• Pssst

En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?

Vi har en diskussion här ang. detta där jag anser att det räcker att vi tar upp en gång innan vi lägger oss. Min man är av annan åsikt och går han upp på natten så tar han upp dottern med.

Vad tycker ni? Och varför?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?
  • Helle333
    Pssst skrev 2012-08-02 07:16:20 följande:
    Vi har en diskussion här ang. detta där jag anser att det räcker att vi tar upp en gång innan vi lägger oss. Min man är av annan åsikt och går han upp på natten så tar han upp dottern med. Vad tycker ni? Och varför?

Det är ju så om det behövs kan det ju vara bra med flera, men behövs det inte så varför göra det?
  • Tilda78

Vi provade att göra det med sonen men han blev tvärilsk varje gång så det var bara att lägga ner det igen, efftersom han vägrade kissa. Men om hon nu måste tas upp så kan jag tycka att en gång då ni lägger er räcker. Visst hon kanske kissar ner sig någon gång eller så gör hon det aldrig. Vår son kissade ner sig några gånger men kunde lika väl gå upp. Nu var det riktigt länge sedan det skedde en olycka. :)

• hellokill3r

Jag är av den åsikten att om barnet inte vaknar och vill kissa själv så är barnet inte torrt nattetid och inte redo att ta bort blöjan så jag svarar helt nej, aldrig.

• sagofröken

Vi tar upp och kissar så många gånger det behövs, för att vi alla ska få så mkt sömn som möjligt. Om barnet hade blöja och inte hade nåt emot att kissa i den hade jag nog resonerat annorlunda.

• silavs

Vi har aldrig behövt göra det med dottern,kändes onödigt att vänja henne vid det.hon kissar vid 19.00 sen är det lugnt.
    Men andra barn kanske måste?
    Min har kissat på dig nån enstaka gång.
    Hon blev blöjfri på natten 2 veckor efter att hon blev det på dagen,3 år och 9 mån

• hellokill3r
    silavs skrev 2012-08-02 07:39:58 följande:
    Vi har aldrig behövt göra det med dottern,kändes onödigt att vänja henne vid det.hon kissar vid 19.00 sen är det lugnt.

Men andra barn kanske måste?

Min har kissat på dig nån enstaka gång.

Hon blev blöjfri på natten 2 veckor efter att hon blev det på dagen,3 år och 9 mån

Samma här, min var 3 år och 5 månader. Tog inte bort blöjan på natten förrän den var torr på morgonen.
  • Nano07

Det är väl olika. Vår dotter behövdes aldrig väckas för att gå på toa mitt i natten medans hennes jämåriga kompis behövde det (och nej, han hade inte blöja på dagen och blev han väl väckt en gång så funkade det bra).

Alla barn är olika så det finns inget rätt eller fel. Men jag hade provat att låta bli och väcka och se om det funkar.

• Leilon

När vi började utan blöja på natten satte vi honom på toa innan läggdags. Det har räckt. :_)

• CeeJay

Jag röstade nej, onödigt att ta upp barnet överhuvudtaget.

Vår äldsta dotter var runt 4 år när hon blev kvitt nattblöjan, vår yngsta var 3 år = båda slutade när dom var redo och vi tog enbart upp äldsta dottern några få gånger när vi gick och la oss. 

• Lena

Vi har aldrig tagit upp sen de har gått och lagt sig. De hade blöja på natten tills den var torr de allra flesta nätter. Det har hänt ungefär fem olyckor sen så har hon hunnit till toaletten i tid.

Svar på tråden En gång för alla - ta upp barnet gör att kissa på natten eller inte?