• Faber

Jag hatar HEN!!!

Dorian Ertymexx skrev 2012-08-27 22:50:37 följande:

Det är väldigt sällan som "uppåtkvarkar" behövs heller i vardagen. Det betyder inte att ordet inte behövs och har en användning.
    Hen är ett substitut.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 14:27:22 följande:

Det här verkar vara ett vanligt problem bland de som har svårt för ordet "hen". De har helt enkelt en väldigt luddig uppfattning om vad språket är och hur det går till när det förändras -varför det förändras verkar de inte ha funderat över alls.

Språkliga förändringar är normalt sett inget som bestäms av någon myndighet eller från någon högre ort. De växer helt enkelt fram genom att vanliga människor förändrar sitt språkbruk. Vi härmar varandra när vi pratar och tar efter varandras uttryck och ord. Vissa ord "smittar" väldigt snabbt, andra tar längre tid och en del dör ut helt och hållet.

Och du -vem som helst får faktiskt höra av sig till SAOL och Svensk Standardisering och Akademien. Det är bara att skriva till dem. Jag har dock aldrig varit med om att de ansett att man bör förbjuda något ord, så jag tror inte du kommer att få stöd från språkvetare i din kamp mot ordet "hen".
    PolyPond skrev 2012-08-28 14:34:23 följande:
    Jag tycker det är intressant hur mycket krut man kan lägga på att bli arg på ett ord som hen, men låta vinterkräksjuka, bredband, app och vaskning passera utan kommentar.
    De andra orden symboliserar inte en politisk ideologi.

• Faber
    Anonym skrev 2012-08-28 15:14:06 följande:

Magsjuka...?  Applikation...? 
    App är en förkortning av applikation vilket är något helt annat.
  • Faber
    PumpkinQueen skrev 2012-08-28 15:27:13 följande:

Det gör inte "hen" heller, anser jag. Den enda som pratar om att det skulle ha en politisk mening är vissa hen-motståndare.

Att man ibland inte vet vilket kön en person har är inte något politiskt påhitt. Det finns faktiskt lägen där man inte känner till det. Till exempel om man inte har träffat personen i fråga. Då är det smidigt att ha ett enkelt ord som betyder "hon eller han".
    Vi har klarat oss utan hen länge, att det är så förtvivlat viktigt att få ordet accepterat hos de breda massorna just nu är ingenting annat än en politisk agenda där genusvetarna står i spetsen.
  • Faber
    PerG skrev 2012-08-28 20:41:52 följande:
    Och om hen hade skrivit h*n istället då?

VEM säger att det är politiskt laddat? Det är ju rabiata henmotståndare som försöker få det till att handla om politik. I princip samma resonemang (om feminister och politik m.m.) pågick under 2007-2010 nångång om ordet "snippa" när det började "lanseras" i förskolorna och på nätet, men nu när det gått ett tag så tror jag att den kritiken tystnat när man faktiskt insåg nyttan med ordet... Kanske, kanske inte kommer hen gå samma väg, det återstår att se...
    Du läser inte tidningarna så mycket va?
  • Faber
    nihka skrev 2012-08-28 20:30:49 följande:
    Varför det? En TS ber om råd om sitt barns sovbehov i känsliga rummet och du vill att tråden ska handla om genus.
    Risken att bli igenkänd ökar om man anger om det är en flicka eller pojke och det är ju inte relevant här vilket kön barnet har. Respektera andras önskan att vara mer anonyma.
    Den risken är ytterst liten om man inte sprider andra uppgifter runt sig. Mitt barn är en pojke, kan du gissa vem jag är?
  • Faber

Socialt kön är ju bara ett fantasifoster, det finns inget som tvingar barn att göra si eller så, ta av foliehatten.

• Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-08-29 16:24:03 följande:

Vi har klarat oss länge utan "processor" och "kylfläns" också. Det betyder inte att det inte har kommit ett behov nu. Men visst, du kan försöka bruka stenåldersvokabulär bäst du vill...
    Så om man inte omfamnar hen så använder man stenåldersvokabulär? Ja jag kan förstå det om man lever i rödvinsdimman, den vanlige svensken ute i stugorna är oftast av en annan uppfattning.
  • Faber
    nihka skrev 2012-08-29 19:48:15 följande:

Du behöver inte omfamna utan bara låta det du inte har använding för själv vara. Att hålla på att kategorisera människor efter om de använder hen eller inte är ju bara så fördomsfullt.

Jag är verkligen en helt vanlig svensk och bor t o m i en stuga och jag har använt hen sparsamt en längre tid när jag känt det varit användbart och förundras över det rabalder ordet skapat på sistone.
    Jo jag måste omfamna det för media i kollaboration med alla genusanhängare gör ju sitt bästa för att köra ned det i halsen på folk.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!