Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Daddy Cool skrev 2012-07-25 15:43:35 följande:
    Jag gissar på att uttrycket är påhittat av män som diskuterat om / med andra män.

Det stämmer. På samma sätt skulle de flesta inte säga "vad sa hen" eftersom de förknippar ordet med en könlös varelse.

Tycker du att det är mer rätt att resonera på det sättet kring ordet "den" än kring ordet "hen"?

Jag tror inte att uttryck hittas på, jag tror att de uppkommer naturligt genom att man försöker att uttrycka sig. När det gäller den som spar han har, säger man antagligen han eftersom mannen ansågs vara utgångspunkten för allting. Kvinnan var ju, under en viss period, bara sedd som en ofärdig man -inte någon "riktig" människa som man egentligen behövde ta någon hänsyn till.

Självklart gäller samma principer för alla ord. Konstigt vore det väl annars?

Är det inte väldigt jobbigt att diskutera på det sätt som du gör? Jag menar, du hittar på en åsikt som motståndarna ska ha och sedan argumenterar du emot denna åsikt oavset vad dina debatmotståndare själva säger sig ha för åsikter?
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-07-25 23:50:25 följande:
    Vadå "inte har fattat"? Det finns gott om exempel, även i den här tråden, när folk använt "hen" när de varit fullt medvetna om subjektets könstillhörighet. Vanligt här på FL när man skriver om sina barn.
    Varför anser du dig ha rätt att vet vilket kön folks barn har?
  • PumpkinQueen
    Anonym (Tvåfinadöttrar) skrev 2012-07-26 09:23:51 följande:
    Om det nu handlar om att inte sätta flickor och Pojkar i olika fack, typiskt flickor och typiskt pojkar så finns det väl en rad olika bra saker att jobba med,tex på dagis och hemma! Men låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar och låt dom stället få samma förutsättningar, förneka inte vilket kön dom här, det tycker jag verkar konstigt! Typiskt äldre präktiga mammor och pappor är min erfarenhet!
    Det är ingen som vill förneka vilket kön någon har. Det är inte det som är syftet med hen. Det är inte heller så man använder ordet.
  • PumpkinQueen
    Anonym (Tvåfinadöttrar) skrev 2012-07-26 11:33:18 följande:
    Men flickor kan väl vara individer för sig och likaså pojkar? För mig är det så, jag har två döttrar och stärker dom med självförtroende och respekterar dom som dom är och tror att på så sätt att dom lär sig göra likadant! Men dom är ju fortfarande flickor, allt handla ju om vad man ger man för dom för förutsättningar! Alla gör vi ju olika såklart! Men hen förekommer inte hemma hos oss och skulle dom kalla mina flickor för hen på dagis skulle jag på en gång ta upp detta för att jag tycker det otroligt stötande och provocerande! Så var det med det!
    Varför tycker du att det är provocerande med hen? Jag förstår inte.

Det är som sagt ingen som vill ta ifrån dina flickor sina kön. De ska fortfarande få vara flickor.
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 14:40:41 följande:
    Alla hans inlägg gentemot mig är passivt aggressiva eller rent ut aggressiva där han jämför mig med nån med svåra psykoser eller hur det nu var. Hans sätt att diskutera på ligger på en talibans nivå.

Jag förstår inte varför man inte får tycka illa om ordet "hen".
    För mig kommer det ordet alltid hamna innanför citationstecken för för mig är det inget riktigt ord och jag kommer aldrig använda det.
    Du får jättegärna tycka illa om hen, något annat har väl ingen sagt? Det som gör folk aningen irriterade är att du har hittat på en egen betydelse av ordet och sedan anklagar andra för att tycka så där som du hittat på.

Ungefär som att jag skulle säga att ordet stol var kränkande för att det betyder lesbisk. Då skulle folk antagligen säga till mig "Hör du Pumpkin, nu har du nog missförstått. En stol är en möbel som man sitter på. Det är inte en kvinna som tycker mycket om andra kvinnor".

Förstår du hur jag menar?
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 14:43:05 följande:
    Tvåfinadöttrar skriver "Men låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar och låt dom stället få samma förutsättningar, förneka inte vilket kön dom har,"

vilket är skitbra uttryckt, naturligt, sunt bondförnuft!

Dorians svar: "Låt flickor vara flickor. Men låt då också feta vara feta. Låt mobbare vara mobbare. Låt pedofiler vara pedofiler. Låt alla som är fast i ett dåligt beteende, en usel situation eller en värdelös norm sitta fast i det, för hey, så ÄR det ju bara!!"

MAO, medlemmen Anonym (Tvåfinadöttrar) sitter fast i ett dåligt beteende, en usel situation eller en värdelös norm.

Så här diskuterar han hela tiden! jag vill bara öppna ögonen på er.
    Dorian = Mobbare!
    Men oavsett hur någon annan beter sig så har du fortfarande ansvar för ditt EGET beteende. Just nu beter du dig rätt illa (att kalla någon för taliban är ju inte direkt vänligt) och det ser ju inte så bra ut. Är det verkligen det intrycket som du vill ge människor?
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 14:52:09 följande:
    HAHAHAHAHAH!  "Det som gör folk aningen irriterade är att du har hittat på en egen betydelse av ordet och sedan anklagar andra för att tycka så där som du hittat på."

Eh---- jag? okej. En stor del av mina inlägg i tråden är kommentarer som jag kopierat från bloggar och tidningar runtom i landet och klistrat in i tråden för att det låg mkt nära min egen åsikt.

"Jag"? "Jag" hittat på?? Jo tjenare. Wake up!
    Om jag har förstått dig rätt så tror du att vi "genustalibaner" vill ersätta alla "hon" och "han" med ordet "hen". Stämmer det att du tror att det är så?
  • PumpkinQueen
    ljung och viol skrev 2012-07-26 14:55:12 följande:
    Tycker ockå det är konstigt att man inte får tycka så. Låter som en diktatur.
    Kan du citera någon som skrivit att du (eller någon annan) inte får tycka illa om hen?
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-26 15:03:35 följande:
    Nej. Det har jag aldrig sagt. Jag vill inte att vi förvirrar barn. Jag vill inte att det läggs ett skatte-öre på denna pseudo-diskussion. Det här är ett ord enbart AV genustyckare FÖR genustyckare.

Transor etc är säkert jätteglada. Men trots det - förvirra inte barnen som sagt. Tänk på majoriteten! Vi är väl en demokrati ändå va?

PunpkinQueen du skrev också:
    "Men oavsett hur någon annan beter sig så har du fortfarande ansvar för ditt EGET beteende. Just nu beter du dig rätt illa (att kalla någon för taliban är ju inte direkt vänligt) och det ser ju inte så bra ut. Är det verkligen det intrycket som du vill ge människor?"
    Alltså... titta på Dorians s.k. härskartekniker, titta på de egenskaper han tillskriver folk (läs ordentligt) och kom sen tillbaka och säg vem som diskuterar mer eller mindre bra. Ok?

Klistrar in en kommentar från nånstans som jag tyckte var bra. Jag önskar att ALLA genustyckare och radikalfeminister läste detta och tänkte igenom det riktigt noga. Tänk. Efter. Före.

Det är ju sant att det finns statistiska könsskillnader. Män är mer våldsbenägna bl.a. för att kvinnor belönat detta sexuellt under evolutionen. Män som var våldsamma var bättre på att försvara avkomman mot grottbjörnar och liknande. Kvinnor som valde att göra barn med sådana män hade större chans att föra sina gener vidare.
    Idag är det antagligen tvärtom - en hetlevrad man har större chans att köra ihjäl barnen i en bilolycka - men det genetiska programmet sitter kvar.
    Kvinnor är mer empatiska (redan i spädbarnsåldern är flickor mer intresserade av ansikten än vad pojkar är). Antagligen en egenskap som utvecklats för att kvinnorna, med sin svagare fysik, var bättre rustade att stanna hemma och ta hand om barnen medan männen var ute och jagade.
    Män tävlar, likt älgtjurar, om kvinnors gunst och utvecklar en större tävlingsinstinkt. Vilket kan antas ge löneskillnader gentemot den som mer prioriterar den direkta omsorgen om avkomman.
    Men våra stackars feminister tror att dessa skillnader beror på att vi behandlar pojkar och flickor olika. Det tragiska är att de kan hålla på och gnata i tusentals år utan att rubba de nedärvda könsskillnaderna. När ska de fatta?
    Men...det är väl ingen som föreslagit att det ska läggas några pengar på att tvångsinföra hen? Det är i sådana fall jättedåligt, man ska så klart inte tvinga någon att använda ord som de inte vill använda. Hur är det tänkt att det ska gå till i praktiken?

Oavsett hur Dorian diskuterar, så är du ansvarig för DITT eget beteende. DU väljer vad DU vill skriva.

Den sista delen i ditt inlägg tycker jag var onödig, eftersom det ju inte lägger fram några bevis eller argument för att alla män är si och alla kvinnor är så. Det är bara en åsikt. En åsikt är inte det samma som ett bevis eller ett argument.

Du får så klart tycka att jag är omhändertagande, men de som känner mig skulle inte hålla med dig.
  • PumpkinQueen
    ljung och viol skrev 2012-07-26 15:10:23 följande:
    Jag är kvinna men vägrar kalla mig feminist. För det feministerna sysslar med nuförtiden kan liknas vid en sekt.
    Jag kallar mig inte heller för feminist.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!