• Faber

Jag hatar HEN!!!

Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 02:26:03 följande:

Droska fanns också i språket. "Bil" var helt överflödigt.
    En droska är inte självgående, därav automobil.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-14 23:19:44 följande:

Den är precis lika "självgående" som en bil. Dessutom, varför hitta på nya ord på fordon? Det fanns ju redan flera passande ord! Eller sitter du och hycklar nu?
    Hästarna ingår inte i Droskan
  • Faber

Det är nog snarare så att folk som tror att det existerar ett patriarkat har större behov av en foliehatt.

• Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-16 19:47:55 följande:

Jaja. Såååja. Såååja. Ring Mulder och Scully nu!
    Jag är verkligen imponerad.
  • Faber
    nihka skrev 2012-09-16 22:10:47 följande:
    Om du vill kalla det patriakat eller patriarkala strukturer eller "otur" så är det ändå så att kvinnor som grupp har mindre makt i samhället men kanske mer att säga till om i familjesammanhang. Mannen är inte längre familjens överhuvud utan kvinnan är ofta koordinator för företaget familjen AB. Fler män med höga poster har familj med barn än kvinnor med höga poster. Kvinnor tar mer föräldraledighet än män och är mer hemma med vård av barn än män och sjukskrivna oftare. Kvinnor har lägre lön och traditionellt kvinnliga arbeten är sämre betalda än traditionellt manliga. Kvinnor gör mer hushållsarbete. Kvinnor har lägre pension än män. Generellt.

Förr tog kvinnorna hand om både sina egna föräldrar och mannens. Det gör hon fortfarande, men nu kallas det vård- och omsorgssektorn är lågbetalt med tunga lyft och har låg status.

Det handlar om vilka uppgifter vi värderar mest i vårt samhälle och det är INTE traditionellt kvinnogöra. Det hade kunnat vara det och då hade vi levt i ett matriarkat eller haft matriarkala strukturer runt oss eller många män med "otur" Flört

Jag går inte runt och täker på detta hela tiden. Det har varit så här så länge och än värre innan kvinnor fick rösträtt att det känns nästan "naturligt". Jämför man oss med andra länder ligger vi ändå rätt bra till gällande jämställdhet, men det innebär inte att det råder jämställdhet mellan könen i Sverige. Jag vet män som slår sina fruar i "förebyggande syfte" för att de ska tuktas så de inte blir besvärliga senare när de blir äldre. Detta händer i Sverige. Ovanligt ja. Händer, ja. De män som gör så är del av en patriarkal struktur som har varit under avveckling under många decennier i Sverige men som inte helt försvunnit utan lever en tynande existens som blossar upp med jämna mellanrum. Det går inte att tillhöra genom medlemsskap och medlemsavgift. 
    Ja ja, så är det alltid för foliehattar. Det finns onda män som ingår i hemliga sällskap som möts en gång i veckan på någon herrgård. Där smörjer de kråset, förgriper sig på unga kvinnor och planerar hur de skall göra livet surt för kvinnosläktetGlad Nejdå det där är bara fantasier.
  • Faber
    nihka skrev 2012-09-17 06:50:02 följande:
    Skillnaderna mellan män och kvinnor som jag beskrev är en realitet beskriven hos statistiska centralbyrån (SCB) och männen som slår sina fruar i förebyggande syfte har jag läst om en självbiografisk roman. Männen var av utländsk härkomst men verkade i Sverige vilket gör fenomenet till en del av det svenska samhället.

Det finns ingen planerad verksamhet i Sverige för för detta. Det har jag aldrig påstått. För att det ska finnas en konspiration måste människor ha gått ihop och medvetet verka för ett mål och så är alltså inte fallet. Jämställdhet är många gånger reglerad i lagen, arvsrätt exempelvis. Sedan tycker jag att Sverige har kommit långt när det gäller jämställdhet men det finns en del saker vi kan komma längre med.
    Det finns gott om feminister som pratar om grupper av män som planerar sin verksamhet så visst är det foliehattar :)
  • Faber
    FMGA skrev 2012-09-17 00:14:40 följande:
    Hmm, är det så medlemmarna i gosskören sjunger för varandra om hur de förfärliga feministerna uppfattar dem. Själv tror jag att den enda orsaken till att gosskörtens kastratsång ekar så gällt är självsnöpning.

Från det ena till det andra: Hur går det med spaningarna? Kan du inte berätta lite om din nya fina batikhäxespaningsdräkt med inbyggt hen-filter?
    Det krävs mer än en sådan som du för att trycka på mina knappar:)
  • Faber
    FMGA skrev 2012-09-17 17:34:41 följande:
    Nja, tror du verkligen att det är någon som försöker trycka på dina knappar?

Min gissning är att det är fler än jag som uppskattar föreställningen. En föreställning som säkert bär sanningens prägel för dig, vilket gör det än mer underhållande att läsa dina inlägg.

Ditt problem är just att din sanning med batikhäxor, hemliga konspirationer, en helig statsfeminism tycks vara centrala för din motvilja inför "hen-hånet" du utsätts för medan de du debatterar mot tycker att hen är ett behändigt litet ord och gissningvis förundras över att ett pronomen kan förorsaka så starka reaktioner.

Visst, om det låg i din makt att hindra mig från att använda hen skulle jag säkert uppröras över att en språkfascist har makten att styra mitt språk, men du kan ju bara bildligt talat slita tussar från ditt talibanskägg i vanmakt över att inte kunna hindra någon, i vanmakt över att språket nästan är lika fritt som tanken.

Talibanskägget är en hyfsad metafor för knapparna du tror att jag försöker trycka på, det är ju du som inte kan låta bli att trycka - eller snarare rycka tussar av skägget - och inte blir föreställningen mindre  sevärd av att dina främsta medkombatanter i striden mot den heliga svenska statsfeminismen är CMM och Jelly, sm för övrigt bägge lyckas med konsstycket att utifrån antifeministiska ståndpunkter argumentera för att ett ökat förakt för feminismen innebär ett stag tillbaka för jämställdheten.

Där förmådde de nog inte att tänka riktigt klart och basiskt som Jelly skulle kunna ha sagt - till sin kemilärares förtvivlan.

Men hur går det nu med batikhäxorna? Har du fått span på någon än eller är konspirationen så omfattande att du ännu inte har hunnit sy i knapparna i din nya fina batikhäxespaningsdräkt? 
    Jag kan inte dra någon annan slutsats med tanke på att du sitter och försöker knyppla ihop en uppsats. Det gläder mig att för varje minut jag förlorar försvinner en kvart för dig dock.
  • Faber
    nihka skrev 2012-09-17 20:59:04 följande:

Det finns gott om människor som påstår gott om saker, men det får du ta med DEM.

JAG påstår att det inte finns  "grupper av män som planerar sin verksamhet". Däremot finns det fortfarnade en del att göra på jämlikshetsfronten.

Du kunde ha kommenterat kärnan i det jag skrev, men istället valde du att ta upp vad du tror andra tror. Jag kan inte svara för andra människor som du är sur på. Att prata med dig är lite som att prata med en telefonsvarare - det blir samma svar vad man än själv säger och frågar så jag lägger på nu.  
    Klart att du liksom andra här tror att onda män sitter och planerar hur kvinnorna skall tryckas ned, det göra alla som använder hen.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-18 10:46:04 följande:

Men du är inte hatisk eller arg, inte då!! Obestämd
    Nej, jag är road. Jag kan dock förstå att anhängare av en hatisk ideologi hyser vanföreställningar om att alla andra delar deras hat.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!