jag eller min sambo torra nattetid...självklart kan man behöva kissa då och som liten är det bra med lite påstötning. Våra barn har slutat helt med blöja vid precis fyllda två och vi har då tagit med dem när vi kissat på natten. Efter ett tag började de gå upp själva om de kände att det behövdes och så gör de fortfarande.

Va det är klart ni är torra? Ni vaknar ju och går upp och kissar själva? Inte har ni väl en person som kommer och väcker er så ni kommer ihåg att kissa?
  • hellokill3r
    Höghus skrev 2012-08-03 07:38:14 följande:
    Hellokillern: fast är man 2 år kan man ju behöva lite hjälp...

Fast är man två år och inte vaknar av att man är kissnödig så saknar man tillräcklig produktion av hornonet vasopressin som är det hormonet som gör att man vaknar om msn behöver kissa på natten, vilket innebär att barnet egentligen inte är redo att hålla tätt om nätterna. Alla gör som dom vill, men jag anser ju att barn som är redo att vara torr på natten vaknar av sig själv.
  • hellokill3r
    sagofröken skrev 2012-08-03 09:10:11 följande:
    Fast det är väl inte bara en mognadsprocess utan också en vana, att kissa i blöjan och somna om? Min dotter är 18 mån och behöver (oftast) fortfarande kissa minst 1 gång per natt, hon gnäller/ropar tills vi kommer och hjälper henne. Så hon är inte mogen nog att sluta kissa på natten och inte mogen att gå upp själv, men det betyder inte att hon behöver blöja. Hon är helt enkelt van vid att rumpan ska vara torr, van vid att hojta efter assistans när blåsan är full.

Hon har blivit torr, i och med att hon vaknar på egen hand när hon är kissnödig. Hon behöver hjälp ur sängen (spjälsäng är ju som bekant rätt rymningssäker) Det är inte samma som att väcka ett barn för att det ska komma ihåg att kissa. Ett barn som vaknar själv har tillräcklig hormonproduktion.
Svar på tråden En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?