Jag hatar HEN!!!
Hmmm.. Kanske hen inte är ett så dumt ord ändå?
(nä sorry, men var tvungen)
Hmpf, vad otrevliga ni är?
Varför klanka ned på folks intelligens för?
Kom med argument istället.
majgad som denna tråd spårat ur.
Två FANTASTISKA kommentarer till DN:s bannlysning av det fågelsjuka ordet "hen".
Dessa kommentarer säger egentligen ALLT om vad det egentligen handlar om här.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som alla andra gånger så består "twitterstormen" av journalister, pr-konsulter, politiker och kulturpersonligheter.
*gäsp*
*försöker ladda DN-sidorna för femtielfte gången*
*helkört*
*försöker igen*
*helkört*
*skrattar*
*tänker mig in i en vanlig dag på redaktionen hos Gunilla Herlitz*
Journalist - du öh Gunilla hur GÖR vi med den här "hen"-frågan. Skriver jag mitt inlägg så eller så? *visar utdrag*
Receptionist - Hej kan du hälsa att "hen"s besök är här
Annan Journalist - Hej Herlitz, du jag undrar har vi något grammatiskt program för hur DN ska agera i den här "hen"-frågan....
Tredje journalist - Han, öh jag menar hen, öh jag menar hon--- öhhhh....
osv...
Till slut brast det för Fru Herlitz.
Då sa hon nog nåt i stil med "NEJ VET NI VAD! Nu orkar jag inte med det här larvet längre! Nu skiter vi i allt vad "hen" heter! Skippa radikalfeminismpropagandan! Det är inte vad DN ska hålla på med!"
Och så rätt hon har!
Ett tips till hen-förespråkarna: man kan aldrig vinna en debatt genom att förneka det uppenbara.
Det var ni som slogs för hen med politiska argument. Ni gjorde poäng var att det var könsneutralt och därmed skulle vrida samhället i radikalfeministisk riktning (vilket många av oss andra inte vill). Det finns ingen som har glömt det.
Visst, det går att använda hen av rent praktiska skäl som ett bekvämt pronomen. Men inte utan att bli misstänkt för att sympatisera med er – eftersom ni investerade så mycket i att göra det till en politisk symbol.
Inse att ni själva skapat det här bakslaget. Och fortsätt gärna att göra den typen av PR-misstag.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------