Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Faber skrev 2012-08-28 15:12:25 följande:
    De andra orden symboliserar inte en politisk ideologi.

Det gör inte "hen" heller, anser jag. Den enda som pratar om att det skulle ha en politisk mening är vissa hen-motståndare.

Att man ibland inte vet vilket kön en person har är inte något politiskt påhitt. Det finns faktiskt lägen där man inte känner till det. Till exempel om man inte har träffat personen i fråga. Då är det smidigt att ha ett enkelt ord som betyder "hon eller han".
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 15:27:23 följande:
    Ordet används idag av max 10 procent av svenska folket vilket innebär att ordet kommer få lika stor spridning som dialektala samiska ord eller slangord på romani.

Så jag bryr mig egentligen inte nämnvärt, men tycker det är synd att alla kulturarbetare försöker banka in ordet medelst tidningsartiklar (främst).

Vi får väl se hur det blir med den saken. För varje tråd som startas av arga "hen-motståndare" sprids ju ordet.
  • PumpkinQueen
    EnAnonumius skrev 2012-08-28 16:14:04 följande:
    Jag vet vad homonym är i förstahand betydelse om du är ute efter det och det betyder "likljudande"  "likstavade" ord.

¹ Homonym= likljudande  eller likstavande.
    ² Homonym= en eller Homonymt=ett

Så ja OCH vad är problemet?

Jag  anser fortfarande det är patetiskt att springa ut och säga att "hen" är inlånat från finskans "hän"  för att använda som ett könsneutralt genus. Vi har "Den" och det duger utmärkt.
     "Följ dennes råd". "Den har rätt i det denne säger". 
    Står inget i SAOL om huruvida det är feminin eller maskulin genus på "den".

Dock var är CHOCKEN du sa att jag skulle förbereda mig på?  Det fanns knappast något chokande alls i det du ville ha fram.

Tar du alltid för givet om andra människor på nätet/IRL om hur de skall reagera i förväg eller tar för givet att vissa saker är "chockerande" baserat på inget underlag alls när du skall svar andra?  Om ja. Då kan du göra något åt dina förutfattade meningar du har om andra människor i stället.

Du framhåller att det är jobbigt att ett ord har flera betydelser. Jag låter dig förstå att detta inte är någonting nytt eller ovanligt. Det är detta som är min poäng.

"Denne" är en maskulin form, inte en neutral form. Den feminina formen är "denna". Man använder "denne" eftersom mannen anågs vara norm och kvinnan undantag.
  • PumpkinQueen
    EnAnonumius skrev 2012-08-28 16:14:04 följande:
    Jag vet vad homonym är i förstahand betydelse om du är ute efter det och det betyder "likljudande"  "likstavade" ord.

¹ Homonym= likljudande  eller likstavande.
    ² Homonym= en eller Homonymt=ett

Så ja OCH vad är problemet?

Jag  anser fortfarande det är patetiskt att springa ut och säga att "hen" är inlånat från finskans "hän"  för att använda som ett könsneutralt genus. Vi har "Den" och det duger utmärkt.
     "Följ dennes råd". "Den har rätt i det denne säger". 
    Står inget i SAOL om huruvida det är feminin eller maskulin genus på "den".

Dock var är CHOCKEN du sa att jag skulle förbereda mig på?  Det fanns knappast något chokande alls i det du ville ha fram.

Tar du alltid för givet om andra människor på nätet/IRL om hur de skall reagera i förväg eller tar för givet att vissa saker är "chockerande" baserat på inget underlag alls när du skall svar andra?  Om ja. Då kan du göra något åt dina förutfattade meningar du har om andra människor i stället.

Du har inte rätt i att homonym betyder "likljudande" (ordet du tänker på här är "homofon") eller "likstavade" ("homograf"). Homonym betyder "samma namn".

Vidare står så klart inte alla språkliga regler och finnesser i SAOL. Om man är språkintresserad går det dock bra att läsa en kurs lingvistik eller två.
  • PumpkinQueen
    EnAnonumius skrev 2012-08-28 16:21:56 följande:
    Du har glömt att det är (radikal/queer)feminister som är de som är den drivande parten på att  försöka introducera det ordet "hen" för att <fyll i din förklaring här> och där med gör att det blir politiskt förknippat? Drömmer

EDIT:
    Ja jag vet att första försöker för könsneutral pronomen "hen" kom från någon på UppsalaNyaTdining 1966 som förslag.
    Notera att jag skriver är (radikal/queer)feminister "drivande parten" inte "initiativtagarna".

Jag upplever att de enda som anser att "radikala queerfeminister" är drivande när det gäller ordet "hen"är rabiata hen-motståndare. Som av olika skäl väljer att missförstå "hen". Människorna som faktiskt tycker att hen är ett smidigt litet ord verkar vara helt vanliga personer med normal bildning och kognitiv förmåga.
  • PumpkinQueen
    Faber skrev 2012-08-28 17:17:54 följande:
    Vi har klarat oss utan hen länge, att det är så förtvivlat viktigt att få ordet accepterat hos de breda massorna just nu är ingenting annat än en politisk agenda där genusvetarna står i spetsen.

Det finns massor av ord som vi klarat oss bra utan, men som ändå dykt upp i språket. Som sagt, språket är i ständig förändring, eftersom det ständigt används.

Att det finns en politisk agenda och någon hemlig extremfeministisk organisation som styr vårt land och vårt språk, det har vi bara ditt ord för. Utan att vara otrevlig vill jag påpeka att du inte ter dig som någon vidare trovärdig källa.
  • PumpkinQueen
    EnAnonumius skrev 2012-08-28 18:26:02 följande:
    ""Denne" är en maskulin form, inte en neutral form. Den feminina formen är "denna". Man använder "denne" eftersom mannen anågs vara norm och kvinnan undantag."

Inget som står med i SAOL ialfall. Står inget om vilket genus det ordet har när jag slår upp det.

Dock även OM du nu skulle ha rätt, (notera att jag skrev OM), så vad spelar det för roll om man använder det som könsneutralt pronomen?

Tydligen går det att kalla män inom primärvården för sjukSKÖTERSKOR.  "-ska/-skor" är en genusböjning som talar om att det är en kvinna.
    Fast i dag så görs det inte längre utan gått och blivit en könsneutral yrkestitel då även män tituleras som sjuksköterska inom primärvården. 

Jag tar mig friheten att hoppa över de barnsliga påhoppen i ditt inlägg och bemöta det som jag upplever som relevant.

För det första: SAOL är ingen grammatikbok eller något grammatiklexikon. Det är en ordbok. Om du vill slå upp grammatiska termer och begrepp, slå i SAG (Svenska Akademiens Grammatik) istället.

Det är klart att var och en själv får avgöra om de tycker att det är viktigt eller inte, att det används manliga pronomen när man pratar om okända personer. Men om nu frågan inte är viktig, varför då bry sig om att vissa väljer att använde "hen" istället?
  • PumpkinQueen
    LadyBond skrev 2012-08-28 19:39:54 följande:
     Vaddå social konstruktion? Hade de ingen biologi i skolan? Hur tror de barn blir till?

Man har en snopp och kvinnor en vagina. Min man kan tex inte bli gravid. Läs Elit:s tråd och få litet kött på benen säger jag till dom.
    Jag vet inte hur de är skapta men de har ju ingen koll på biologin-det tror jag retar upp rätt många.
    Själv skiter jag i folks okunskap. 

Måste fråga? Vad kissar din vän med? Örat eller?

Håller med om sista stycket.
    Jo, men de som är FÖR hen menar ju att alla andra har fel och det är ju så jävla jobbigt. Jag har aldrig mött eller sett en trevlig "gillare" av ordet hen. De manglar på och över folk som om det inte fanns någon morgondag. Det blir liksom så att hen-förespråkare blir liktydligt med osympatiska människor. Och osympatiska människor vill ingen ha med att göra..förutom varandra och sig själva då förstås. Men då kan de ju ha hemliga cirklar istället för att tvinga in folk i skiten som inte vill.

Alla som förspråkar hen är så väldigt nedlåtande. Det är nog en av anledningarna till att så många hatar ordet.

Jag stör mig skitmycket på de som förespråkar det. Finns en hel bunt som tjatar sönder tråden. Och jag som tyckte min mamma var tjatig. 

Inte konstigt folk ledsnar på hela skiten.

Nu ska jag göra något mycket viktigare! Nämligen hänga tvätt.

Du missförstår. De som tänker som den här personen anser att man skiljer mellan 1) det BIOLOGISKA könet och 2) det SOCIALA könet. Det biologiska är det som du pratar om. Våra kroppsdelar, alltså. Det fysiska. De flesta genusfeminister anser att vi HAR olika biologiska könsorgan. Det är alltså inte detta som de menar med socalt konstruerat kön. Det som menas med detta är snarare könsroller. Du vet, att pojkar ska gilla bilar och flickor dockor, att män ska vara macho och gilla att slåss medan kvinnor ska vara passiva och gilla att baka.
  • PumpkinQueen
    Anonym skrev 2012-08-29 11:50:34 följande:
    Jag var väl lite kategorisk kanske, de allra allra flesta människor ogillar ju ordet, men jag syftade väl mer på det "aktiva motståndet" och där faller du nog in i rabiat hen-motståndare ;).

Faktum är ju att ordet enbart används utav den extremt lilla F!-kretsen(0.33%) vi har i Sverige, tyvärr har ju dessa infiltrerat 33% av genuskurserna, stora delar av media och övriga politiska partier, framförallt Vänsterpartiet.
    Därför verkar dem vanligare än de egentligen är..

Jag har då ALDRIG hört någon i min omgivning använda ordet, och då rör jag mig ändå i ganska skilda kretsar med allt från PKister, Feminister, Kommunister till Rasister. 

Jag är inte F!. Jag är liberal. Så där föll din lilla teori på en gång.

Däremot är det rätt uppenbart att du röstar på SD, eftersom du använder begreppet PK om alla som inte tycker som du. Oh, och så verkar du inte kunna skilja mellan "de" och "dem".
  • PumpkinQueen
    EnAnonumius skrev 2012-08-29 14:32:59 följande:
    Du är igång igen med dina förutfattade meningar om andra baserat på noll och ingenting.

Och DU skall kalla dig för liberal som bedömer dina mot-/meddebattör utan underlag efter en perfekt svartvit mall i dina svar.

Om du vill ansöka om att bli min livsstilscoach så går det bra att göra det via min gästbok.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!