Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 16:20:42 följande:
    Äntligen en vettig person.

Trots allt förbannat snack om kromosomer så finns det FORTFARANDE bara två kön samt en kombo! Jag förstår inte vad det är "hen"-förespråkarna försöker uppnå? Förstår någon?

Alla utom du och Faber (och kanske någon till) förstår.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    PerG skrev 2012-07-22 17:02:38 följande:
    Vad (de flesta) försöker uppnå är väl ganska enkelt att förstå (men väääääldigt många missförstår antagligen för att de vill missförstå?): Att ha ett pronomen som är könsneutralt för tillfällen där könet är okänt eller irrelevant!

Reverend Lovejoy speaks the truth!
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-22 17:44:59 följande:
    Du har uppenbarligen missuppfattat rejält. Personer som använder hen gör det inte för att alla ska bli likadana utan just för att alla är olika.

En människa kan antingen vara
    - en kvinna
    - en man
    - en person som är intergender
    - annat

Säger man hen i de fall man inte känner till kön/könsidentiet täcker man in alla alternativ. Säger man han om en person man tror är en man kan det bli fel eftersom hen kanske i själva verket är en transkvinna, och alltså bör omtalas som hon.

Han syftar på en man och inget annat. Hon syftar på en kvinna och inget annat. Hen syftar på man, eller kvinna, eller intergender, eller annat. Större variation alltså.

Förstår du nu varför personer som använder hen inte är ute efter att göra alla likadana?

Fast det är du som missförstår. För om folk kan vara mer än två olika saker, så blir alla likadana. Japp, så ÄR det bara, det är NATURLIGT och så har det ALLTID VARIT. Kolla till exempel in hårfärg - det finns bara blont och brunt. Ja, och så några rödtoppar, men det är så ONATURLIGT att man i århundraden försökte utrota dem, tex genom att kalla dem häxor, eller hata irländare!! Tungan ute
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2012-07-22 17:57:52 följande:
    For the record... Du uttalar dig om väldigt många saker du klart och tydligt saknar kunskap om.

Lie down before you hurt yourself. 

Way too late.
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 18:03:44 följande:
    Nu får du vara lite snäll, jag skrev ju trots allt: "Kanske?"
    Det rätta är "surt, neutralt, basiskt" va? Jag kände på mig att jag hade fel. Jag tyckte aldrig om kemin.

Hörrudu jag har bott i England. Jag har fått lära mig från engelsmän vad "fanny" betyder och de har aldrig sagt annat! Att det skulle betyda "fitta" är säkerligen ett amerikanskt påfund. T o m Monty Python använder ordet "fanny" som betydelse "bakdel".

Jag förstår inte... en kvinna vill väl inte bli beskriven som ett neutrum? Inte en man heller, väl? Vad är det för konstig värld du lever i? Det är Man, Pojke, Kvinna, Flicka och sen är det de här andra konstiga Tiina Rosenberg-typerna och transorna m fl som vill vara "hen"... låt dem leka i deras sandlåda då. Låt dem kalla sig för subjekt istället för objekt. Subjekt är lägre än objekt, ett objekt är åtminstone nåt, subjekt - där tas du som person ur ekvationen! Men jag är kvinna och jag vill bli beskriven främst med mitt namn, men om andra talar om mig så vill jag att de säger "hon". Inte "hääääääään".

Jag skiter högaktligen i om jag kallas för neutrum. Mina första sex år, och hemma med föräldrarna, och på hemspråksundervisningen, och på semestrarna tillbaka i Ungern, hela tiden har jag på ungerska i tredje person varit ett neutrum. Och vet du vad *viskar* min snopp sitter kvar där den ska!
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 18:34:41 följande:
    Plutteli, du är ett troll. Om du läst det ur en bok så får du åtminstone meddela vad boken heter och vem som skrivit den! Det kan väl inte vara så svårt!? Nej du, ditt 10% kan du ta och stoppa upp där solen inte skiner.

Jag är så sabla trött på den här debatten! "Hen" kommer aldrig ta sig in i vardagsspråkbruket hos den genomsnittlige svensken, och "hen"-förespråkarna borde se sig besegrade! Fan vad jag blir trött.
    Jag förstår inte vem som skulle VILJA subjektifieras ens?

Om du nu har rätt och hen aldrig blir poppis - vad tusan sitter du här och orerar om då? Gillar du att reta dig på saker som aldrig kommer bli relevanta?
  • Dorian Ertymexx
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 18:34:41 följande:
    Plutteli, du är ett troll. Om du läst det ur en bok så får du åtminstone meddela vad boken heter och vem som skrivit den! Det kan väl inte vara så svårt!? Nej du, ditt 10% kan du ta och stoppa upp där solen inte skiner.

Jag är så sabla trött på den här debatten! "Hen" kommer aldrig ta sig in i vardagsspråkbruket hos den genomsnittlige svensken, och "hen"-förespråkarna borde se sig besegrade! Fan vad jag blir trött.
    Jag förstår inte vem som skulle VILJA subjektifieras ens?

Jag föreslår att du läser markerad rad, och kryper tillbaka till din svensklärare på dina bara knän och tigger om litet repetition. ALLA vill vara subjekt. Alla ÄR subjekt, i sina egna handlingar. Subjekt är den, i en mening (eller handling, om man ska översätta språklära till verklighet) som gör något. "Kalle köpte korven" - Kalle är ett subjekt. "Han cyklade till Jonas" Han är ett subjekt.

Sheesh, snälla, säg att du bara trollar!  
  • Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2012-07-22 18:40:48 följande:
    F.ö: Dina ständiga personliga påhopp börjar bli tröttsamma och du lägger dig på en intelligensnivå värdig en amöba, allt finns inte alltid nödvändigtvis i färdiga siffror men tänker man själv kan man få ut dem ändå (tex lite enkel matematik, antal barn med turners syndrom + antal födda hermafroditer osv. så får man fram ungefär hur många som föds totalt med fel på könskromosomerna)

Jag fick ett samtal från en representant för amöbornas riksförbund, och de kräver en officiell ursäkt.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Höna) skrev 2012-07-22 19:59:32 följande:
    Hen är ett engelskt ord och betyder "höna" punkt.

Kurva är ett östeuropeiskt ord och betyder "hora". Punkt.
  • Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2012-07-22 20:10:56 följande:
    Fart betyder prutt på engelska så det så!
    Barn betyder Lada på engelska, punkt!
    Fanny betyder fitta på engelska, basta!
    Kola betyder svans på Spanska, inget annat!

Eller så inser du liksom jag att vi bor i Sverige och pratar svenska. Att ord på svenska kan betyda annat på andra språk eller ha flera betydelser i svenskan (som tex fil) kan väll inte komma som en nyhet för dig?

Hora betyder timme på spanska, så nästa gång någon skriker "djävla hora" så är det inte en förolämpning, utan någon som tycker att innevarande timme suger.

Kurvig, däremot är en jäkla förolämpning då, som sagt, kurva betyder hora på tex polska och ungerska.  
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!