• CMM

Jag hatar HEN!!!

Män generellt är i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att jobba sig upp mot toppjobben, grovt förenklat kan man säga att fler män sätter karriären före sådant som barnskaffande. Kvinnor gör generellt andra prioriteringar i livet. Vilket som är rätt och vilket som är fel går givetvis inte att uttala sig om - själv känner jag inte att jag vill investera det som krävs för att kanske få ett toppjobb någon gång, trots att jag är man. 

Om det sedan förklarar hela skillnaden mellan andelen män och andelen kvinnor i företagsstyrelser (alltid dessa styrelser) vet jag inte, men jag är övertygad om att det är åtminstone en del av förklaringen. 

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:40:51 följande:

Varför är män i högre grad beredda att lägga ner den tid det krävs för att etc, etc.? Varför gör kvinnor andra prioriteringar?
    Varför uttrycker du, omedvetet eller ej, att den ena prioriteringen skulle vara sämre än den andra?
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-09-25 15:47:14 följande:

Därför att den som utfört den som haft den ena uppgiften historiskt sett haft rätt att bestämma över den som haft den andra?
    Historiskt sett ja. Men vad spelar det för roll nu?

Om vi nu för sakens skull antar att kvinnor inte har samma valmöjligheter som män; om nu detta tillstånd skulle upphöra och alla, oavsett kön, skulle ges precis samma valmöjligheter i livet oberoende könsroller, omvärldens förväntningar eller något annat, skulle då utfallet för könen i stora drag bli detsamma, eller är det tänkbart att man ändå skulle kunna observera skillnader mellan hur män och kvinnor prioriterar? 
  • CMM
    Plutteli skrev 2012-09-25 15:53:41 följande:

Hen ska inte ersätta han eller hon, utan ersätta "h*n" eller "han/hon", eller användas för de som inte vill kallas hon eller han. Det är faktiskt inte så svårt. Precis som du säger förälder när du pratar om ett barns mamma eller pappa men det inte är relevant vem av dem (eller du inte vet vem av dem) så kan du säga hen om könet inte spelar roll eller du inte vet. Enkelt!
    Problemet är bara att när man blandar in relevans blir det ändå så att "hen" i vissa lägen ersätter "han" eller "hon" snarare än "han/hon" eller "h*n". I ditt exempel t.ex., om man vet att det är barnets mamma man pratar om men inte anser detta relevant skulle man då i stället använda "hen" trots att man känner till könet på vederbörande.

Så jag kan inte köpa snacket om att "hen" aldrig är tänkt att ersätta utan bara att "berika". 
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-26 03:34:16 följande:

Och det tror du beror på a) manliga gener (för vi är som art så skapta att vi på stenåldern var benhårda karriärister och ville ha de högst betalda stenåldersjobben), eller b) på grund att män är fostrade till att ta för sig och kvinnor är fostrade att vara försynta eller till och med rädda?
    A bit of both, skulle jag tro, om man bortser från nonsensliknelser med "stenåldersjobb". 

Jag ser dock inte svenska kvinnor generellt som särskilt försynta eller rädda i dag. 
  • CMM
    PumpkinQueen skrev 2012-09-26 10:12:02 följande:

Har du frågat dem själva hur de upplever tillvaron? För det är ju inte upp till dig att avgöra vad någon annan känner.
    Jo, för jag är man.

Allvarligt talat, det är väl klart som fan jag inte vet säkert. Det gör inte du eller Dorian heller. Jag skrev hur jag upplever det, inte att det därför måste vara sant. 
  • CMM
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-26 14:59:18 följande:

Det är för att du är uppväxt med det här. Det är det normala för dig.

Men fair enough, om kvinnor inte är försynta eller rädda, varför har de ÄNDÅ färre chefspositioner, sämre löner, taskigare arbetssituationer?  
    Framför allt för att de gör andra prioriteringar i livet. Den oförklarade löneskillnaden mellan män och kvinnor ligger om jag inte missminner mig på 1,4 procent, vilket visserligen även det är för mycket men inte i närheten av de siffror man ibland ser nämnas i debatter likt denna.

Och taskigare arbetssituationer, hur definierar du det? Är inte män kraftigt överrepresenterade i arbetsplatsolyckor t.ex.? 
  • CMM
    Element skrev 2012-09-26 22:07:03 följande:
    Du ser inte skillnaden? Ingen utom du skulle set ett S i Sverige som främlingsfientligt. Om jag går ut på gatan och frågar 1000 slumpmässigt utvalda personer vad de förknippar hen med så kommer en hel del att säga feminismen.
    Sverige skrivs alltid med stort S, liksom Norge, Tyskland, Argentina och Ekvatorialguinea. Svensk etc skrivs däremot aldrig med stort S, om det inte inleder en mening. Det har inget med främlingsfientlighet att göra utan är helt enkelt språkligt förkastligt.
  • CMM
    CMM skrev 2012-09-27 09:45:29 följande:
    Sverige skrivs alltid med stort S, liksom Norge, Tyskland, Argentina och Ekvatorialguinea. Svensk etc skrivs däremot aldrig med stort S, om det inte inleder en mening. Det har inget med främlingsfientlighet att göra utan är helt enkelt språkligt förkastligt.
    Haha. Norge etc skrivs givetvis inte med stort S utan med stor begynnelsebokstav. Bäst att förtydliga det.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!