Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Jag hatar HEN!!!

PumpkinQueen skrev 2012-10-05 13:44:39 följande:

Vem är lärarnas arbetsgivare? Är det ett privat företag? Eller är funktionen "tillgång/efterfrågan" satt ur spel eftersom lönerna betalas med hjälp av skattemedel?

Har arbetslösheten verkligen ökat?
    De betalas av skattemedel. Men många är anställda hos företag som går med miljonvinster och som ändå inte höjer lönerna, trots att efterfrågan på behöriga lärare är stor.
    Många av de kvinnodominerade yrkena betalas av skattesedeln. Så då kanske tillgång och efterfrågan inte är så relevant.

Jag skulle vilja påstå att arbetslösheten är större idag än den var på 70- och 80-talet.
    Rosa Parks sa aldrig att det ska va lätt!
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 13:45:25 följande:
    Så det betyder att du ifrågasätter bådas legitimitet eftersom dina krav på bevis inte uppfylls?
    Jag tycker att den ideologiska aspekten av dem båda skall uppmärksammas mer.

Sen bedömer jag ofta det från forskningsrapport till forskningsrapport.

Jag tycker inte det är fel att genusvetenskap kritiseras, så länge kritiken är saklig och inte utgår ifrån hat eller konspirationsteorier.

Sen tycker jag ju att bristen på kritik mot nationalekonomin är mycket mer problematisk än det gullande som ibland sker med enstaka ovetenskaplig genusforskning. För nationalekonomin är både nationellt och internationellt så väldigt mycket mer mäktig....
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 13:46:57 följande:
    Nej, eftersom det inte hänt än Obestämd
    Nja, egentligen har det hänt. Tror tidsfristen gick ut nu i våras. Och ingen löneökning skedde. Men skolverket hann inte med och beslutet sköts upp.

Det går dock inte att undgå att efterfrågan på behöriga lärare har ökat. Det säger sig själv att färre vill anställa obehöriga nu. Och ingenting händer lönemässigt.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 14:01:15 följande:
    Ditt antagande att efterfrågan är stor på behöriga lärare är antagligen felaktigt. 
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4890159

www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/188457D3F1D4916AC1257A6A003A93BC&menuid=00326A1C

www.skolverket.se/om-skolverket/publicerat/arkiv_pressmeddelanden/2004/stor-brist-pa-behoriga-larare-i-sverige-1.9190

Vill du ha fler?
  • Quintus Zebra
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 14:04:22 följande:
    Skattemedel = offentlig sektor. Vilket innebär att vi inte längre har tillgång/efterfrågan som styr.

Det är väl främst inom den offentliga sektorn som det finns stora löneskillnader mellan kvinnor och män? Varför söker sig kvinnor till jobb inom den offentliga sektorn?

Vad du vill påstå är så klart intressant, men hur ser det ut i verkligheten? Visst måste det finnas statistik på detta?
    Ja, den sista statistiken jag såg visade att löneskillnaderna i den privata sektorn var större än i den offentliga.
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 14:12:41 följande:
    Då har de fel, alternativt har arbetsgivarna inte råd att betala högre löner. Troligtvis är efterfrågan på behöriga lärare inte stort.

Inte första gången articiciella metoder att höja löner falerar. Tydligen gör de obehöriga lärarna ett lika bra jobb.
    Din tilltro till en obevisad teori är väldigt hög verkar det som.

Det är ju det som ofta gör att det är lika svårt att diskutera marknadsekonomi som religion, eftersom en del av deras anhängare inte verkar bygga sin tillit på bevis och belägg. Det är svårt att diskutera en uppfattning som bara bygger på tro...

Om jag har fel, och du har belägg. Så dela som sagt gärna med dig
  • Quintus Zebra
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 14:23:08 följande:

Men vad säger statistiken om arbetslösheten? Vi kan väl inte bara ta för givet att den ökat bara för att du säger att du upplever att det är så?
    Jag upplever inte. På 70-talet och 80-talet var arbetslösheten lägre än nu. Exakt var den statistiken finns vet jag inte. Men om du vill kan du få länkar där det står att Sverige på 70- och 80-talet hade en av Europas lägsta arbetslösheter. Och att den gick upp rejält på 90-talet.
  • Quintus Zebra
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 14:34:31 följande:

Så vi SKA tro på det, bara för att du säger att det är så?
    Nej, absolut inte! Klart du inte ska tro blint på mig eller nån annan. Om du tror jag har fel får du gärna visa det. Är tämligen säker på min sak. Men hittar som sagt ingen statistik. 
  • Quintus Zebra
    PumpkinQueen skrev 2012-10-05 14:53:48 följande:
    Så egentligen är hela den här diskussionen poänglös då, eftersom du sitter och är säker på något utan att kunna bevisa det för någon annan.

Jag tror ju i och för sig att det skulle vara rätt lätt att bevisa. Men jag ser inte riktigt att det är ett viktigt faktum för diskussionen och jag ser inte heller någon som har påstått att jag har fel?
  • Quintus Zebra
    oOOo oOOo skrev 2012-10-05 14:52:13 följande:
    Förnekar du evolutionen också?

Då låter lite som en kreationist som förfasar sig över darwinism .-D 
    Vad har jag förnekat? Förstår inte riktigt?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!